گروه شهری: مسئولان تاکسیرانی کشور بار دیگر گرد هم آمدند تا از دولت پس از یک ماه تاخیر بخواهند برای رفع مشکلات رانندگان تاکسی راه حلی بیندیشد.

 اما دبیر شورای‌عالی ترافیک در برابر انتقادهای مسئولان اتحادیه تاکسیرانی عنوان کرد: «زبان اتحادیه نباید در اختیار اشخاص خاص که شاید اغراضی داشته باشند، قرار گیرد.»

 این پاسخ مجتبی شفیعی به مسئولان اتحادیه تاکسیرانی که در یک ماه گذشته به خاطر کاهش سهمیه تاکسی‌های دوگانه‌سوز، تعطیلی جایگاه‌های CNG و واگذار نشدن تاکسی‌های جدید انتقادهایی را به دولت وارد کرده بودند، تأمل‌برانگیز است.
 گرچه رانندگان تاکسی امیدوار بودند که سرانجام حضور دبیر شورای‌عالی ترافیک، در این مراسم بتواند مشکل آنها را رفع کند اما گویا مجتبی شفیعی صلاح را در آن دید که به جای توضیح در مورد این مشکلات، مسئولان اتحادیه تاکسیرانی را متهم به اغراض کند.

این دومین جلسه‌‌ای بود که مسئولان اتحادیه تاکسیرانی‌های سراسر کشور تمامی تلاش خود را به‌کار بستند تا دولت را متقاعد به تجدید نظر درباره سهمیه‌بندی بنزین تاکسی‌های
دوگانه سوز نمایند. دولت برای تاکسی‌‌های دوگانه سوز که بار اصلی حمل‌ونقل درون شهری بر دوش آنها است تنها سهمیه 200 لیتری در نظر گرفته حال آنکه برای مسافربرهای شخصی دوگانه سوز که هیچ ضمانتی برای تردد مسافران در شهر ندارند، 400 لیتر بنزین در ماه در نظر گرفته است. همین امر سبب شد تا رانندگان تاکسی در شهرهای مختلف در دو هفته گذشته دست به اعتصاب و اعتراض زده و خواستار رفع تبعیض از سوی دولت شوند.
 از سوی دیگر آماده نبودن جایگاه سوخت در بسیار ی از شهرها و کلان‌شهرها هم سبب شده تا تاکسی‌های دوگانه سوز با کاهش سهمیه بنزین حتی نتوانند از گاز استفاده کنند.

در حالی که با این تصمیم دولت مشکلات حمل‌ونقل درون شهری، مضاعف شده، پس از دو هفته سکوت دولت، دبیر شورای‌عالی ترافیک در گردهمایی تبریز عنوان کرده مشکل جایگاه‌های سوخت را قبول دارد اما پاسخی قانع‌کننده برای رفع این مشکل ارائه نکرده است. در مورد کاهش سهمیه تاکسی‌ها و افزایش سهمیه بنزین مسافربرها هم عنوان کرده: «چرا رانندگان تاکسی بنزینشان را می‌فروشند؟»
 حتی وی حاضر به پذیرش پیشنهاد کوپن‌های بنزین تا زمان آماده‌سازی‌ و رفع نقص جایگاه‌های گاز نشده است.

 از دولت انتقاد نکنید

تلاش‌های اتحادیه تاکسیرانی نه تنها به گشایش گره‌های کور حمل‌ونقل شهری منجر نشد بلکه مجتبی شفیعی دبیر شورای‌عالی ترافیک با اظهار نارضایتی از وضعیت موجود اتحادیه سازمان‌های تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: «زبان اتحادیه نباید در اختیار اشخاص خاص که شاید اغراضی داشته باشند، قرار گیرد.» وی حتی خطاب به منتقدان تاکسیرانی گفت: «غالب دوستان، همراه سیاست‌های دولت هستند. از سویی باید در انتقادها جانب انصاف رعایت شود.»

وی با دفاع از عملکرد دولت نهم در موضوع حمل‌ونقل عمومی از رانندگان تاکسی خواست کار دولت نهم را با عملکرد سایر دولت‌ها مقایسه کرده و بعد اظهارنظر کنند:«5 سال پیش آنقدر تاکسی‌ها فرسوده بودند که حتی درون آنها موش پیدا می‌شد ولی این دولت عمر ناوگان تاکسیرانی را حداقل 4 سال کاهش داده است. »

وی در پاسخ به اعتراض رانندگان تاکسی به خاطر سهمیه بیشتر مسافربرهای شخصی خطاب به رانندگان معترض گفت: «ساماندهی مسافربرهای شخصی و سهمیه‌بندی بنزین از جمله طرح‌های موفق دولت نهم است. اگر سهمیه بنزین تاکسی‌ها کم است، چرا می‌فروشند؟» حال آنکه پیش از این مسئولان اتحادیه تاکسیرانی کشور عنوان کرده بودند افزایش سهمیه مسافربرها که هیچ تعهدی برای جابه‌جایی مسافر ندارند، خدمت به حمل‌ونقل عمومی نیست بلکه تدبیری برای کاهش اعتراض‌های افکار عمومی و قشری از جامعه به طرح سهمیه‌بندی ‌بنزین است چرا که این مسافربرها تنها از سهمیه بیشتر استفاده کرده و دولت هم می‌داند که نقش چندانی در جابه‌جایی مسافر ندارند.

دولت نقد‌پذیر باشد

اما امیر امانی رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه سازمان‌های تاکسیرانی‌های شهری کشور در واکنش به بی‌توجهی ستاد مدیریت حمل‌ونقل شهری گفت: با وجود اینکه معتقدیم، دولت نهم تنها دولتی است که به موضوع حمل‌ونقل بها داده، اما باید پذیرفت، این دولت نیز در پیشبرد اهداف متعالی این بخش دچار نواقصی بوده که باید مورد نقد قرار گیرد.
امانی با بیان اینکه نقد منصفانه بهتر از تعریف ریاکارانه است، در پاسخ به شفیعی عنوان کرد: «همواره به نقد منصفانه از دولت و پرهیز از انتقادهای کینه‌توزانه اعتقاد داشته‌ایم و این راه را ادامه خواهیم داد.» وی با اشاره به کمبود جایگاه‌های سوخت CNG در سطح کشور افزود: با کاهش سهمیه بنزین تاکسی‌های دوگانه‌سوز، کمبود این جایگاه‌ها به شدت احساس می‌شود و دولتمردان باید به روند احداث جایگاه‌های جدید، شتاب ببخشند.

مقصر بانک‌ها هستند، نه دولت

امانی همچنین با انتقاد از نظام بانکی به خاطر اجرا نکردن وظایف خود در ارتباط با طرح جایگزینی خودروهای فرسوده مسافربر‌های شخصی گفت: در حالی که تلاش‌های قابل تقدیری در راستای اجرایی کردن این طرح صورت گرفته، اما بانک‌ها تاکنون موارد متقاضی این طرح را پذیرش نکرده‌اند؛ درصورتی که طبق قانون، باید طرح جایگزینی خودروهای مسافربر شخصی تا اول مردادماه به پایان برسد. البته کامران حاج نصراللهی معاون هماهنگی حمل‌ونقل عمومی هم این مشکل را پذیرفته و با انتقاد از عدم‌همکاری شایسته بانک‌های عامل طرح جایگزینی مسافربرهای شخصی از مکاتبه با بانک مرکزی برای مرتفع شدن این مشکل سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که آنچه در قانون برای بانک مرکزی پیش‌بینی شده است محقق شود.

کارت موقت سوخت بنزین برای شهرهای فاقد جایگاه سوخت

البته تمامی تلاش‌های اتحادیه تاکسیرانی سراسری در نشست تبریز تنها منجر به آن شد که دولت بپذیرد فعلا برای شهرهایی که فاقد جایگاه عرضه سوخت گاز هستند کارت موقت سوخت بنزین به‌خودروهای عمومی و تاکسی داده شود.

براساس ابلاغیه جدید نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری به‌خودروهای عمومی و تاکسی در شهرهایی که فاقد جایگاه عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده هستند، کارت موقت سوخت بنزین تعلق می‌گیرد و سهمیه بنزین این خودروها همانند سهمیه بنزین خودروهای بنزین‌سوز مشابه خواهد بود.

 همچنین براساس مصوبه دیگری بنزین یارانه‌ای به‌خودروهای سواری وارداتی که مصرف آنها بالاتر از شش لیتر در یکصد کیلومتر در چرخه ترکیبی یا دارای حجم موتور بیشتر از 1300 سی‌سی است، به استثنای خودروهای با پلاک عمومی، تاکسی و خودروهای امدادی، آمبولانس، نظامی و انتظامی تعلق نمی‌گیرد.

کد خبر 57037

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز