چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

مزدک میرزایی: همیشه اولین چیزی که در مورد فوتبال آلمان به نظر می‌رسد، نظم‌ و انضباط ویژه‌ای است که در فوتبال باشگاهی این کشور دیده می‌شود.

برای کشوری که ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد و با وجود پذیرش این همه مهاجر در نیم قرن اخیر، هرگز نظم ماشینی خود را فراموش نکرده، برگزاری منظم و به موقع رقابت‌های فوتبال نمی‌تواند کار سختی باشد.

در پی کسب مقام سوم جام جهانی ۲۰۰۶، آلمان اخیراً مقام نایب قهرمانی یورو ۲۰۰۸ را به خود اختصاص داد تا همچون چند فصل گذشته،  اقبال عمومی نسبت به فوتبال افزایش یابد.

مسابقات فوتبال در کشور آلمان تا سال ۱۹۶۳ به طریق سنتی و منطقه‌ای برگزار می‌شد تا اینکه فدراسیون فوتبال آلمان، همچون کشورهای دیگر اروپایی تصمیم به برگزاری یک لیگ یکپارچه گرفت که نام آن را بوندس‌لیگا گذاشتند.

ماه می سال گذشته مسئولان برگزاری رقابت‌ها تصمیم گرفتند به تقلید از رسم دیرین کالچو و با کمی تغییر، به تیم‌هایی که تعداد مشخصی قهرمانی می‌آورند، اجازه نصب ستاره روی پیراهن خود بدهد. براساس نوع نگرش آنها؛ بایرن مونیخ به دلیل ۲۰ قهرمانی اجازه دارد چهار ستاره روی پیراهنش درج کند.

بوروسیا‌ مونشن گلادباخ که نزدیکترین رکورد را نسبت به بایرن با ۵ قهرمانی دارد، تیم دو ستاره است و تیم‌های وردربرمن، بوروسیا دورتموند، هامبورگ و اشتوتگارت هر یک تنها یک ستاره خواهند داشت.

مسابقات بوندس‌لیگا تا سال ۱۹۶۵ با شرکت ۱۶ تیم برگزار شد و در پی آن تا سال اتحاد دو آلمان غربی و شرقی با ۱۸ تیم برگزار شد.

در پی ادغام دو آلمان، مسئولان بوندس‌لیگا مسابقات را به مدت ۲ فصل با ۲۰ تیم برگزار کردند، ولی مجدداً از سال ۱۹۹۲ تعداد تیم‌ها به ۱۸ تیم کاهش یافت. در سالیان اخیر در پایان هر فصل، ۳ تیم از دسته اول به دسته دوم سقوط کرده و در مقابل ۳ تیم از دسته دوم بوندس‌لیگا به دسته اول صعود کرده‌اند.

اما از امسال این تصمیم به این صورت تغییر کرده که دو تیم آخر دسته اول بوندس لیگا به طور مستقیم جای خود را به دو تیم صدرنشین دسته دوم می‌دهند و تیم شانزدهم دسته اول برای تعیین آخرین تیم حاضر در دسته اول بوندس‌لیگا دو دیدار play-off رفت و برگشت با تیم سوم دسته دوم برگزار می‌کند و برنده در دسته اول بازی می‌کند.

اکنون با این نگرش ببینیم تیم‌های بوندس‌لیگا خود را چگونه برای فصل جدید آماده کرده‌اند. فصل جدید بوندس‌لیگا از روز شنبه ۲۶ مرداد ماه آغاز می‌شود.

بوت، میهمان ناخوانده

قهرمان فصل گذشته این فصل هم مثل فصل قبل با پیراهن راه‌راه قرمز و سفید به میدان خواهد آمد. تغییر عمده، رفتن اوتمارهیتسفلد به تیم ملی سوئیس و آمدن یورگن‌کلینزمن به عنوان سرمربی جدید باشگاه است.

آندریاس گورلیتز مدافع راست همواره مصدوم بایرن مونیخ به صورت قرضی به کارلسروهه رفت. در پی بازنشستگی اولیورکان و برنددرهر، مسئولان بایرن یکی از تصمیمات عجیب خود را با آوردن هانس یورگ‌بوت از بنفیکا به نمایش گذاشتند.

این‌گونه به نظر می‌رسد، پست دروازه‌بان در کشور آلمان با یک خلأ جدی مواجه شده است. یان‌شلادراف، مهاجم با تکنیک بایرن‌مونیخ که فرصتی برای حضور در میدان به دست نمی‌آورد به هانوفر رفت.

بهترین خرید تیم باواریایی تا اینجای فصل تابستان،خرید تیم بوروفسکی از وردربرمن بوده است. بوروفسکی در جام ملت‌های اروپا، روزهای سختی را روی نیمکت پشت سر گذاشت و احتیاج به بازسازی روحی، روانی دارد.

مدعی اول قهرمانی، باید به فکر حفظ لوکاس پودولسکی و باستین‌شو‌این اشتایگر هم باشد که اولی قصد بازگشت به کلن را دارد و دومی مورد توجه باشگاه‌های انگلیسی قرار گرفته است.

جای خالی استحکام در وزراشتادیون

تهاجمی‌ترین تیم یک دهه اخیر فوتبال آلمان که معمولاً میانگین‌ گل‌های ردوبدل شده در بازی‌های این تیم از همه تیم‌های لیگ‌های معتبر اروپایی بیشتر است، باید به فکر بازسازی خط دفاع لرزانش باشد.

در اولین گام توماس شاف دو مدافع نه چندان کارسازش را کنار گذاشت. پیره‌وومه کامرونی به کلن پیوست که تازه جواز حضور در دسته اول بوندس‌لیگا را به دست آ‌ورده است.

پاتریک او‌‌و‌مویلا مدافع سابق تیم ملی آلمان هم به دیگر تیم پرهوادار تازه وارد؛ بوروسیا‌مونش گلادباخ منتقل شد. در میانه زمین همان‌طور که قبلاً آمد تیم بوروفسکی به بایرن رفت و آمائوری بیشاف به آرسنال نقل‌مکان کرد.

مسئولان وردربرمن شاید بعد از دیدن درخشش ایوان ‌کلاسنچ در یورو ۲۰۰۸، از اینکه قرارداد این گلزن کروات را تمدید نکرده‌اند، احساس پشیمانی کنند.مقصد بعدی کلاسنیچ هنوز معلوم نیست.

لیست خریدهای باشگاه وردربرمن فقط دو نام را در خود جای داده است: جان‌جایرو موسکرا که به طور قرضی از آلمانیا آخن آمده و سباستین پرودل بازیکن اتریشی اشتورم‌گراتس. با این شرایط آیا این تیم سبزپوش می‌تواند همچون فصول اخیر بدرخشد؟

فارفان تنها خرید جدید

تیم محبوب گلزن کرشن هم تحرک زیادی در فصل نقل‌وانتقالات نداشته است. شاید فردروتن هلندی که به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد، مهمترین انتقال شالکه محسوب شود.

این مربی ۴۶ ساله سال گذشته جایزه رینوس‌میشل را که به بهترین مربی سال لیگ هلند اهدا می‌شود به دلیل هدایت مناسب تیم توئنته به خود اختصاص داد. با این‌حال اینکه  ژوزف شنوسنبرگ رئیس باشگاه شالکه به او فرصت کافی بدهد یا خیر یک موضوع تعیین‌کننده است.

او فصل گذشته میرکو اسلومکا را در حالی که فصل رو به پایان بود و اسلومکا هم بد نتیجه نگرفته بود، ناباورانه برکنار کرد.  تنها خرید شالکه، جفرسون فارفان گلزن پرویی تیم آیندهوون بوده است.

در مقابل زلاتان بایراموویچ کهنه‌کار بازنشسته شد و مایمون آزوق که به طور قرضی از بوخوم آمده بود به تیم قبلی‌اش بازگشت. شالکه با توجه به بازیکنانی که در اختیار دارد، کار سختی در فصل آینده خواهد داشت. معدنچی‌ها باید به این موضوع هم فکر کنند که در مرحله انتخابی لیگ قهرمانان با کمی لغزش حذف می‌شوند.

یک هلندی دیگر در آلمان

تیم پرهوادار شمال آلمان، در نیمه دوم فصل گذشته نتایج خوبی نگرفت و نتوانست به لیگ قهرمانان اروپا برسد. با پایان فصل گذشته دوران هوب‌استیونس هم در هامبورگ به سر رسید و او به دلیل بیماری همسرش راهی زادگاهش شد و فصل آینده مربی آیندهوون خواهد بود.

مارتین یول که از قضا او هم هلندی است،حتماً از تجربه تلخش در تاتنهام درس گرفته و اشتباهاتش را تکرار نخواهد کرد. تا به حال انتقال ماریوفلینگر به هانزاروستوک و میشوبرکو به کلن قطعی شده است. جاناتان پیترویپا و دنیس‌آگو پدیده‌های جدید فرایبورگ و رون هنینگز از اوسنابروک خریدهای هامبورک را تشکیل می‌دهند.

ماگات و دیواره ایتالیایی

وولفسبورگ را باید پدیده فصل گذشته بوندس‌لیگا بدانیم. ارزش کار فیلیکس ماگات که قبلاً دو بار بایرن مونیخ را قهرمان بوندس‌لیگا کرده بود، در این تیم متوسط بیشتر به چشم می‌آید.

وولفسبورگ برای فصل جدید تدارکی وسیع دیده است. تا به حال ۱۳ بازیکن جدید به وولفسبورگ پیوسته‌اند که تنها به آنها که سرشناس هستند اشاره می‌کنیم. مهم‌ترین خرید وولفسبورگ آندره آبارزالی مدافع تیم ملی ایتالیا و باشگاه پالرمو است که در میان تعجب راهی بوندس‌لیگا شد. زویزدان میلسیموویچ بوسنیایی از نورنبرگ خریداری شد.

کریستین زاکاردو دیگر مدافع پالرموهم راهی وولفسبورگ شد. ولادمونتیانوی رومانیایی هم که به طور قرضی به اوسر فرانسه رفته بود، دوباره به آلمان بازگشت. در مقابل دانیل‌لیوبویای صربستانی که برای مدتی از اشتوتگارت قرض گرفته شده بود، به تیم سابقش برگشت.

قراردادهای فاکوندوکویروگا و پابلوتیام هم تمدید نشد و این دو بازیکن مجازند به هر تیمی می‌خواهند بروند.

آخرین ایستگاه لمن

اشتوتگارت قهرمان غیرمنتظره دو فصل پیش بوندس‌‌لیگا، فصل گذشته بسیار پرفراز و نشیب بود.آنها با شروعی بسیار ضعیف به منطقه سقوط فرو افتادند، اما سرانجام با کسب رتبه ششم به کارشان پایان دادند.

برای فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ مهمترین خرید آنها ینس‌لمن است. با رفتن هیلده‌براند در فصل گذشته، رافائل شفر دروازه‌بان مطمئنی نشان نداد و به نورنبرگ عودت داده شد. یان سیماک از کارل زایس‌ینا خرید پرسروصدای اشتوتگارت بود.

این بازیکن اهل جمهوری چک، ۶ سال پیش در هانوفر مطرح شد و به بایرلورکوزن رفت ولی نه تنها در این تیم کاری انجام نداد، بلکه کارش مثل سباستین دایسلر به بیمارستان روانی کشیده شد.

دیوید پسیوت و مارتین لاینگ از تیم‌های دسته دومی پدرن بورن وگروترفورت دیگر خریدهای اشتوتگارت بودند.  در سمت مقابل آنتونیو داسیلوا به کارلسروهه، آندریاس بک به هافن‌هایم  منتقل شدند و قرارداد سیلویو مایسز تمدید نشد.

هاشمیان و بازگشت به بوخوم

بایرلورکوزن مثل همیشه رابطه تنگاتنگی با همسایه دیوار‌به دیوارش کلن دارد. پاتریک هلمز مهاجم سابق کلن، سرشناس‌ترین یار ورودی این تیم است. پل‌فرایر هم از لورکوزن جدا شد و به بوخوم رفت.

کارستن راملوف کهنه‌کار بازنشسته شد و سرگی‌باربارز هم یار آزاد اعلام شد. هانوفر مایکل فورسل را از بیرمنگام به خدمت گرفت تا وی را جایگزین وحید هاشمیان کند که به بوخوم بازگشته است.

توماس برداریچ، فرانک یوریچ و ریچارد گولز هم یار آزاد هانوفر اعلام شدند.

کاکادرهرتابرلین!

تیم اینتراخت فرانکفورت اومیت کورکماز را از راپیدوین به آلمان آورد و در مقابل، استریوس کایرپاکاس را آزاد کرد. هرتابرلین با کلودینیو بزرا داسیلوا ملقب به کاکا، مدافع برزیلی تیم آکادمیکای پرتغال قرارداد بست.

کارلسروهه تیم سباستین، پدیده چند سال قبل فوتبال آلمان را از هانزواروستوک به خدمت گرفت و آنتونیوداسیلوا را نیز از اشتوتگارت خرید.

بوروسیا دورتموند نوری شاهین را که برای کسب تجربه به طور قرضی به فاینورد رفته بود را باز پس گرفت و با آمدن تاماش هاینال از کارلسروهه و فیلیپه سانتانا از فیگرنزه خود را بیشتر تقویت کرد.

انرژی کوتبوس برای اینکه مثل فصل گذشته با خطر سقوط مواجه نباشد، ۷ بازیکن جدید گرفته که مشهورترین آنها دیمیتاررانگلوف از استراسبورگ است. ۳ تیم تازه صعود کرده به بوندس‌لیگا شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند.

مونش‌گلادباخ قهرمان دسته دوم، چهار بازیکن جدید گرفته که در بین آنها نام کریم ماتمور بازیکن تیم ملی الجزایر و باشگاه فرایبورگ به چشم می‌خورد. هافن‌هایم تنها آندریاس‌بک را از اشتورتگارت گرفته و قصد دارد با تیمی متشکل از بازیکنان گمنام به جنگ بزرگان بوندس‌لیگا بیاید.

کلن برخلاف هافن‌هایم قضیه را جدی گرفته و می‌خواهد خاطرات دوران طلایی گذشته را تکرار کند. البته مسلماً فعلاً هدف کوتاه‌مدت آنها بقا در دسته اول است. ویلفرید سانو از فرایبورگ و پیروومه از وردربرمن خریدهای بزرگ کلن هستند.

ضمن آن‌که آلپای اوزالان بازیکن کهنه‌کار ترکیه احتمالاً بازنشسته خواهد شد. فراموش نکنیم کلن با مربیگری کریستوف دام وارد کارزا می‌شود.

کد خبر 57542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز