سرانجام پس از ماه‌ها صدای همهمه دانش‌آموزان دوباره در حیاط مدرسه طنین‌انداز شده و مدیر و معاون و دست‌اندرکاران مدرسه همگی خوشحال از حضور هنرجویان هستند.

پاتوق محله

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: دانش‌آموزانی که تا همین امروز سایه شوم کرونا آنها را از این مرکز علمی دور کرده‌بود و مدرسه را محروم از حضور آنها. اما امروز تعدادی از آنها پس از مدت‌ها کنار هم جمع شده‌اند تا آغازگر یک طرح ویژه باشند. طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» عنوان برنامه‌ای است که از سوی شهرداری سیزدهمین تکه پایتخت و با همکاری آموزش و پرورش منطقه کلید خورده و با برگزاری مراسم افتتاحیه آن در هنرستان «سمیه» رسماً شروع شده‌است. براساس این طرح، دانش‌آموزان همراه خانواده‌هایشان می‌تواند در حیاط مدرسه حضور پیدا کرده و ساعتی را در کنار هم با ورزش و تفریح سپری کنند.  

چند روز پیش آیین افتتاحیه طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» در هنرستان «سمیه» آغاز شد و براساس این طرح از این پس امکان بهره‌مندی شهروندان از امکانات حیاط مدارس فراهم شده‌است. در این مراسم «مجتبی شکری» شهردار منطقه۱۳ ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح در محله‌ها می‌گوید: «امروز طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» برای ساکنان محله زاهدگیلانی و با رویکرد و اهداف تدوینی شهرداری منطقه۱۳ در بهره‌گیری از ظرفیت‌های عمومی و ایمن محله‌ها در خدمت‌رسانی به شهروندان و به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۱۳ افتتاح شده‌است.»

به گفته وی، باتوجه به کمبود سرانه‌های فرهنگی، ورزشی در محله‌های این منطقه، در این طرح شهرداری سعی دارد با همکاری شورایاری محله و با تعامل با آموزش و پرورش ضمن بهره‌گیری از فضای ایمن مدارس برای استفاده شهروندان، اتفاق خوبی را برای رفع این مسئله در محله‌ها رقم بزند. او می‌افزاید: «باتوجه به تعطیلی اماکن فرهنگی و ورزشی در ایام شیوع کرونا، اجرای این طرح فرصت مناسبی برای بهره‌مندی شهروندان از خدمات فرهنگی، ورزشی، آموزشی و... در شرایط کنونی ایجاد کرده‌است.» او تأکید می‌کند: «براساس این طرح، شهرداری منطقه آمادگی دارد در هر مدرسه‌ای که آموزش و پرورش به‌عنوان کانون محله در دستور کار قرار دهد، امکانات ورزشی و محله‌ای برای بانوان و آقایان مستقر و به مسائل عمرانی و فضای سبز با کیفیت بیشتری رسیدگی کند.»

  • زنگ تفریح اهالی در حیاط مدرسه

در فضای فعلی حیاط هنرستان سمیه، چند دستگاه ورزشی و یک میز پینگ‌پنگ در گوشه و کنار قرار گرفته و حاضران در مراسم از این فرصت استفاده و دقایقی ورزش می‌کنند. به گفته متولیان این طرح، اینجا آغاز راه است و مدارسی که ظرفیت دارند به شهرداری معرفی می‌شوند تا شهرداری منطقه امکانات را فراهم کند و مردم از این ظرفیت‌ها بیشتر بهره‌ببرند.

شکری دراین‌باره می‌گوید: «در هر محله و چند مدرسه کنار هم که دانش‌آموزان کنکوری دارند، برایشان فضای امنی در سرای محله‌ها ایجاد می‌کنیم و با ارائه خدمات پذیرایی مناسب و تهیه همه کتاب‌های مورد نیاز آنها میزبانشان هستیم تا بلکه به دانش‌آموزان نخبه‌ دارای توانایی که به کتاب‌ها یا فضای مناسب مطالعه دسترسی ندارند، کمک کنیم. چراکه ما مدیون شهروندان هستیم و باید به دور از شعارزدگی فعالیت کنیم.» 

  • اجرای آزمایشی طرح در ۴ مدرسه
نسرین فیاضی/ مدیر اداره آموزش شهروندی شهرداری منطقه۱۳

«نسرین فیاضی» مدیر اداره آموزش شهروندی شهرداری منطقه۱۳ هم به‌عنوان برگزارکننده این طرح دراین‌باره می‌گوید: «باتوجه به محروم بودن گروهی از شهروندان این منطقه از امکانات ورزشی و فضای سبز، این طرح با هدف بهره‌مندی شهروندان از ظرفیت حیاط مدارس برای اجرای فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی برای اهالی محله در فضای باز مدارس آغاز شده‌است.» او می‌افزاید: «فعلاً طرح مدرسه کانون محله، به‌صورت پایلوت برای اجرا در ۴ مدرسه در هر ناحیه یک مدرسه، مدنظر قرار گرفته است.» 

  • تزریق نشاط و شادابی در محله

زنگ آغاز طرح مدرسه کانون محله به صدا در می‌آید و «سیدمحمد هادی حسینی» مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۳ هم ضمن تأکید بر تلاش‌ و تعامل دوسویه آموزش و پرورش منطقه با شهرداری می‌گوید: «امیدواریم با اجرای طرح کانون تربیتی محله بتوانیم خدمت کوچکی برای اهالی محله‌ها داشته‌باشیم و از عرصه‌ها به نفع عموم بهره‌مند شویم. چراکه ایجاد فضای مناسب و مطلوب، یکی از راه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان به‌ویژه در ایام کرونایی است تا بتوانیم بازپروری مجددی برای آنها داشته باشیم و نشاط و شادابی را از لحاظ جسمی و روحی به خانواده‌ها برگردانیم.»

او می‌افزاید: «همچنین ما باید از تمام ظرفیت خیران، شهرداری و آموزش و پرورش در مدرسه‌سازی استفاده کنیم. امیدواریم شورایاران در محله‌ها به ما در شناسایی مشکلات آموزشی، فرهنگی محله‌ها و کمک به رفع آنها همراهی کنند.» او تأکید می‌کند: «ما در منطقه۱۳ با کمبود شدید فضا مواجه هستیم و بیش از ۴۵‌درصد مدارس اینجا به‌صورت «خانه مدرسه» هستند یعنی فضای کافی برای حضور دانش‌آموزان را ندارند چه رسد به بهره‌مندی دانش‌آموزان و اهالی از فضای آنها برای ورزش و فعالیت‌های این چنینی.

گرچه در عرصه فقیر هستیم اما از ظرفیت‌های موجود می‌توانیم به خوبی استفاده کنیم. آمادگی داریم خدمت‌رسانی فرهنگی و اجتماعی به محله‌ها را از طریق مدارس ارائه کنیم و این میان خانواده‌ها نیز باید همراهی کنند.» تجلیل از مدیر هنرستان سمیه برای همراهی و پیشتازی در اجرای این طرح و بازدید از فعالیت‌های این هنرستان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.  

  • مناسب‌سازی اماکن فرهنگی برای توانیابان

اماکن و فضاهای عمومی منطقه۱۳ برای حضور و فعالیت توانیابان مناسب‌سازی شده‌ و این طرح تا سال آینده ادامه دارد. «مجتبی شکری» شهردار منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «پیش‌بینی ۳۵ هزارمترمربع مناسب‌سازی ساختمان‌های سرای محله‌ها، بوستان‌ها، معابر و بزرگراه‌ها در سال ۱۴۰۰ صورت بگیرد.» او می‌افزاید: «مناسب‌سازی اماکن و فضاهای عمومی منطقه در راستای تحقق شعار شهرداری تهران مبنی بر «تهران، شهری برای همه» برای دسترسی آسان جانبازان، سالمندان و توانیابان به امکانات موجود در معابر، بوستان و اماکن اداری انجام شده است.

امسال مناسب‌سازی ساختمان‌های سرای محله‌های زاهد گیلانی و اشراقی، بوستان‌های دو کوهه و پیاده‌روهای معابر فاز اول بزرگراه شهید دوران، امامت، خیابان صفا و... در قالب اجرای کلیه دستورالعمل‌های مناسب‌سازی برای توانیابان اجرایی شده است.» او درباره برنامه‌های پیش روی این حوزه نیز می‌گوید: «در سال ۱۴۰۰ مناسب‌سازی ساختمان‌های سرای محله‌های سرخه‌حصار و نیروی هوایی، اجرای بیش از ۱۱ هزارمترمربع فضای بوستان‌های سیمرغ، پیروزی و اوستا و ۲۴ هزارمترمربع پیاده‌روهای خیابان امامت، بزرگراه شهید دوران و خیابان پنجم نیروی هوایی و همچنین سرویس‌های بهداشتی بوستان‌های سرخه‌حصار، بهیان و ورزش در دستور کار قرار دارد.» به گفته شهردار منطقه۱۳ اکنون بیش از ۳ هزارمترمربع مناسب‌سازی پیاده‌روهای معابر فاز اول شهید دوران و خیابان امامت و تهیه و نصب کفپوش شیاری ساختمان‌های سرای محله‌های زاهد گیلانی و اشراقی و سرویس‌های بهداشتی بوستان‌های ترنج و دو کوهه در حال اجراست.  

کد خبر 586586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha