جهش ناگهانی قیمت ارز در ماه‌های اخیر موجب گرانی چند برابری لوازم خانگی شده و ناگفته پیداست که این گرانی با اندازه جیب بسیاری از شهروندان جور درنمی‌آید، از این‌رو خیلی‌ها ‌در صورت خرابی یا حتی از کارافتادگی وسایل منزل ترجیح می‌دهند به جای «تعویض» آن را «تعمیر» کنند.

تعميركاران

همشهری آنلاین_پریسا نوری: از طرفی هزینه تعمیر لوازم خانگی هم افزایش چشمگیری داشته، تا جایی که برخی به دلیل ناتوانی در پرداخت این هزینه، بی‌خیال وسیله تعمیری‌شان شده‌اند و... برای اطلاع از حال و روز بازار تعمیر لوازم خانگی سراغ دو نفر از فعالان قدیمی این صنف در شمال شرق پایتخت رفتیم.   

  • برخی روزها ۱۰۰ تا مشتری داریم 

در شمال شرق تهران و منطقه ۴، راسته و بازاری مجزا برای تعمیر لوازم خانگی وجود ندارد و شاغلان این صنف که به‌طور پراکنده فعالیت می‌کنند، این روزها حسابی سرشان شلوغ است. «احمد نجاری» که از ۱۵ سال پیش مغازه تعمیر انواع لوازم برقی کوچک مثل جاروبرقی، سشوار، مخلوط کن، مایکروفر و... را در تهرانپارس راه انداخته، در حالی که مشغول باز کردن دل و روده یک آب میوه‌گیری است،

با تأیید افزایش تعداد مشتری‌ها می‌گوید: «مغازه ما به دلیل اینکه قدیمی و شناخته شده است، از قبل هم زیاد مشتری داشت، اما در ماه‌های اخیر مشتری‌ها بیشتر شده‌اند و گاهی در روز ۱۰۰ تا مشتری داریم و البته روزهایی هم هست که خیلی سرمان خلوت است.» 

  • قطعات هست، ولی گران است

به نظر می‌رسد کمبود و گرانی قطعات لوازم خانگی به دلیل تحریم‌ها و افزایش دستمزد تعمیرکاران، از جمله دلایل تأثیرگذار در قیمت تعمیر لوازم خانگی است.
 نجاری با رد کمبود قطعات لوازم خانگی تأکید می‌کند: «اگر پول باشد همه چیز در بازار پیدا می‌شود.» او درباره گلایه مردم از افزایش قیمت تعمیر لوازم منزل می‌گوید: «برخی از مردم فکر می‌کنند گران شدن تعمیرات تقصیر ماست در حالی که دستمزد ما چندان زیاد نشده اما قیمت قطعات نسبت به پارسال ۳ برابر شده است؛ مثلاً یک تعویض موتورجاروبرقی قبلاً ۲۰۰ هزار تومان بود ولی الان ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان آب می‌خورد.»
 این تعمیرکار در پاسخ به این سؤال که کدام وسیله را شهروندان بیشتر برای تعمیر می‌آورند، می‌گوید: «چون کاربرد جاروبرقی زیاد است، زودتر خراب می‌شود؛ برای همین بیشترین وسیله‌ای که برای تعمیر می‌آورند، جاروبرقی است. از طرفی مردم وقتی می‌بینند ارزان‌ترین جارو در بازار ۳ میلیون تومان است در حالی که حداکثر با ۷۰۰ تومن جاروی قبلی‌شان تعمیر می‌شود ترجیح می‌دهند آن را به تعمیرکار بسپارند.» 

  • جاروبرقی‌هایی که خاک می‌خورند

«گرانی قطعات و بالا رفتن هزینه تعمیرات، موجب شده است برخی قید لوازم تعمیری‌شان را بزنند! ‌»
 این را که می‌گوید به گوشه مغازه که چند جاروبرقی کنار هم چیده شده و رویشان گرد وخاک نشسته است، اشاره می‌کند و با دلخوری ادامه می‌دهد: «این ۵ تا جارو حدود ۷ ماه است که اینجا هستند و هزینه تعمیرشان بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان شده است، ولی صاحبانشان به دلیل اینکه پول ندارند، نمی‌آیند آنها را ببرند.» او ادامه می‌دهد: «مغازه من کوچک است و انباری ندارم، در فاکتور هم قید شده که ما فقط ۱۵ روز مسئولیت نگهداری وسیله را داریم، ولی من دلم نمی‌آید اوراقشان کنم، از طرفی هر قدر هم با صاحبانشان تماس می‌گیرم، فایده‌ای ندارد.» 
نجاری یک پنکه قدیمی نشانمان می‌دهد و می‌گوید: «این پنکه، قدیمی و عتیقه است و مشابهش را در پاساژ پروانه ۳ میلیون تومان می‌فروشند. این را یک پیرزن اول تابستان برای تعمیر آورد، گلویی‌اش خراب بود و هزینه‌ تعمیرش کلا ۸۰ هزار تومان شد، با این حال نیامد آن را ببرد. یک روز زنگ زدم و گفتم «مادر! بیا این پنکه را ببر و چون چند بار در گرمای تابستان آن را روشن کرده‌ام، نمی‌خواهد پولی بدهی»، بعد از آن قرار 
شده بیاید و پنکه را ببرد، اما هنوز نیامده است.» 

  • دردسر تعمیرکاران بیشتر شده است

از نخستین سال‌های ورود تلویزیون به خانه‌ها یعنی از آن زمان که این جعبه جادو شبیه کمد چوبی با چهار تا پایه بلند بود، تا الان که به انواع شکل‌های باریک و تخت و خمیده‌ درآمده است، محبوبیت زیادی داشته و خانه‌نشینی روزهای کرونایی هم قدر و منزلت آن را بیشتر کرده است. اما بازار خرید و فروش این وسیله پرمخاطب هم این روزها کساد است و در عوض بازار تعمیر آن داغ!

«مالک عطایی» یکی از تعمیرکاران باسابقه لوازم صوتی و تصویری که از ۲۵ سال پیش در خیابان سراج مشغول فعالیت است، در این‌باره می‌گوید: «درست است که در ماه‌های اخیر سرمان خیلی شلوغ شده، اما به این معنی نیست که بازار تعمیر لوازم منزل سکه است، چون بخش زیادی از هزینه تعمیر صرف خرید قطعات مصرفی می‌شود و دستمزد ما چندان زیاد نشده است، از طرفی قطعات مصرفی لوازم هم به راحتی پیدا نمی‌شود و در واقع دردسر تعمیرکاران بیشتر شده است.» 

  • کار را به کاردان بسپارید

این تعمیرکار هم‌محله‌ای معتقد است با داغ شدن بازار تعمیر لوازم خانگی برخی تعمیرکاران غیرمجاز با ورود به این بازار تلاش می‌کنند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند: «برخی تعمیرکاران غیرمجاز با درج آگهی‌های فریبنده در اینترنت به این حرفه وارد شده‌اند و قیمت‌های ناچیزی را برای تعمیر وسایل منزل پیشنهاد می‌دهند؛ در حالی‌که تعمیر وسایل صوتی و تصویری یک کار تخصصی است و به مهارت و تجربه نیاز دارد.

از طرفی بارها دیده شده که این افراد قطعه دست دوم یا تقلبی را به جای قطعه نو و اصل قالب کرده و پس از مدتی دستگاه دوباره خراب شده و هزینه بیشتری روی دست مشتری می‌گذارد. پس مردم سعی کنند وسایلشان را به تعمیرکاران دارای پروانه و مجوز که نام و نشانیشان در سایت اتحادیه تعمیرکاران است، بسپارند.» 
 

کد خبر 574369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha