پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارگاه آموزشی مدیریت بحران خشکسالی در تالار آب شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، وضعیت منابع آب ایران در سال‌های اخیر را نامناسب دانست و با اشاره به کاهش منابع آب کشور در سال جاری گفت: حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور تا نیمه تیرماه سال جاری حدود 5/12 میلیارد متر مکعب برآورد شده است که در مقایسه با سال گذشته 45 درصد کاهش داشته است.

ستار محمودی با اشاره به کم آبی سال جاری کشور، خشکسالی را عارضه‌ای طبیعی دانست و ادامه داد: اتخاذ مدیریت ریسک به جای مدیریت بحران یک ضرورت است.

وی در ادامه موقعیت جغرافیایی استان قم را نیز در مقایسه با سایر نقاط کشور کم آب عنوان کرد و گفت: برای مقابله با کم آبی باید رفتارهای مصرفی آب در بخش‌های مختلف اصلاح شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، ایجاد ساختار، اطلاع رسانی، هماهنگی با دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت نیرو، تهیه بیلان و حسابداری آب در مناطق، کنترل بر منابع آب سدها، اولویت بندی مصارف، اجرای طرح‌های ضربتی، بهره‌برداری اضطراری از بخشی از طرح ها، مستندسازی و ارایه طرح تحلیل و تهیه شیوه نامه کاهش اثرات خشکسالی بر منابع زیر زمینی را از جمله اقدامات مورد نظر در راستای مدیریت خشکسالی عنوان کرد.

در ادامه رضوی ـ مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه قم ـ نیز طی سخنان مشکل کم آبی سال جاری را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به کاهش بی سابقه حجم ذخیره آب سد 15 خرداد خاطرنشان کرد: صرفه جویی تنها راه مقابله با بحران کم آبی در سال جاری است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، دکتر ناظمی اردکانی با اشاره به کم آبی سال جاری گفت: خشکسالی نیز همانند دیگر حوادث غیرمترقبه قابل شناخت است که با تدبیر لازم می توان با آن مقابله کرد.

وی عوارض خشکسالی در بخش‌های کشاورزی، تولید برق، آب شرب و مسایل اجتماعی و بین المللی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: توجه به زیرساخت‌ها، آموزش، صرفه جویی در مصرف آب و برق و افزایش آستانه تحمل مردم از جمله راهکارهای کاهش عوارض ناشی از خشکسالی به شمار می رود.

استاندار قم در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دولت و دستگاه‌های زیربط برای مقابله با خشکسالی خاطرنشان کرد: به همین منظور دولت با ارائه طرحی به مجلس که در ابتدای سال جاری به تصویب رسید4500 میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از سرمازدگی سال گذشته و خشکسالی و تامین زیرساخت‌های مناسب برای مقابله با عوارض ناشی از استمرار خشکسالی در بخش‌های مختلف اختصاص داد.

وی در ادامه تسریع در انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم، انتقال پساب تهران به قم، مدیریت برداشت آب‌های زیرزمینی، باروری ابرها در استان قم، آبیاری تحت فشار، کشت‌های گلخانه‌ای و همکاری سیستم بانکی را از جمله اقدامات مورد نظر برای کاهش عوارض ناشی از خشکسالی در استان قم بر شمرد.

ناظمی اردکانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف، کم آبی را تنها مشکل شرکت آب و فاضلاب ندانست گفت: گذر از مشکلات و عوارض ناشی از خشکسالی و کم آبی سالی جاری، بدون همکاری و همیاری آحاد مردم و همه نهاد ها و تشکل ها امکان پذیر نیست

کد خبر 57620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز