همشهری آنلاین: مبارزه علیه تروریسم در اجلاس اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشور‌های جنوب آسیا سارک در کلمبو پایتخت سریلانکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش بی بی سی، سران کشور‌های هند، پاکستان، سریلانکا، بنگلادش، افغانستان، مالدیو، بوتان و نپال در این اجلاس حضور یافته‌اند.

همچنین نمایندگانی از هفت کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، چین، موریس، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ناظر در این نشست شرکت کرده‌اند.

مسائلی نظیر امنیت تامین مواد غذایی و بهبود وضعیت فقرا در کشور‌های عضو از محور‌های عمده مذاکرات سران کشور‌های عضو سارک بود. اما عمده ترین مساله مطرح شده در جریان اجلاس سارک مساله مبارزه با تروریسم و نحوه همکاری کشور‌های عضو در این راستا بود.

در روز شنبه 2 اوت سران هشت کشور عضو سارک خواستار تلاشی مشترک برای مبارزه با تروریسم شدند.

اعلام آمادگی پاکستان برای تحقیق درباره انفجار سفارت هند در کابل

در همین چارچوب وزیر امور خارجه هند از آمادگی پاکستان برای انجام تحقیقات درباره انفجار سفارت هند در کابل که در ماه گذشته رخ داد و به کشته شدن بیش از 50 نفر منجر شد، خبر داده است.

شیو شانکار منون وزیر امورخارجه هند گفته است که نخست وزیر پاکستان یوسف رضا گیلانی اعلام کرده است که بر تحقیقات مستقل درباره انفجار سفارت هند در کابل نظارت خواهد کرد.

بر اساس گزارش بی بی سی، تنش‌‌ها میان هند و پاکستان، قدرتمندترین کشور‌های عضو سارک، به دلیل انفجار چندین فقره بمب در شهر‌های هند و ادامه خشونت‌ها در مرز هند و پاکستان در منطقه کشمیر افزایش یافته است.

بی بی سی در گزارش خود می‌افزاید،در پی انفجار سفارت هند در کابل نیز ادعاهایی مبنی بر دخالت داشتن سازمان جاسوسی پاکستان در این انفجار مطرح شده است که دولت اسلام آباد این ادعاها را رد کرده است.

یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان نیز در جریان اجلاس سارک طی سخنانی  واقعه انفجار سفارت هند در  کابل که بر اثر آن دو دیپلمات بلندپایه هندی کشته شده بودند را محکوم کرد.

دیدار متکی با رئیس جمهور سری لانکا در حاشیه اجلاس سارک 
 
 واحد مرکزی خبر نیز با اعلام خبر حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سارک، افزود: منوچهر متکی که برای شرکت در اجلاس کشورهای عضو اتحادیه همکاری‌های منطقه ای جنوب آسیا در سریلانکا به سرمی برد با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تبریک ریاست سریلانکا بر پانزدهمین اجلاس کشورهای عضو سارک به ماهیندا راجا پاسکا ابراز امیدواری کرد در مدت ریاست این کشور بر اتحادیه سارک شاهد تحولات جدید میان این اتحادیه با دیگر کشورها باشیم.

وی تصمیمات در پانزدهمین اجلاس سارک را به ویژه در بخش تجارت دارای اهمیت خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تشکیل کارگروه تخصصی به منظور بررسی ظرفیت‌های مشترک ایران و سارک اعلام می‌کند.

بنا براین گزارش ماهیندا راجا پاسکا نیز در این دیدار ، جمهوری اسلامی ایران را دوست بزرگی برای سریلانکا خواند و افزود: روابط ما با ایران وارد مرحله جدیدی شده است.
 
وی با قدردانی از ایران در برگزاری موفق اجلاس وزیران خارجه غیر متعهدها تاکید کرد: حضور بیش از صد کشور در این اجلاس می تواند نقش مهمی در مسائل گوناگون از جمله مسائل سیاسی داشته باشد.
 
در حاشیه سارک

با آغاز اجلاس سارک در کلمبو پایتخت سریلانکا ، 20 هزار نیروی پلیس این کشور برای تامین امنیت سران و هیات‌های نمایندگی حاضر در این اجلاس، در خیابان‌های کلمبو مستقر شده‌اند.

ببر‌های تامیل نیز که چندین دهه با دولت سریلانکا درگیر جنگ داخلی است، به دلیل حضور سران کشور‌های عضو سارک در کلمبو آتش بس یکجانبه اعلام کرده است.

در همین حال اعلام شده است که طی نبرد‌هایی که در شمال سریلانکا میان ارتش این کشور و  اعضای گروه بببر‌های تامیل رخ داده است، 11 نفر از اعضای ارتش سریلانکا کشته‌شده‌‌اند.

کد خبر 59626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز