همشهری‌آنلاین: منوچهر متکی امشب در پایان اجلاس پانزدهم وزرای خارجه جنبش غیر متعهدها در تهران در یک نشست خبری به پرسش‌های خبر نگاران پاسخ گفت

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر منوچهر متکی در ابتدای مصاحبه گفت: قبل از هر چیز از مشارکت و حضور پرنشاط رسانه‌های گروهی در پانزدهمین کنفرانس وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها صمیمانه تشکر می‌کنم.

رقم بالای حضور رسانه‌ها و نمایندگان انها نشان دهنده اهمیتی است که این رسانه‌ها به کشورهای در حال توسعه و سرنوشت انها و حرکت‌های امیدوار کننده رو به جلوی این کشورها دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: بدون اغراق باید بپذیریم جنبش عدم تعهد دوره جدید حیات خود را اغاز کرده این دوره جدید بعد از فاصله 12 تا 15 ساله بعد از پایان جنگ سرد که از آن به عنوان دوران گذر و بی‌تصمیمی محیط بین‌الملل یاد می‌شود اتفاق افتاد.

متکی گفت: پایان جهان دو قطبی این تلقی را ایجاد کرد که قدرتهای جهانی می‌توانند حاکم بلامنازع در عرصه بین‌المللی باشند و برخی لشکر کشی‌ها با چنین نگاهی و بر پایه زور مداری و یکجانبه گرایی صورت پذیرفت و منطقه ما نیز متاثر از این تحولات بود. شکست این رویکرد در 7 سال گذشته و ناتوانی قدرتهای مدعی در مدیریت بحرانهای خودساخته شرایطی را در سرزمین های بین‌المللی ایجاد کرد تابسیاری از کشورها رویکردهای جایگزینی را مبتنی بر همکاری و چند جانبه گرایی دنبال کنند.

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترین مجموعه سیاسی کشورهای در حال توسعه با نزدیک به 120 عضو این توان را دارد که پاسخگوی این نیازها باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: وزرا و نمایندگان کشورهای غیر متعهد در سند پایانی اجلاس تهران از شورای امنیت خواستند از بند 7 منشور سازمان ملل استفاده ابزاری نکند.
منوچهر متکی اظهار داشت:مشارکت رکورددار قریب 115 هیات در کنفرانس تهران حضور قریب 70 وزیر و بیش از 20 قائم مقام وزیر حضور بسیاری از سفرای دائم کشورها در سازمان ملل نشانگر این رویکرد جدید، انتظار جدید در تحولات جدید است.

وی گفت: تجدید حیات جنبش غیر متعهدها در واقع پاسخی به این خواست و اراده سیاسی کشورهای عضو این جنبش است.

متکی افزود: با پایان پانزدهمین اجلاس وزرای خارجه غیر متعهدها سند نهایی این اجلاس حاوی موضوعات مهم منطقه‌ای و بین المللی از جمله خلع سلاح، امنیت کشورها ،‌موضوع فلسطین، ‌لبنان، عراق، افغانستان، سودان، اصلاحات سازمان ملل، موضوعات اقتصادی و توسعه ای و حقوق بشر به تصویب رسید.

وزیر امور خارجه گفت: به طور اجمال محورهایی را به عرض هموطمنان و مخاطبان می‌رسانم؛ طی این سند هدف تاکید وزرا بر اصلاح ساختار سازمان ملل به عنوان یکی از دغدغه‌های کشورهای عضو ، افزایش کارایی آن، حاکمیت نظم وقانون، برقراری عدالت، و رعایت حقوق بشر داشته شده است.

وی گفت: براساس این بیانیه از شورای امنیت خواسته شده از توسل به بند 7 منشور سازمان ملل برای موضوعاتی که تهدید بین‌المللی نیست خودداری کند به عبارت دیگر غیر متعهدها با استفاده ابزاری از این بند مخالف است.

متکی افزود: در بخش مربوط به فلسطین ضمن ابراز تاسف از اشغال 60 ساله این کشور توسط اسرائیل بر حقوق اساسی مردم فلسطین از جمله حق تعیین تکلیف سرنوشتشان تاکید شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در این بیانیه وزرا و نمایندگان کشورهای غیر متعهد خواستار توقف فوری نقض موازین و قوانین بین المللی از سوی رژیم صهیونیستی و بازگشایی نوار غزه شده‌اند.

متکی با بیان اینکه غیر متعهدها در سند پایانی اجلاس تهران از انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان و تشکیل کابینه ملی در این کشور حمایت کردند.

وی افزود: وزرا و نمایندگان غیر متعهدها رژیم صهیونیستی را مسئول قطعی تجاوزات دانسته و حمله به روستاهای لبنان را نقض اشکار اصول سازمان ملل دانسته‌اند

منوچهر متکی در پاسخ به این سوال که ایا واقعا جنبش عدم تعهد از ایران دفاع می‌کند و ایران تا چه حد می‌تواند به این حمایت اطمینان کند گفت: انچه که تکیه اصلی ما در امر کشور داری و پیگیری مسائل در برنامه‌های جمهوری اسلامی است توانمندیها و حمایت ملت ایران بعد از لطف خداوند است بنابراین برنامه‌ها و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران بر اساس حمایت کسی یا جایی یا جمعی نیست و این گونه تصمیم‌سازی نمی‌کنیم اما بدیهی است در محیط بین‌المللی تلاش می‌کنیم باتوضیح مواضع گفتگوی دیپلماتیک و ارائه ایده‌های خود افکار محیط بین المللی را نسبت به درستی راهمان روشن کنیم و این وظیفه ماست.

آقای متکی در ادامه افزود: حمایت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد قبل از هر چیزی این القاء غلط را که جامعه بین‌المللی با ایران مخالف است از بین می‌برد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:  ما با تعداد بسیاری از کشورها در گفتگوهایی که پیش از این داشتیم و در اینده خواهیم داشت حمایت این کشورها را ازمواضع جمهوری اسلامی ایران داشتیم، اگر چه ممکن است انها نتوانند در عمل به خاطر برخی از معذورات خاص و یا سیاسی تصمیمات خود را عملی سازند اما از نظر تئوری این سند کاملا روشن و واضح است.

متکی در ادامه گفت: در بحث هسته‌ای نیز همانطور که قبلا اشاره کردیم رویکرد حمایت از مذاکرات و گفتگوها همواره موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در این دوره جدید در بحث بسته‌های پیشنهادی رویکرد جمهوری اسلامی ایران سازنده بود.

کد خبر 59435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز