همشهری‌آنلاین: زلزله شناسان در آمریکا تصور می‌کنند که ممکن است یک گام به توانایی پیش‌بینی زمین‌لرزه‌ها نزدیک‌تر شده باشند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی بی.بی.سی، نتایج آزمایش‌های آنها که در عمق گسله سن آندریاس انجام شد در تازه‌ترین شماره نشریه علمی نیچر چاپ شده است.

آمار گسترده تلفات زلزله دو ماه پیش در چین بار دیگر یادآور ویرانی‌های غیرقابل پیش‌بینی بود که زلزله می‌تواند به‌بار آورد.

پیش‌بینی این موضوع که زمین لرزه بعدی چه زمانی و در کجا اتفاق می‌افتد هدف اصلی زلزله‌شناسان است و اکنون گروهی از محققان در کالیفرنیای آمریکا می‌گویند آزمایش‌های آنها نتایجی به دستشان داده که آنها را به این هدف اصلی نزدیکتر می‌کند.

پل سیلور زلزله‌شناس می‌گوید آنها درست چند ساعت پیش از زمین لرزه‌ای خفیف تغییراتی را بر روی پوسته زمین ثبت کرده‌اند.

معمولا اصلا انتظار ندارید که در صخره‌ها تغییری ببینید. و مسئله غیر منتظره این بود که ما تغییرات بزرگی را درست 10 ساعت قبل از یک زلزله 3 ریشتری مشاهده کردیم.

وی افزود: این تغییرات مربوط به تغییر در فشار بود و در نتیجه نشانه‌ای بود پیش از وقوع این زمین لرزه 3 ریشتری. و اگر این‌طور باشد این موضوع مشوق خوبی برای ماست و همان چیزی است که دنبال می‌کنیم.

جزئیات یافته‌های این محققان در تازه‌‌ترین شماره نشریه عملی نیچر به چاپ رسیده است.

این محققان دستگاه‌های حساسی را در داخل گسلی در سن آندریاس کالیفرنیا که یکی از فعا‌‌ل‌ترین مناطق از نظر وقوع زمین لرزه در جهان است نصب کردند.

یکی از کارشناسان می‌گوید 99 درصد مطمئن است که یک زمین لرزه شدید در 30 سال آینده بوقوع خواهد پیوست.

محققان کالیفرنیا همچنین می‌گویند قصد دارند آزمایش‌های بیشتری برای اطمینان بیشتر از یافته‌هایشان انجام دهند.

امکان پیش‌بینی و هشدار نسبت به وقوع زمین لرزه‌های آینده دانشی است که هنوز بسیار دور به نظر می‌رسد اما این امید وجود دارد که روزی تجارب این دانشمندان بتواند به نجات جان انسان‌ها کمک کند.

کد خبر 57648

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز