چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

گرت وایلدرز، سیاست‌مدار هلندی که با فیلم ضد‌اسلامی «فتنه» موجب رنجش مسلمانان شد، به گفته دادستانی هلند، تحت‌ پیگرد قانونی قرار نخواهد گرفت.

دادستانی هلند اعلام کرد، فیلم «فتنه» و همچنین اظهاراتی که از وایلدرز در روزنامه‌های هلند به چاپ رسیده‌اند، توهین‌آمیز و ناراحت‌کننده هستند، اما جنایی محسوب نمی‌شوند. «هانک فستن»، سخنگوی دادستانی هلند در این‌باره گفت، قانون هلند هرگونه اظهارات تنفر‌آمیز علیه گروه‌ها براساس نژاد آنها را ممنوع کرده است، اما حق آزادی بیان را جایز شمرده است.

اظهارات وایلدرز طبق قوانین هلند مجاز هستند. وی اعلام کرد: «ما به این نتیجه رسیدیم که اظهارات وایلدرز اگرچه ممکن است برای مسلمانان ناراحت‌کننده و دردآور باشد، اما در قالب یک مناظره‌ در جامعه بیان شده‌اند. این بدان معنا نیست که شما هرچه بخواهید می‌توانید بگویید. اما برای آنکه فردی تحت‌ پیگرد قانونی قرار بگیرد، لازم است از خطوط تعیین‌شده عبور کرده و بی‌جهت توهین‌آمیز برخورد کند و مواردی اضافی به مناظره‌ ملی بیفزاید.»

در همین‌حال، «وایلدرز» که در فیلم موهن ضد‌اسلامی خود آیاتی از قرآن را در کنار تصاویر اعدام‌ها در عربستان‌سعودی و سر بریدن‌ها در عراق قرار داده است، اعلام کرد که از این رای صادره شگفت‌زده نشده است.

 وی ابراز امیدواری کرد که دادستان‌های هلند نسخه‌ای از رأی صادره را برای همتایان خود در اردن بفرستند، چراکه وی در آن‌جا تحت پیگرد قضائی قرار گرفته است. «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل نیز پیش‌تر، پس از پخش این فیلم ضد‌اسلامی از سوی رئیس حزب راست‌گرا و تندرو هلند، با محکوم کردن آن، اعلام کرد، این فیلم که تنها تحریک به خشونت و کینه‌توزی را به‌همراه دارد، آزادی بیان محسوب نمی‌شود.

کد خبر 56822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز