چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه بدون حضور رقیب و پیروزی رابرت موگابه، رهبران آفریقایی که هم اینک در نشست شرم‌الشیخ مصر حضور دارند

 از رئیس‌جمهور زیمبابوه خواستند تا به خواسته‌های مردم و مخالفان این کشور احترام بگذارد و با تشکیل یک دولت وحدت ملی، آنها را در قدرت سهیم کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس رهبران اتحادیه آفریقا که از سه‌شنبه برای بحث و تبادل‌نظر درباره تصویب قطعنامه‌ای درخصوص تقسیم قدرت در زیمبابوه گرد هم آمده‌اند، سعی می‌کنند رابرت موگابه را تشویق کنند تا با مورگان چانگیرای، رئیس حزب مخالف جنبش برای تغییرات دمکراتیک، بر سر میز مذاکره بنشیند و صلح و ثبات را برای زیمبابوه به ارمغان آورد.

این نشست در حالی برگزار شد که عمده کشورهای غربی و برخی از کشورهای آفریقایی خواستار تحریم‌های سنگینی علیه زیمبابوه شده‌اند. طراحان این نشست بر این باورند که تحریم راهکار مناسبی برای برخورد با موگابه نیست چرا که تنها مردم بیگناه هستند که از تحریم‌ها صدمه می‌بینند و تاثیری بر سران حاکم بر زیمبابوه نخواهد داشت.

به گفته یک دیپلمات آفریقایی حاضر در این نشست آنگولا کشوری بوده است که به نام انجمن توسعه آفریقای جنوبی قطعنامه‌ای برای تشکیل دولت اتحاد ملی در زیمبابوه را مطرح کرده است.

این مقام همچنین گفته است: «چندین رئیس کشور حاضر در این نشست بر این باور بودند که این تقسیم قدرت باید با تعیین مورگان چانگیرای، رهبر مخالفان دولت، به عنوان نخست‌وزیر زیمبابوه انجام شود اما این پیشنهاد به صراحت در پیش‌نویس قطعنامه مذکور نیامده است.»

از سوی دیگر مقامات کشور مصر که برگزار‌کننده این نشست دو روزه بوده است موگابه به قطعنامه صادر شده اعتراضی نکرده است. برخی از کشورهای آفریقایی مخالف زیمبابوه براین باورند که عدم‌اعتراض زیمبابوه به این قطعنامه یکی به‌دلیل سبک بودن آن و دیگری به این دلیل است که موگابه اساسا توجهی به مفاد چنین قطعنامه‌هایی نمی‌کند و نشان داده است که در اتخاذ سیاست‌های داخلی تنها به منافع خود توجه می‌کند. در همین حال بوتسوانا از همسایگان زیمبابوه دیروزدر نشست سران اتحادیه آفریقا خواستار اخراج زیمبابوه از این سازمان آفریقایی و همچنین جامعه توسعه جنوب آفریقا شد.

بوتسوانا اولین کشوری بود که در نشست سران اتحادیه آفریقا، انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر زیمبابوه را غیرقانونی توصیف کرد. مومپاتی مرافه، معاون ریاست‌جمهوری زیمبابوه در نشست غیرعلنی اتحادیه آفریقا اعلام کرد انتخابات سراسری زیمبابوه هیچ مشروعیتی به دولت غیرقانونی رابرت موگابه رئیس‌جمهور این کشور نخواهد بخشید. وی تاکید کرد به اعتقاد ما در چنین شرایطی لازم است که نمایندگان دولت کنونی زیمبابوه از نشست‌های جامعه توسعه کشورهای جنوب آفریقا و همچنین اتحادیه آفریقا اخراج شوند.

از سوی دیگر یک وزیر انگلیسی هشدار داد اگر زیمبابوه قصد دارد از انگلیس کمک اقتصادی دریافت کند باید به قطعنامه صادر شده در نشست سران آفریقا احترام بگذارد و به آن عمل کند. مارک مالوش براون وزیر مشاور انگلیس در امور آفریقا، ‌آسیا و سازمان ملل دیروز با تاکید بر اهمیت قطعنامه صادر شده در این نشست گفت: موگابه نباید در توافق به‌منظور تقسیم قدرت با مخالفان در زیمبابوه موضع‌گیری کند.

وی در حاشیه‌ اجلاس اتحادیه آفریقا در مصر افزود: من در همه تماس‌ها علنا اعلام کردم که این حمایت اقتصادی بزرگ از بازسازی اقتصادی زیمبابوه که ما آماده اعطای آن هستیم به تشکیل دولتی بستگی دارد که منعکس‌کننده خواست ملت باشد.

مورگان چانگیرای رهبر مخالفان زیمبابوه در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات این کشور به‌علت فشار و سرکوب رژیم رابرت موگابه برضد‌هواداران جناح مخالف، از شرکت در این انتخابات انصراف داد تا موگابه تنها نامزد دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه گذشته در زیمبابوه باشد.

در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه، رابرت موگابه که با 84 سال سن مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ زیمبابوه به شمار می‌رود، پس از مورگان چانگیرای در جایگاه دوم قرار گرفت. در این انتخابات رابرت موگابه 2/43 درصد آرا و رقیب وی مورگان چانگیرای 9/47 درصد آرا را به دست آورد.

کد خبر 56791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز