شرکت فرانسوی سانوفی و شرکت انگلیسی گلاکسوسمیت‌کلاین اعلام کردند که واکسن کرونایشان تا پایان سال ۲۰۲۱ آماده توزیع نخواهد شد.

Sanofi GSk

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فایننشال تایمز این دو شرکت در بیانیه مشترکی اعلام کردند که واکسن تولیدی‌شان نتوانسته است پاسخ ایمنی قوی در سالمندان ایجاد کند، چراکه فرمولاسیون آن باعث می‌شود دوز بیش از حد پایینی از آن به  این گروه سنی داده شود. این وضعیت باعث می‌شود که زمان عرضه واکسن را در صورت تایید مقامات ناظر بهداشتی از میانه سال آینده میلادی به پایان آن موکول شود. 

از طرف دیگر دولت استرالیا هم اعلام کرد برنامه‌اش برای تولید واکسن کرونا داخل این کشور را پس از آنکه چندین نفر از مشارکت‌کنندگان بدون سابقه‌ای از تماس با اچ‌آی‌وی (ویروس‌ ایدز) آزمایششان از لحاظ این ویروس مثبت شد، متوقف کرده است.

پس از هفته‌ها اخبار مثبت درباره پیشرفت‌ها در آزمایشهای دیگر که امیدها را برای مهار کردن پاندمی در سال ۲۰۲۱ افزایش داد، این شکست‌ها یادآور مشکلات بر سر راه ساخت سریع واکسن‌ها است.

بسیاری از کشورهای ثروتمند چندین واکسن نامزدشده را با توجه به احتمال آنکه بی‌خطر و اثربخش بودن آنها ثابت خواهد شد، از پیش سفارش داده‌اند.

سانوفی و GSK اعلام کردند نتایج آزمایش اولیه «پاسخ ایمنی قابل‌مقایسه با افراد بهبودیافته از کووید-۱۹ در سنین ۱۸ تا ۴۹ را نشان داد، اما پاسخ ایمنی پایین در افراد سالمندتر احتمالا ناشی از غلظت ناکافی آنتی‌ژن- یعنی مولکولی که پاسخ ایمنی را به ویروس را تحریک می‌کند- است»

پژوهشگرانی که در حال بررسی علت این رخداد بودند، دریافتند شناساگرهایی که برای اندازه‌گیری میزان آنتی‌ژن لازم برای هر دوز به کار رفته‌اند، پاسخ نادرستی داده‌اند.

هر دوی این شرکت‌ها از این نتایج نامید شده‌اند. راجر کانر، رئیس بخش واکسن‌های جهانی در GSK گفت هدف کنونی این است که در همکاری با شرکت سانوفی فرمولاسیون آنتی‌ژنی واکسن بهبود یابد تا بتوان مشکل را برطرف کرد.

سانوفی و GSK از یک تکنیک موجود استفاده کردند که بر تشدید مواد واکسن برای ایجاد پاسخ ایمنی کافی با افزودن یک ماده «تشدیدکننده» یا «ادجوآن» تکیه دارد. سالمندان اصولا پاسخ‌های ایمنی ضعیف‌تری به این نوع واکسن‌ها نشان می‌دهند، اما می‌توان بر این مشکل یا با تزریق‌های مکرر یا با افزایش دوز آنتی‌ژن در هر تزریق غلبه کرد.

سانوفی و GSK از جمله بزرگترین شرکت‌های واکسن‌سازی در جهان هستند، بنابراین مهارتشان و استفاده از تکنیک‌های موجود به جای استفاده از شیوه جدید RNA پیامبر که شرکت‌های فایزر/بیونتک و مدرنا به کار برده‌اند، این امید را برانگیخته بود که  آنها به عرضه‌کنندگان عمده واکسن کرونا بدل شوند.

اتحادیه اروپا ۳۰۰ میلیون دوز و بریتانیا ۶۰ میلیون دوز واکسن سانوفی/GSK را سفارش داده است. آمریکا ۱۰۰ میلیون دوز اولیه و ۵۰۰ میلیون دوز بعدی را سفارش داده است. کوواکس، یک برنامه بین‌المللی به هدف رساندن واکسن به کشورهای در حال توسعه، قرار بود ۲۰۰ میلیون دوز واکسن این شرکت‌ها را دریافت کند.

با توجه به اینکه سانوفی قصد داشت حدود یک سوم کل دوزهای واکسن لازم برای کوواکس را فراهم کند، این تاخیر مانعی مهم برای دسترسی کشورهای فقیرتر به واکسن است.

شرکت سانوفی تولید واکسن کرونایش را تسریع می‌کند

قیمت واکسن کرونای ساخت شرکت فرانسوی اعلام شد

همکاری دو غول داروسازی جهان برای ساخت واکسن کرونا

واکسن استرالیایی هم بوسیله دانشگاه کوئینزلند و شرکت داروسازی CSL در حال تولید بود، به مراحل دوم و سوم کارآزمایی بالینی پیشرفت نخواهد کرد، چرا که ظاهرا این واکسن با آزمایش اچ‌آی‌وی تداخل می‌کند و اعتماد عمومی را از بین می‌برد. 

پژوهشگران استرالیایی تاکید دارند که امکان اینکه این واکسن باعث آلودگی افراد به اچ‌آی‌وی شده باشد، وجود ندارد و آزمایش‌های پیگیری بعدی نشان داد هیچکدام از این افراد به اچ‌آی‌ی آلوده نیستند.

سازندگان واکسن گفتند این مشکل مربوط به استفاده از قطعات کوچکی پروتئینی است که برای تولید واکسن از اچ‌آی‌وی برداشته شده است. شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی نسبت به این پروتئین به نام gp41 آنتی‌بادی تولید کردند که باعث تداخل با برخی از آزمایش‌های اچ‌آی‌وی شد.

موفقیت آزمایش‌های اولیه یک واکسن ضد کرونا در استرالیا

کد خبر 572815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha