الناز عباسیان-خبرنگار: وقتی نخستین بار آگهی تعمیر رایگان لوازم برقی خانواده‌های نیازمند را دیدیم تعجب کردیم.

تعميركار

در این شرایط سخت اقتصادی و روزگاری که همه دنبال کسب منافع مالی هستند، انجام کار خیر دل بزرگ می‌خواهد، دلی که «محمدرضا محمدی» دارد و به قول قدیمی‌ها نان دلش را می‌خورد. ‌کاری که او به شکرانه تولد تنها پسرش، بعد از ۲۰سال چشم‌انتظاری، این روزها انجام می‌دهد. این تعمیرکار ۴۵ساله فقط با یک تماس تلفنی در خانه نیازمندان حاضر شده و لوازم خانگی آنها را رایگان تعمیر می‌کند. گاهی هم در حد توان و با کمک خیّران، دستگیر خانواده‌های محروم می‌شود. اگر برای شما هم این کار محمدی جالب و ارزشمند است، پیشنهاد می‌کنیم این گزارش را بخوانید.  

 شروع صحبت‌های ما با محمدی یک درخواست تلفنی برای تعمیر لوازم برقی است. تماسی که برای آزمایش صحت و سقم ادعای او صورت گرفت و از قضا جواب خوبی هم گرفتیم. او بی‌آنکه ما را بشناسد تعمیر جاروبرقی در خانه یکی از نیازمندان را قبول کرده و وعده آخر هفته را داد. از او هزینه ایاب و ذهاب و تعویض قطعه را هم جویا شدیم، گفت: «برای تعمیر و ایاب و ذهاب هیچ هزینه‌ای نمی‌گیرم. باید حضوری جاروبرقی را ببینم، اگر نیاز به قطعه داشت و شرایط خانواده مساعد نبود، آن را هم تهیه می‌کنم. اگر عجله دارید زودتر خدمت برسم.» همین خوشرویی محمدی ما را برای تهیه گزارش ترغیب کرد. راستش را بخواهید از این مرام و معرفت لذت بردیم.

از اینکه هنوز هم آدم‌هایی هستند که همه چیز را با پول نمی‌سنجند و از وقت و سرمایه خود برای بهبود شرایط دیگران قدم برمی‌دارند. خودش می‌گوید: «۲۰سال حسرت داشتن یک فرزند در دل من و همسرم مانده بود. در این سال‌ها در یک شرکت خودروسازی استخدام شدم که هنوز هم در آنجا به‌عنوان طراح و نقشه‌کش مشغول هستم. بعد از کار و روزهای تعطیل معمولاً وقتم را برای تعمیر لوازم خانگی دوستان و آشنایان صرف می‌کردم. یک روز از دلم آرزویی گذشت و با خودم گفتم اگر روزی به واسطه تولد یک فرزند، من و همسرم از این تنهایی دربیاییم، نذر می‌کنم تا آخر عمرم لوازم خانگی خانواده‌های نیازمندان را رایگان تعمیر کنم. به فاصله چند ماه از این نذر، همسرم باردار شد و خدا «مصطفی» را به ما داد. پسرم حالا ۲سال و ۳ماهه است.»

او از اثرات خوب این کارش در زندگی لذت می‌برد و می‌گوید: «این کار را فقط برای رضای خدا انجام می‌دهم. اگر خداوند ثوابی برای این کار من در نظر گرفته است، دوست دارم به روح پدر مرحومم برسد. درآمدم خیلی زیاد نیست. نزدیک ۲میلیون تومان در این گرانی و تورم بازار حقوق می‌گیرم. برخی به من می‌گویند به این کار به‌عنوان شغل دوم نگاه کنم و کسب درآمد داشته باشم، اما من و همسرم پای عهدی که بسته‌ایم، می‌مانیم. باور کنید این کار به زندگی ما شادی و به روزی‌مان برکت بخشیده است. ارزش این کار برایم از دستمزدش بیشتر است.»

  •  دستگیری از مشتری‌های نیازمند 

از مشتری‌هایش می‌پرسیم. می‌گوید: «قبل از اینکه در فضای مجازی تبلیغ کنم اغلب مشتریانم در محدوده منطقه بودند، اما حالا از همه جای تهران به من زنگ می‌زنند. گاهی حتی از شمال شهر هم سفارش دارم و برای تعمیر به آنجا می‌روم. جالب است گاهی به خانه‌هایی برای تعمیر رایگان می‌روم که شرایط آنها از زندگی من بهتر است، اما باز هم بی‌منت و بدون توقع لوازم را رایگان تعمیر می‌کنم. البته اغلب تماس‌های من از محله‌های یافت‌آباد، شهرک ولی‌عصر(عج)، آذری و فلاح است. بیشتر برای تعمیر لوازمی مثل کولر، سشوار، بخاری، جارو برقی و چرخ گوشت در خانه‌ها و جاروبرقی در مساجد و حسینیه‌ها با من تماس می‌گیرند.» محمدی از شرایط زندگی برخی از خانواده‌های نیازمند برایمان می‌گوید:

«برخی از خانواده‌ها حتی پول تهیه قطعه تعویضی لوازم خانگی‌شان را هم ندارند. برای همین یک پس‌انداز کنار گذاشته‌ام و از آن برای خرید قطعه جدید استفاده می‌کنم. اطرافیان هم گاهی کمک می‌کنند تا خانواده‌های کم برخوردار بدون هزینه لوازم‌شان را تعمیر کنند.» او خاطره‌ای تعریف می‌کند. می‌گوید: «یک بار برای تعمیر وسیله‌ای به یک خانه در محله‌ای محروم رفتم. متأسفانه شرایط مالی خانواده اسفناک بود. وسیله‌ای که برای تعمیر به من دادند، به قول معروف عمر خودش را کرده بود و اصلاً قابل تعمیر نبود. تعداد زیادی از لوازم خانه‌ هم خراب و مستهلک بود. متأثر شدم و تلاش کردم با کمک چند خیّر و آشنایان، برایشان وسیله‌های نو یا در حد نو بگیرم. با چند مؤسسه خیریه هم در این زمینه همکاری می‌کنم.»

  •  معرفی کنید 

اگر فرد نیازمندی را می‌شناسید که در خانه یا محل کارش وسیله خراب دارد، با این تعمیرکار خیراندیش تماس بگیرید تا در اسرع وقت برای تعمیر رایگان آن در محل حاضر شود. شماره ارتباط با این شهروند ۵۵۹۴۰۶۵۰ (سرای محله شهید کاظمی) است.

  •  حمایت کنید 

محمدی با حضور در خانه افراد نیازمند با مشکلات آنها آشناست. از این‌رو شهروندان برای دستگیری از این خانواده‌ها و کمک به تعمیر یا خرید لوازم خانه آنها می‌توانند از این شهروند خیّر کمک بگیرند. این کارها با رضایت خانواده‌های نیازمند و حفظ منزلت آنها صورت می‌گیرد.

  • لوازم مستهلک کارساز می‌شوند 

همه ما در خانه یک یا چند وسیله خانگی مستهلک یا بدون استفاده داریم. این لوازم یا قطعات آنها می‌تواند در تعمیر لوازم نیازمندان به کار آید. ما به این تعمیرکار خیراندیش پیشنهاد دادیم تا محلی را برای جمع‌آوری لوازم برقی پیشنهاد بدهد. شما هم می‌توانید این دست از لوازم را به دست محمدی برسانید.

کد خبر 432154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha