وحید رضا نعیمی: بحران فزاینده آب جهان که باعث شده است ۱.۲ میلیارد نفر از دسترسی همیشگی به آب محروم شوند و بیش از ۲.۶ میلیارد نفر بدون بهداشت کافی باشند، اساساً ناشی از بحران حاکمیت و فساد است.

به گزارش ای پی اس، سازمان شفافیت بین‌الملل در گزارش فساد جهان در سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است استفاده بیش از حد و آلودگی سبب شده است زیست‌بوم‌های آبی بیش از دیگر منابع طبیعی آسیب ببیند و تا سال ۲۰۲۵ احتمالاً بیش از ۳ میلیارد نفر در کشورهای کم آب زندگی خواهند کرد.

پیامدهای انسانی بحران آب ویران‌کننده است و بیش از همه بر زنان و فقرا تأثیر می‌گذارد.

در این گزارش تصریح شده است که حدود ۸۰ درصد از مشکلات بهداشتی را می‌توان ناشی از کمبود آب و بهداشت دانست که هر سال جان بیش از ۱.۸ میلیون بچه را می‌گیرد و باعث از دست رفتن مجموعاً ۴۴۳ میلیون روز مدرسه برای بچه‌هایی می‌شود که دچار بیماری‌های مرتبط با آب می‌شوند.

اهداف توسعه هزاره سازمان ملل خواستار ۵۰ درصد کاهش تا سال ۲۰۱۵ در شمار افرادی شده است که بدون دسترسی به بهداشت کافی یا توالت زندگی می‌کنند، اما کارشناسان خاطرنشان می‌کنند درصورتی که به موضوع فساد رسیدگی نشود، این هدف و سایر اهداف توسعه هزاره محقق نخواهد شد.

هاکان تروپ عضو یک سازمان غیردولتی تحقیقات آب گفت: فساد در زمینه آب نه فقط بر جنبه بهداشتی اهداف توسعه هزاره بلکه بر عناصری مانند نرخ بی‌سوادی تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: دخترانی که مجبور هستند برای آوردن آب ۱۰ کیلومتر پیاده بروند، دیگر وقت کمتری برای مدرسه رفتن پیدا می‌کنند.

این گزارش یادآوری می‌کند که به‌طور کلی، فساد در تمام زنجیره تحویل آب وجود دارد، از تدوین سیاست و اختصاص بودجه گرفته تا عملیات و سامانه محاسبه، نرخ فساد و چه در کشورهای فقیر چه در کشورهای غنی به همه لطمه می‌زند و بر بخش‌های دولتی و خصوصی فعال در عرصه آب تأثیر می‌گذارد.

برآورد می‌شود در کشورهای در حال توسعه، فساد هزینه اشتراک آب را برای هر خانه حدود ۳۰ درصد بالا می‌برد.

هیو لابل رئیس هیأت‌مدیره شفافیت بین‌الملل گفت: با توجه به فساد موجود در حوزه آب، برآورد می‌شود برهزینه تحقق اهداف توسعه هزاره پنجاه میلیارد دلار دیگر اضافه شده باشد.

سومین بخشی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است، آبیاری در کشاورزی است که ۷۰ درصد مصرف آب جهان را به‌خود اختصاص می‌دهد. زمین‌های آبیاری شده به تولید ۴۰ درصد خواربار جهان کمک می‌کند.

چهارمین بخشی که در گزارش به آن پرداخته شده است، تولید برق از آب است. حجم بالای سرمایه‌گذاری در این بخش (که در دهه‌های آینده به ۵۰-۶۰ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود) و کارهای مهندسی پیچیده در آن محیطی مستعد برای فساد در طراحی و اجرای طرح‌های بزرگ سدسازی در سراسر جهان است.

مدیریت بخش آب سازمان‌های زیادی را دربرمی‌گیرد، اما این حوزه در بیشتر کشورها تا حد زیادی فنی محسوب می‌شود و بودجه دولتی زیادی در آن جریان دارد و همین امر آن را مستعد فساد می‌کند.

در کشورهایی که سابقه فساد مالی زیاد است، سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش
آب رو به رشد است. اما وقتی دولت‌ها نظام حسابرسی ایجاد کنند، وضع بهبود می‌یابد.

این گزارش بر این امر تأکید می‌کند که مبارزه با فساد نباید بر زندگی فقرا تأثیر بگذارد و خاطرنشان می‌کند سامانه نظارت بر مدیریت و مصرف آب تقویت شود، رقابت منصفانه برای کسب و اجرای قراردادهای مربوط به آب وجود داشته و شفافیت و مشارکت همگانی اصول راهنمای مدیریت بخش آب باشد.

کد خبر 57200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز