تعطیلی جلسات «انجمن معتادان گمنام» همزمان با شیوع کرونا، نگرانی ادامه روند بهبود و رهایی از اعتیاد را برای اعضای انجمن بیشتر کرد.

معتادان

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد:  اما با تعطیلی جلسه‌های حضوری، امکانی فراهم شد تا با استفاده ازظرفیت فضای مجازی جلسات، آنلاین برگزار شود و نشریه «وعده» به‌صورت الکترونیکی در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. تغییراتی که به گفته مسئول روابط‌عمومی انجمن معتادان گمنام ناحیه شمال تهران شورای منطقه یک ایرانموجب شد تا در ایام کرونا قریب به ۱۰ هزار تازه وارد به اعضای انجمن بپیوندند. درباره فعالیت‌های این انجمن برای بهبود معتادان با «م‌ـ یگانگی» مسئول روابط‌عمومی انجمن معتادان گمنام ناحیه شمال تهران و چند تن از بهبودیافتگان گفت‌وگو کرده‌ایم.

«کرونا و برگزاری جلسه‌های آنلاین کمک کرد که بتوانیم زنجیره اتحادمان را محکم‌تر کنیم. سعی کردیم کنار همدیگر باشیم و مسیر بهبود را از راه جدید امتحان کنیم.»

مسئول روابط‌عمومی انجمن معتادان گمنام(NA)شمال تهران شورای منطقه یک ایران در ادامه صحبت‌هایش درباره موفقیت به دست آمده این‌گونه توضیح می‌دهد: «در زمان شیوع کروناسراهای محله، مساجد، فرهنگسراها و مراکزی که برای برگزاری جلسه‌ها با ما همکاری می‌کردند به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمدند و از طرفی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری کلاس‌ها در فضای مسقف وجود نداشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم جلسه‌ها را آنلاین برگزار کنیم. خوشبختانه این فضا فراهم شد. اکنون جلسه‌های بهبود معتادان از ساعت ۶ و نیم صبح شروع می‌شود. برگزاری جلسه‌ها در ساعت‌های ابتدایی صبح این امتیاز را دارد که افراد شاغل می‌توانند در این جلسات حضور یابند.

چندین جلسه آنلاین دیگر در طول روز برگزار می‌شود. ساعت‌های ۷ تا ۸، ۹ تا ۱۰، ۱۷ تا: ۳۰ ۱۸، ۱۹ تا: ۳۰۲۰، ۲۱ تا: ۳۰ ۲۲، ۲۱:۳۰ تا ۲۳ زمان‌های برگزاری جلسه‌های انجمن معتادان گمنام است. شرکت‌کنندگان می‌توانند از تجربه اعضای خارج از تهران و حتی ایرانیان خارج ازکشور هم استفاده کنند. دستاورد دیگر این بود که علاوه بر افراد تازه وارد، افرادی هم که به هر دلیل مدتی از شرکت در جلسه‌ها دور بودند توانستند به‌صورت آنلاین قدم‌های ۱۲‌گانه انجمن را برای دستیابی به بهبود طی کنند.» نتیجه استقبال از فضای مجازی در ایام کرونا افزایش اعضای انجمن بود. به‌طوری که به گفته یگانگی نزدیک به ۱۰ هزار تازه وارد به انجمن افزوده شد.  

  • انتشار الکترونیکی ماهنامه

ماهنامه یک وعده، هزاران پاداش که به اختصار «وعده» نامیده می‌شود، نشریه داخلی معتادان گمنام استان تهران و قسمت‌هایی از استان‌های سمنان و همدان است که با هدف رساندن پیام انجمن معتادان گمنام(NA) به یک معتاد دیگر و معرفی برنامه معتادان گمنام، از نوشته‌های معتادان در حال بهبود تهیه و منتشر می‌شود. یگانگی با بیان اینکه انجمن معتادان گمنام از معتادان در حال بهبود تشکیل شده است می‌گوید: «انتشار نشریه و تشکیل جلسه‌ها از راه‌های ارتباطی اعضای انجمن است. تاکنون ۳۰ شماره ماهنامه و یک شماره ویژه‌نامه منتشر شده که ۲۰ شماره کاغذی و الکترونیکی و ۱۰ شماره به‌صورت الکترونیکی انتشار یافته است. مجله وعده تا پیش از کرونا به‌صورت ماهانه کاغذی چاپ می‌شد اما بعد از شروع کرونا نشریه به‌صورت الکترونیکی منتشر شد.» 
وعده یک شخصیت ژورنالیستی به نام یوهپ دارد که برگرفته از حروف اول نام مجله است و داستان‌ها و ماجراهای یوهپ شامل اتفاقات واقعی اعضای انجمن است که با حفظ گمنامی در هم ترکیب شده و سعی در معرفی برنامه معتادان گمنام و چالش‌های معتاد در حال بهبود در فضای بومی و اسلامی امروز ایران است.  
این مجله دارای نسخه الکترونیک و سایت اینترنتی به نشانی https://vaadeh.ir بوده و از طریق شبکه‌های اجتماعی روی شماره موبایل ۰۹۱۲۹۵۷۶۶۴۸ با مخاطبان در ارتباط است. صفحه اینستاگرام vaadeh.ir یک صفحه عمومی است که در فضای کرونایی امروز جامعه به‌صورت روزانه نشانی جلسات آنلاین انجمن را روی گاهنمای خود در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد.  

  •  در مسیر بهبود

«فقط ۲ ماه از پاکی و قطع مصرف من می‌گذشت که بیماری کرونا در ایران، همه‌گیر و بعد از آن جلسات انجمن بسته شد.» «مهدی» که در ابتدای مسیر پاکی و بهبود وارد جلسات حضوری شده بود شرایط بد آن روزهای خود را این‌گونه توصیف می‌کند: «از نظر مالی و اجتماعی ورشکسته شده بودم و حال درونی خوبی نداشتم. شرایط برای من خیلی سخت شد. چون حضور در جلسه‌های انجمن معتادان گمنام تنها تضمین پاکی من بود. با کمک راهنما و اعضای خدمتگزار، جلسات آنلاین راه‌اندازی شد و من از طریق اپلیکیشن زوم در جلسه‌های شمال تهران شرکت کردم.

حضور راهنمای من به‌عنوان خدمتگزار انگیزه‌ای قوی برای من بود. با حضور آنلاین می‌توانستم بدون صرف وقت برای رفت‌وآمد و معطلی در ترافیک به آسانی در جلسه‌های بهبود شرکت کنم. درهای رهایی برایم باز شد. کم‌کم حضور اعضا پررنگ‌تر شد و تعداد جلسات افزایش یافت. در این مدت تحول عظیمی در زندگی‌ام رقم خورد. حس مسئولیت پذیری‌ام برگشت. امنیت مالی‌ام برقرار و احساس درونی‌ام خوب شد. در خانواده و جامعه تبدیل به عضو مسئول و قابل قبول شدم و بار سنگین اعتیاد از دوشم برداشته شد. تولد یک سالگی‌ام را در جلسات آنلاین شمال تهران جشن گرفتم و در کنار سایر اعضا طی کردن یک سال مسیر جدید بهبود را جشن گرفتیم.»

  •  دوستان جدید پیدا کردم

یک وعده هزاران پاداش

«مصطفی» یکی دیگر از اعضای انجمن است که مسیر بهبود را طی می‌کند. او اتفاقات بعد از کرونا را تجربه جدیدی می‌داند که موجب شد تا دوستان جدیدی پیدا کند: « اتفاقی افتاد که تجربه نکرده بودیم. توانستیم به‌صورت غیرحضوری به بهبود همدیگر کمک کنیم. جلسه‌های آنلاین توسط دوستان خدمتگزارمان و تقریباً شبیه جلسات حضوری شکل گرفت. دوستان جدیدی پیدا کردم. هر روز با در شرکت در جلسات و شنیدن تجربه اعضای دیگر یاد گرفتیم چگونه با وسوسه‌های مصرف مواد بجنگیم و مصرف مجدد را شروع نکنیم.»

او که از 14 سالگی مصرف موادمخدر را شروع کرده بود با یادآوری خاطرات تلخ آن روزها می‌گوید: «روزهای بسیار بدی را پشت سر گذاشتم. ترک تحصیل، زندان رفتن و طرد شدن از خانواده برای من راهی باقی نگذاشته بود. بی‌پولی، کارتن‌خوابی، میان زباله‌ها گشتن و... در دوران مصرف ضربه‌های شدیدی به جسم و روح من وارد کرد. دوست داشتم پاک شوم. راه‌های بسیاری را امتحان کردم اما هیچ‌کدام جواب نداد. الان 16 سال است که توانسته‌ام پاکی‌ام را حفظ کنم. ازدواج کرده و بچه‌دار شده‌ام و اکنون در راه بهبود به دیگران کمک می‌کنم و به آنها می‌گویم که می‌توانیم از زندگی خوبی که خدا در اختیارمان قرار داده استفاده کنیم.»

  •  گمنام باقی می‌مانیم 

«ترک کردن را خوب بلد بودم اما در حالت ترک ماندن را اصلاً بلد نبودم.» «ملیحه. د» از 15 سالگی مصرف موادمخدر را شروع کرده و با شرکت در برنامه زوم، امروز100 روز بدون مصرف را سپری می‌کند. ملیحه از آشنایی با انجمن معتادان گمنام به‌عنوان بهترین راه برای دورماندن از موادمخدر یاد می‌کند: «انجمن به من نشان داد که چگونه می‌توانم یک روز یک روز، اندوخته پاکی را جمع کرد تا آن را به سال‌های متمادی رساند. یکی از محاسن جلسات آنلاین این است که گمنامی من شکسته نمی‌شود و من مختارم که تصویرم را نشان بدهم یا فقط با صدایم در جلسه‌ها شرکت کنم. 10 سال پیش هیچ چیز برای زندگی کردن نداشتم. بدترین تجربه‌ای که در دوران مصرف داشتم از دست دادن بچه‌هایم بود و امروز خوشحالم که با حالی خوب و در خانه‌ای با بچه‌هایم زندگی می‌کنم.»

  • اعتماد خانواده‌ها در بهبود مبتلایان مؤثر است

روش‌های مختلفی برای ترک اعتیاد پیشنهاد می‌شود؛ از روش‌های سنتی مانند بستن دست و پای فرد معتاد به تخت تا مراجعه و درمان در کلینیک‌های ترک اعتیاد که این روزها تبلیغات آنها بسیار به چشم می‌خورد. انجمن معتادان گمنام هیچ برنامه، توصیه و پیشنهادی برای ترک موادمخدر ندارد. کسی که مواد مصرف می‌کند می‌تواند در جلسات بهبود «معتادان گمنام» شرکت کند.

همین که فردی تمایل به قطع مصرف مواد داشته باشد می‌تواند بدون الزام به روش‌های توصیه شده ترک مواد در این جلسه‌ها شرکت کند. همه معتادان بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در جلسات انجمن که اکنون مجازی برگزار می‌شود شرکت کنند.»

کد خبر 596504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha