چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: مدیرکل پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: با مدارس غیرانتفاعی که شهریه اضافی بگیرند برخورد قانونی می‌شود.

برخی از والدین که برای ثبت نام فرزند خود به مدارس غیرانتفاعی مراجعه کرده‌اند با شهریه‌های نجومی روبه‌رو شده‌اند. وزیر آموزش و پرورش، درباره شهریه مدارس غیرانتفاعی معتقد است این مدارس به نام مردم است و از جیب مردم کمک می‌گیرد.

هم اکنون برخی مدارس غیرانتفاعی برای ثبت‌نام اولیه از والدین دانش‌آموزان مبالغ زیادی طلب می‌کنند. این در حالی است که هنوز شهریه سال تحصیلی ۸۷-۸۸ تعیین نشده است و مشخص نیست برخی از این مدارس براساس چه ضوابطی این مبالغ را دریافت می‌کنند.

خبرنگار ما برای بررسی موضوع شهریه، به چند مدرسه غیرانتفاعی درشمال تهران رفت. دبستان غیرانتفاعی(ب- ب) و (م)، برای پایه اول دبستان به‌ترتیب مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. نکته جالب اینکه دبستان غیرانتفاعی ب-ب سال گذشته منحل شده، ولی امسال باز هم ثبت نام می‌کند.

به گفته معاون توسعه و برنامه‌ریزی دفتر پشتیبانی مدارس غیرانتفاعی، دریافت شهریه‌های هنگفت، جایگاه قانونی ندارد. نرخ شهریه مصوب شوراهای نظارت برای مدارس غیرانتفاعی لازم‌الاجرا است و چنانچه مدرسه‌ای خارج از این مصوبه عمل کند متخلف محسوب می‌شود و با آن برخورد قانونی خواهد شد.

ابو طالب حافظی با تایید انحلال دبستان غیرانتفاعی ب-ب گفت: این مدرسه حق ثبت نام از دانش‌آموزان  را ندارد. این مدرسه سال گذشته به‌دلیل اخذ شهریه بیش از حد مصوب و سایر تخلفات براساس مصوبه شورای نظارت مرکزی مدارس غیرانتفاعی منحل شد.

به گفته حافظی، با توجه به  این‌که آغاز سال تحصیلی فرا رسیده بود و برای رعایت حال دانش‌آموزان این مدرسه، مقرر شد این مرکز آموزشی تا پایان سال تحصیلی به فعالیت خود ادامه دهد. البته موضوع انحلال این دبستان طی نامه‌ای به رئیس آموزش و پرورش شهر تهران ابلاغ شده است.

به گفته مدیر مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، هنوز شهریه سال تحصیلی ۸۷-۸۸ مدارس غیرانتفاعی تعیین نشده است و مدارس حق ندارند خود سرانه شهریه تعیین کنند.

پدر دانش آموزی گفت: شهریه‌ای که برخی از مدارس غیرانتفاعی می‌گیرند بیش از شهریه دانشگاه‌های غیردولتی است و کسی هم به این موضوع رسیدگی نمی‌کند.به گفته او هیچ گونه نظارتی بر کیفیت مدارس غیرانتفاعی وجود ندارد.

البته خانواده‌هایی که فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند، معتقدند که سطح امکانات و نحوه آموزش این مدارس با شهریه‌ای که می‌گیرند متناسب نیست. به همین دلیل اغلب آنان از کیفیت آموزشی، امکانات و معلمان ابراز نارضایتی می‌کنند.

ظاهرا امسال داستان تکراری شهریه مدارس غیرانتفاعی که به غیردولتی تغییر نام داده‌اند، زودتر شروع شده است. مسئولان ذی ربط مثل هر سال باز هم نوید می‌دهند که به شکایات مردم در این زمینه رسیدگی می‌کنند. این در حالی است که مدرسه‌ای که منحل شده است به‌طور علنی از دانش‌آموزان ثبت نام می‌کند. مشت نمونه خروار است.

رتبه بندی مدارس غیرانتفاعی

هر ساله‌ با آغاز فصل ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس، دغدغه خانواده‌های دانش آموزان  دو چندان می‌شود. شواهد نشان می‌دهد سیاست آموزش و پرورش نیز بر توسعه‌ ‌این ‌مدارس است.

اکنون ۲۰ سال از تاسیس مدارس غیرانتفاعی می‌گذرد، ولی هنوز ضوابط خاصی برای دریافت شهریه در این مدارس حاکم نیست. اغلب این مدارس نرخ مصوب را رعایت نمی‌کنند. هرساله اعتراض‌های زیادی از سوی خانواده‌ها درباره ضوابط دریافت شهریه در مدارس غیرانتفاعی می‌شود.

مسئولان مدارس غیرانتفاعی برای حل مشکل دریافت شهریه، هم‌اکنون رتبه بندی و تغییر نام این مدارس را مطرح می‌کنند تا مدارس غیرانتفاعی براساس امکانات آموزشی و خدماتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند، شهریه دریافت کنند.

رتبه بندی مدارس غیرانتفاعی از سال ۸۲ شروع شده است، ولی تاکنون فقط حدود ۶۰ درصد این مدارس رتبه بندی شده‌اند. البته در اثر بخشی این طرح، نیز شک و تردیدهایی وجود دارد.

مدیر مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در این باره گفت: ۶۰ درصد مدارس غیرانتفاعی تهران درجه‌بندی شده است.

مهدی جلالی افزود: ۲ هزار و ۴۱ مدرسه غیرانتفاعی در شهر تهران وجود دارد که حدود یک هزار و ۲۲۴ مدرسه درجه‌بندی شده است.

به گفته وی، در درجه‌بندی مدارس غیرانتفاعی ۲ درجه ۱ و ۲ وجود دارد که هر درجه دارای رتبه ۱ و ۲ است. همچنین همه مدارس غیرانتفاعی تا پایان سال تحصیلی ۸۷-۸۸ درجه بندی می‌شوند.

ضوابط تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی

شهریه مدارس غیرانتفاعی براساس گزارشی که مؤسس و صاحب مدرسه بر مبنای 5 محور نیروی انسانی، امکانات و برنامه‌های آموزشی، امکانات و برنامه‌های تربیتی، فضا و تجهیزات و کاربری مدرسه ارائه می‌دهد، توسط کمیسیون ثبت نام و شهریه مدارس غیرانتفاعی تعیین می‌شود. 

مدارس غیرانتفاعی موظف هستند، نرخ مصوب شهریه را در محل مناسب برای رویت اولیای دانش‌آموزان نصب کنند.

وی تصریح کرد که دریافت شهریه خارج از مصوبه کمیسیون ثبت نام و شهریه مدارس غیرانتفاعی که در هر منطقه و سازمان آموزش و پرورش استان تشکیل می‌شود، خلاف است.

کد خبر 52628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز