سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس نپال باران یاداو را به عنوان اولین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند.

به گزارش الجزیره، باران یاداو دارای قومیت مدهشی و از اعضای حزب کنگره نپال و یک پزشک است.

نمایندگان مجلس نپال، با انتخاب یاداو در مقام اولین رئیس جمهور این کشور رامراجا پراساد سینق کاندیدای رقیب وی که مورد حمایت مائوئیست‌ها بودرا مورد تایید قرار ندادند.

یاداو با کسب 308 رای از مجلس 594 عضوی نپال حائز اکثریت آرا شد. در مقابل نیز رامراجا پراساد سینق 282 رای کسب کرد و در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد.

بنابراین یاداو اولین رئیس جمهور نپال پس از الغای پادشاهی 240 ساله هندو محسوب می‌شود.

کاندیدای مورد حمایت مائوئیست‌ها در حالی در انتخابات نپال شکست خورد که این حزب پیشتر و در انتخابات ماه آوریل اکثریت را در پارلمان نپال کسب کرده بود اما نتوانسته بود اکثریت قاطع کرسی‌ها را از آن خود کند.

شکست مائوئیست‌ها در انتخاب رئیس جمهور پرسش‌هایی را درباره این مساله که آیا آن‌ها تهدید خود مبنی بر عدم همراهی در تشکیل دولت در صورت شکست کاندیدای خود در انتخابات ریاست جمهوری را عملی خواهند کرد، ایجاد کرده است. 

کریشنا ماهارا سخنگوی حزب مائوئیست در این باره گفته است که ما هموز درباره اقدامات آتی حزب مائوئیست تصمیم نگرفته‌ایم...ممکن است ما برای تشکیل دولت اقدام نکنیم، اما همانطور که گفته‌ام ما هنوز در این رابطه تصمیمی نگرفته‌ایم.

سلسله پادشاهی 240 ساله نپال در ماه مه، یک ماه پس از پیروزی مائوئیست‌ها در انتخابات و کسب اکثریت کرسی‌های مجلس قانون اساسی توسط این حزب، ملغی اعلام شد.

کد خبر 58698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز