پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

روز گذشته علاوه بر انتخاب اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول ساختار اقتصادی کشور، نمایندگان عضو در 6 مجمع و شورای نظارتی نیز انتخاب شدند.

 7 انتخابات در آخرین روز از هفتمین هفته کاری مجلس نشان از زورآزمایی نمایندگان هر دو طیف اکثریت و اقلیت بود که البته همچون همیشه طیف اکثریت به‌دلیل تعداد بیشتر نمایندگانش پیروز این میدان بود.

حضور پررنگ اقلیت در این انتخاباتها را می‌توان با اشاره به کاندیداتوری رئیس فراکسیون آنها – حسین هاشمیان - در انتخابات کمیته اجرا و پیگیری حمایت‌های لازم از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و سخنگوی آنها – داریوش قنبری – در انتخاب نمایندگان عضو در شورای نظارت بر صدا و سیما و... اثبات کرد.

البته نگاه آماری به مجموع این انتخاباتها حکایت از آن دارد که تنها 65 نفر از نمایندگان در میان بیش از 230 نماینده حاضر در جلسه دیروز مایل به عضویت در این مجامع و شوراها بودند که از میان آنها 26 نفر برگزیده شدند. 15 نفر عضو کمیسیون ویژه و 11 نماینده ناظر. از این 65 نماینده، 48نماینده اصولگرا، 11 نماینده اصلاح طلب و 4 نماینده مستقل وارد میدان رقابت شدند.

از مستقلین هیچ کس رای لازم را کسب نکرد و از میان اصلاح طلبان نیز تنها 3 نفر انتخاب شدند. آرای نازل نمایندگان مستقل نشان از ناشناخته بودن آنها میان دیگر نمایندگان داشت و اصلاح طلبان نیز اگرچه قریب به یک چهارم از کاندیداهای خود را نتوانستند به مجامع و شوراهای مذکور بفرستند اما حضوری متناسب با وزن خود داشتند.

 تا جایی که میانگین آراء اقلیت از طیف حامیان دولت بیشتر بود. چه آنکه محمدرضا تابش و جمشید انصاری از اعضای هیأت‌مدیره فراکسیون اقلیت به‌ترتیب با 138 و 174 رای در انتخاب اعضای کمیسیون ویژه از روح‌الله حسینیان و علی اصغر زارعی از نمایندگان رایحه خوش خدمت که به‌ترتیب 123 و 149 رای کسب کرده بودند پیشی گرفته و نسبت 385 به 272 رای را به ثبت رساندند که بیش از 100 رای اختلاف داشت.

 145 رای ماخوذه محمدرضا باهنر و 119 رای احمد توکلی که آنها را در رتبه‌های دهم و پانزدهم از مجموع 15 نماینده منتخب کمیسیون ویژه قرار داد نیز نشان دهنده کاهش چشمگیر آراء حامیان دولت در مجلس بود. در بررسی تفاوت اندک میان سقف آراء اقلیت و اکثریت در مجلس هشتم نیز جا دارد به اختلاف تنها 7 رای میان رئیس سابق فراکسیون اقلیت با رئیس سابق فراکسیون اکثریت اشاره کنیم. (تابش با 138 رای 7 رای کمتر از باهنر داشت).

نکته دیگر در جریان‌شناسی انتخابات دیروز کاهش آرای اصولگرایان سنتی به نسبت هم‌جناحی‌های جدیدشان بود. چه آنکه اسدالله بادامچیان رئیس دفتر سیاسی حزب موتلفه اسلامی تنها 78 رای در انتخاب اعضای کمیسیون ویژه کسب کرد که به‌مراتب کمتر از آراء حسینیان، زارعی، دلخوش و... بود.

 در این میان غلامرضا مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز که رای اول این کمیسیون بود یک استثنا به شمار می‌رود. از میان مغلوبین انتخابات دیروز می‌توان از کریم عابدی و محمدرضا خباز نمایندگان طبس و کاشمر یاد کرد که به‌ترتیب در سه و دو انتخابات کاندیدا شده بودند اما نتوانستند رای لازم را کسب کنند.

 چه آنکه عابدی نامزد عضویت در انتخابات‌های «هیات نظارت بر مسافرتهای خارجی»، «شورای نظارت بر صدا و سیما» و «کمیته حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین» شده بود. خباز نیز کاندیدای انتخابات کمیسیون ویژه و شورای‌عالی اداری بود.

یکی از نکات انتخابات دیروز تفاوت فاحش آراء نفر اول با نفر دوم در آنها بود. چه آنکه محمد ابراهیم نکونام نماینده گلپایگان با 102 رای به عضویت در هیات نظارت بر مسافرت‌های خارجی درآمد اما محمد حسین مقیمی نماینده خمین با 54 رای نفر دوم این هیات شد.

همچنین نسبت آراء ناصر سودانی نماینده اهواز به محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز در انتخاب اعضای کمیته حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین، 126 به 75 بود. شاید به‌دلیل همین تفاوت آراء بود که علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم از قرائت آراء کسانی که نصاب لازم را کسب نکرده بودند، خوداری کرد تا آرای محدود و انگشت‌شمار دیگر نمایندگان کاندیدا که غالبا از اعضای فراکسیون اکثریت بودند نمایان نشود.

گفتنی است میرتاج الدینی و باهنر تنها اعضای هیات رئیسه مجلس بودند که در انتخابات دیروز شرکت کردند که اولی به عضویت در کمیته حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین در آمد و دومی رهسپار کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول ساختار اقتصادی کشور شد.

در جلسه روز گذشته مجلس علاوه بر انتخابات‌های اعضای هیات نظارت بر مسافرتهای خارجی (که نکونام و مقیمی عضو آن شدند)، شورای نظارت بر صدا و سیما (که بیژن نوباوه و علی مطهری فریمانی به عضویت آن در آمدند)، هیات نظارت بر مطبوعات (با انتخاب حسن کامران)، کمیته حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین (با انتخاب سودانی و میر تاج‌الدینی)، شورای‌عالی اداری (با انتخاب محمد حسین فرهنگی و امیرحسین قاضی زاده) و هیات عالی گزینش (با انتخاب علی کریمی و مراد علی منصوری رضی)؛ 4 انتخابات دیگر نیز برگزار شد که نتایج آراء آنان قرائت نگردید.

 این انتخابات‌ها مربوط به شورای‌عالی نظام پزشکی، ستاد هزینه‌کرد اعتبارهای تخصیص داده شده به افغانستان، شورای‌عالی رفاه و تامین اجتماعی و شورای‌عالی آب بود. درصورت اعلام نتایج نهایی این انتخابات‌ها تازه تکلیف یک سوم از تعیین عضویت نمایندگان مجلس در مجامع و شوراها مشخص خواهد شد

چرا که مجلس شورای اسلامی در 30 شورا و مجمع عضو ناظر دارد. این مجامع مستند به برخی قوانین عادی، قانون اساسی، قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین بودجه پنج ساله تشکیل می‌شوند که گوشه‌ای از فعالیت‌های نظارتی خانه ملت را شامل می‌شوند.

کد خبر 57608

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز