چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب "ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی؛ جایزه ملی وب‌گاه‌های دولتی ایران" به همت دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی منتشر شد.

این کتاب داری یک مقدمه و مشتمل بر7 فصل به ترتیب زیر است:

  • فصل اول: ارزیابی وب‌گاه‌های جامع
  • فصل دوم: ارزیابی وب‌گاه‌های برتر بخش محتوا
  • فصل سوم: ارزیابی وب‌گاه‌های برتر بخش خدمات
  • فصل چهارم: ارزیابی وب‌گاه‌های بخش تعاملی
  • فصل پنجم: ارزیابی وب‌گاه‌های بخش کاربرپسندی
  • فصل ششم: ارزیابی وب‌گاه‌های بخش طراحی
  • فصل هفتم: ارزیابی وب‌گاه‌های بخش فناوری

در مقدمه‌ این کتاب آمده است: امروزه تحقق و دسترسی به آرمان‌های دولت الکترونیک از جمله نخستین اهداف بسیاری از دولت‌های جهان است که با استفاده از آن توزیع و فراهم آوردن اطلاعات و خدمات برای شهروندان را از طریق تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، در بستری از فضای مجازی ایجاد کنند.

و در بخشی دیگر آورده شده است: خدمت‌رسانی به مردم از اولویت یک حکومت مردم‌سالار و از ملاک‌های اصلی ارزیابی دولت است و بسیاری از سفرهای درون شهری و برون شهری مردم برای خدمت‌گیری از دولت و دستیابی به اطلاعات مورد نیاز صورت می‌گیرد.

فصل اول کتاب که به ارزیابی وب‌گاه‌های جامع پرداخته در مقدمه خود به نقل از دکتر سعید‌رضا عاملی مسئول پروژه ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی آورده است:

جهان امروز به شدت تحت تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات قرار دارد و با پیشرفت‌های روز افزون در این حوزه تحولات زیادی را به خود دیده است به‌طوریکه امروزه شاهد به وجود آمدن کره‌زمین مجازی هستیم.

فصل دوم اثر به ارزیابی وب‌گاه‌های برتر در بخش محتوا پرداخته است. نوع محتوا، هدف آن، شیوه کاربرد آن، قالب آن از جمله مسایلی هستند که در بررسی محتوای یک وب گاه می‌توان آن را بررسی کرد.

فصل سوم؛ وب‌گاه‌ها را از برخی جنبه‌های خدماتی بودن مورد بررسی قرارداده و با ارائه یک دسته‌بندی کلی از نظر خدمات مجازی ارائه شده در وب‌گاه‌های مورد مطالعه ایرانی، آنها را ارزیابی کرده است.

فصل چهارم کتاب "مجاز بودگی"، "مجازی‌گرایی" و "مجازی شدن" را به عنوان سه عامل مهم در شکل‌گیری جریان تعامل در وب‌گاه‌ها بیان می‌کند و میزان اهمیت این سه عنصر را در جریان‌‌های تعاملی کاملا برابر و یکسان می‌داند.

در فصل پنجم تلاش شده است تا با برجسته کردن رویکرد استفاده و خشنودی در تحلیل نظری وب‌گاه‌های برتر موضوع کاربر پسند بودن وب‌گاه‌های برتر (بخش کاربرپسندی) و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار ‌گیرد.

فصل ششم کتاب به ارزیابی طراحی می‌پردازد و طراحی وب را که به عنوان اولین عنصر موثر برای شکل‌گیری ارتباط میان کاربر و فضای وب‌گاه است مورد بررسی قرار می‌دهد.

در فصل هفتم، با بررسی جنبه فنی و فن‌آوری‌ها و فنون استفاده شده در طراحی و توسعه وب‌گاه، به ارزیابی وب‌گاه‌ها می‌پردازد و آن‌ها را در یک دسته بندی کلی در سه گروه قرار می‌‌دهد: چار‌چوب‌ها و زبان برنامه نویسی، فن آوری‌های چند رسانه‌ای و جانبی و  فنون زیرساختی وب‌گاه.

بخش آخر این کتاب 251 صفحه‌ای، توصیه‌ای به دستگاه‌های دولتی دارد:

ابتدا و پیش از طراحی و ایجاد وب‌گاه سازمانی، به ایجاد نگرش‌های اولیه پیرامون این فضا در میان کاربران و کارگزاران سازمانی خود بپردازید

کد خبر 58918

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز