علی‌اصغر محمدی: انحلال مدارس زیر ۱۵ دانش‌آموز براساس بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش موجب نگرانی مردم، فرهنگیان و نمایندگان مجلس شده است.

بنابر اصول مصرح قانون اساسی، برخورداری از امکانات آموزشی برای همگان باید یکسان و برابر باشد و این وظیفه دولت است که شرایط تحصیل رایگان و مطلوب دانش‌آموزان را فراهم کند. مدیرکل آموزش و پرورش عشایری کشور به همشهری گفت: این ادغام به ضرر دانش‌آموزان عشایری است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز مخالفت این کمیسیون را با انحلال مدارس زیر ۱۵ دانش‌آموز اعلام کرد. مدیرکل آموزش و پرورش عشایری کشور معتقد است این طرح موجب بروز مشکلاتی برای تحصیل فرزندان عشایر و افزایش بازماندگان از تحصیل در مناطق محروم خواهد شد.

به گفته لطف‌الله عباس، بیش از ۳ هزار مدرسه با جمعیت کمتر از ۱۵ دانش‌آموز در میان عشایرنشینان وجود دارد که در اغلب آنها این طرح قابل اجرا نیست. 

وی افزود: پراکندگی مدارس، سخت گذر بودن راه‌ها و در دسترس نبودن وسایل نقلیه در این مناطق موجب شده مدارس کوچ‌رو و سیار تشکیل شود و در چنین شرایطی اجرای این طرح غیرممکن است.

براساس آمار ۵۸ درصد کلاس‌های عشایری، زیر ۱۵ دانش‌آموز دارد و حدود ۵۶ درصد از کلاس‌ها چند پایه و تک معلمی هستند.

انحلال قابل‌قبول نیست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با غیرقابل‌قبول خواندن انحلال مدارس زیر ۱۵ دانش‌آموز، معتقد است بخشنامه، دچار ضعف‌هایی است.

علی عباسپور تهرانی‌فرد گفت: در برخی روستا‌های دوردست و سخت گذر نمی‌توان مدارس را تجمیع و صرفاً مشکل را با برقراری سرویس حل کرد.

به گفته وی، اولیای دانش‌آموزان در این مناطق اجازه تردد فرزندشان، به‌خصوص دختران را به مناطق دورتر نمی‌دهند و در نتیجه این دانش‌آموزان از تحصیل باز می‌مانند.

نماینده مردم تهران معتقداست در تدوین بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش‌ و پرورش، دیدگاه مادی و اعتباری مد نظر قرار گرفته است.

این در حالی است که باید دسترسی آسان به آموزش در این مناطق در اولویت قرار گیرد، زیرا کاهش هزینه‌ها نباید موجب محروم‌شدن فرزندان عشایر از تحصیل شود.

مغایرت با عدالت اجتماعی

یک عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: ادغام مدارس زیر ۱۵ دانش آموز مغایر با اصل عدالت اجتماعی است.

علی کریمی فیروز جایی در گفت و گو با همشهری، ضمن تاکید بر این نکته گفت: ادغام مدارس زیر ۱۵ نفر با اعتراض مردم و فرهنگیان مواجه شده است. از سوی دیگر ادغام این مدارس در برخی مناطق به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

کریمی معتقد است در برخی روستاها در فصل سرما امکان تردد خودرو وجود ندارد تا دانش‌آموزان را به روستای دیگری منتقل کند. به همین دلیل بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیاز به تجدید نظر دارد.

کریمی گفت: نمایندگان اغلب استان‌ها مخالف ادغام مدارس روستایی هستند. همچنین روسای مناطق آموزش و پرورش مخالفت خود را با این بخشنامه اعلام کرده‌اند.

به گفته وی اعضای کمیسیون آموزش مجلس درباره بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش نظراتی دارند که در جلسه هفته آینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی می‌شود.

تعطیلی مدارس روستایی

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به همشهری گفت: با ادغام مدارس زیر ۱۵ دانش آموز، تعداد زیادی از مدارس در روستاها تعطیل خواهد شد.

موسی‌الرضا ثروتی تاکید کرد: درصورت اجرای این طرح بیش از یک میلیون نفر به جمعیت بازماندگان از تحصیل اضافه می‌شود. اجرای این طرح موجب محرومیت دختران روستایی از تحصیل می‌شود.

وی خواستار تجدید نظر آموزش و پرورش در استاندارد تشکیل کلاس‌های درس دانش‌آموزان در روستاها شد.

ثروتی درباره استخدام معلمان حق‌التدریس نیز گفت: وزیر و دولت مخالف استخدام معلمان حق‌التدریس هستند.

کد خبر 56849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز