شرکت چینی «سینوواک» اعلام کرد که داده‌های آزمایش مرحله نهایی واکسن کرونایش در برزیل و ترکیه نشان می‌دهد این واکسن از بستری شدن و مرگ بیماران کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند، اما در جلوگیری از عفونت‌ افراد میزان اثربخشی بسیار پایین‌تری دارد.

coronavac

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بر اساس این بیانیه این کارآزمایی بالینی شامل ۱۲۳۹۶ نفر نشان داد واکسن این شرکت چینی به نام «کروناواک» در پیشگیری از بستری شدن بیماران کووید-۱۹ در بیمارستان و مرگ ناشی از این بیماری ۱۰۰ درصد و در پیشگیری از موارد کووید-۱۹ که نیاز به درمان پزشکی دارند، ۸۷.۳ درصد موثر است، اما در جلوگیری از عفونت افراد با ویروس کرونا فقط ۵۰.۵۶ درصد اثربخشی دارد.

این کارآزمایی‌ها اثربخشی دو تزریق واکسن کروناواک به فاصله ۱۴ روز را در شرکت‌کنندگان که شامل کارکنان بهداشتی مراقبت‌کننده از بیماران کووید-۱۹ می‌شدند، ارزیابی کرده بودند.

این واکسن در ترکیه در دو مرحله در میان کارکنان مراقبت بهداشتی و در جمعیت عمومی آزمایش شده بود و بر مبنای آنالیز ۲۹ مورد در پیشگیری از کووید-۱۹ اثربخشی ۹۱.۲۵ درصد دارد.

پژوهشگران برزیلی در اوائل ژانویه امسال نتایج مقدمات کارآزمایی واکسن کروناواک را گزارش کردند که نشاندهنده اثربخشی ۵۰.۴ درصدی آن در پیشگیری از عفونت‌های علامت‌دار بود.

میزان اثربخشی سایر واکسن‌های کرونا نیز بر حسب کشور تفاوت زیادی با هم داشته‌اند که نشاندهنده ظهور الگویی مربوط به تاثیر گونه‌ها یا واریانت‌های جدید ویروس است.

در میان واریانت‌های ویروس که بیش از همه دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی را نگران کرده است، واریانت‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی هستند که ظاهرا سریع‌تر از واریانت‌های دیگر انتشار پیدا می‌کنند.

دو واکسن اخیرا تایید شده شرکت‌های فایزر/بیونتک و مدرنا در پیشگیری از بیماری در کارآزمایی‌های مرحله نهایی‌شان حدود ۹۵ درصد موثر بودند. اما این بررسی‌ها در آمریکا و پیش از گزارش انتشار گسترده واریانت‌های جدید انجام شده‌اند.

برنامه ایمن‌سازی ملی برزیل در حال حاضر بر واکسن چینی کروناواک و واکسن دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا متکی است. هر دوی این واکسن‌ها برای مصرف اضطراری مجوز گرفته‌اند.

کد خبر 583440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha