جمعه ۲۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

علی اصغر محمدی: طرح اخذ شهریه توسط مدارس دولتی واکنش شدید نمایندگان مجلس، مدیران مدارس و اولیای دانش آموزان را بر انگیخته است.

در همین زمینه رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر رایگان بودن تحصیل در مدارس دولتی به همشهری گفت: اخذ هر گونه شهریه خلاف قانون است.

علی عباسپور تهرانی که در واکنش به سخنان اخیر قائم مقام وزیر آموزش وپرورش در انجمن اولیاو مربیان سخن می‌گفت، افزود: مطابق قانون اساسی دولت باید امکان آموزش و پرورش رایگان را برای همه مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم کند؛

ولی مردم از یک سو با سخنان مسئولان در مورد دریافت نکردن شهریه در مدارس دولتی مواجهند و از سوی دیگر مدارس به‌دلیل کمبود اعتبارات از مردم پول می‌گیرند.

به گزارش مهر، قائم مقام وزیرآموزش و پرورش در انجمن اولیا و مربیان به تازگی از تهیه وتدوین دستورالعملی در آموزش و پرورش خبر داده است که به موجب آن مدارس دولتی می‌توانند از دانش‌آموزان شهریه اخذ کنند.

ابوالفضل خادمیان اعلام کرده است: طبق دستورالعمل جدید، مدارس باید از طریق اعتبارات و مشارکت‌های مردمی اداره شود. وی همچنین گفته است: این دستورالعمل درصورت تایید توسط وزیر آموزش و پرورش به‌زودی برای اجرا به مدارس ابلاغ می‌شود.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در حالی از اداره مدارس دولتی با پول والدین دانش آموزان سخن می‌گوید که اصل ۳۰ قانون اساسی از تحصیل رایگان شهروندان به‌عنوان تکلیف دولت یاد می‌کند.

علی کریمی فیروز جایی، عضو کمیسیون آموزش مجلس اگرچه با رد طرح دریافت شهریه در مدارس دولتی تصریح کرد: این کار مغایر قانون اساسی است، به هیچ وجه نباید از دانش آموزان برای تحصیل در مدارس دولتی شهریه یاوجهی به اجبار دریافت شود؛

اما سخنان قائم مقام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اداره مدارس با پول والدین دانش آموزان آن هم در فصل ثبت نام مدارس و با وجود بخشنامه‌های قبلی در مورد ممنوعیت در یافت هر گونه وجه هنگام ثبت نام، اولیای دانش آموزان و مدیران مدارس را نیز دچارسردرگمی و بلاتکلیفی کرده است.

مدیر یکی از مدارس تهران در این زمینه به همشهری گفت: موقع ثبت‌نام به ما تاکید می‌کنند پول نگیرید، از طرفی سرانه به مدارس نمی‌دهند، ولی غیررسمی می‌گویند از مردم پول بگیرید! وزیر آموزش و پرورش هم در عین حال که بر ممنوعیت دریافت وجه از سوی مدارس به هنگام ثبت نام تاکید دارد، ولی معتقد است مشارکت داوطلبانه مردم! در اداره مدارس مانعی ندارد.

مدارس طبقاتی

با ادامه روند موجود در افزایش نرخ شهریه مدارس غیرانتفاعی و اینکه مدارس دولتی هم باید با پول مردم اداره شوند، در آینده‌ای نه چندان دور مدارس به شکل طبقاتی در خواهد آمد و در این صورت فقط فرزندان طبقات برخور دار و خاص می‌توانند به مدرسه بروند.

هم اکنون در برخی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران مدیران مدارس از والدین نوآموزان پول می‌گیرند، البته به جز هزینه طرح سنجش. افزون بر این از والدین دانش آموزان تعهد می‌گیرند که تا شهریور ماه ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بپردازند.

مادر یک نو آموز در منطقه ۱۷ تهران به همشهری گفت: ۲۰ هزار تومان گرفته‌اند و قرار شده تا شهریور ۶۰ هزار تومان دیگر هم پرداخت کنیم. گذشته از این، مدرسه اعلام کرده در طول سال تحصیلی نیز باید به میزان مورد درخواست آنها پول بپردازیم.

این مادر  ادامه می‌دهد:مدیر مدرسه گفته که از امسال باید شهریه بدهید. مسئولان محترم آموزش و پرورش باید این نکته را در نظر داشته باشند اگر مردم می‌توانستند شهریه بپردازند ۴۰۰ هزار صندلی در مدارس غیرانتفاعی خالی نمی‌ماند.

شاید هم گرفتن شهریه در مدارس دولتی راهی برای تقویت مدارس غیرانتفاعی و پر کردن صندلی‌های خالی آنهاست. مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارها گفته‌اند که مسئولیت تعلیم و تربیت تنها بر عهده آنها نیست و البته به این بهانه خواهان باز خوانی و تفسیر اصل ۳۰ قانون اساسی شده‌اند.

مسئولان آموزش و پرورش با حاکم کردن نگاه اقتصادی به مناسبات فرهنگی -آموزشی، به اختلال در این نظام کمک کرده‌اند.

نکته دیگر اینکه چرا دولتمردان در حالی که جمعیت دانش آموزی نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته واز طرفی درآمدهای کشور افزایش یافته است، به‌دنبال گرفتن شهریه در مدارس دولتی هستند؟آیا منظور از تحول بنیادین در دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش گرفتن شهریه از مردم در مدارس دولتی، آن هم بر خلاف قانون اساسی است؟

کد خبر 58294

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز