دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسکن‌کننده‌های اثر انگشت یا اسکن‌کننده‌های عنبیه چشم را که در فیلم "گزارش اقلیت" با بازی تام کروز دیده‌اید، فراموش کنید

وسیله‌ای جدید برای شناسایی در راه است. آینده زیست‌سنجی biometrics (شناسایی خودکار با استفاده از بخش‌های بدن) با اسکن‌کردن کف دست خواهد بود.

 یه گزارش لایوساینس دست کم این پیامی است که شعبه آمریکایی شرکت محصولات کامپیوتری فوجیتسو می‌دهد که اخیرا تکنولوژی اسکن‌کردن دست را برای بازار آمریکا عرضه است؛ این تکنولوژی هم اکنون کاربرد گسترده‌ای در آسیا پیدا کرده است.

تکنولوژی PalmSecure از اسکن با اشعه نزدیک به مادون قرمز استفاده می‌کند تا افراد را بر اساس الگوی وریدهای کف دست شناسایی کند، که مانند اثر انگشت علامتی متمایز است.

به گفته مسئولان شرکت فوجیتسو برای استفاده از این وسیله تنها کافی است که دست را بالای حسگر آن گرفت و لزومی به تماس دادن با آن نیست و بنابراین استفاده از آن آسان است و مشکل بهداشتی ایجاد نمی‌کند.


به گفته کارشناسان علت روی‌آوردن ژاپنی‌ها به اسکن‌کننده‌های کف‌دستی این است که گرفتن اثر انگشت در فرهنگ ژاپنی به شدت با مجرم‌بودن مرتبط می‌شود و استفاده از اسکن‌کننده‌های اثر انگشت با مانع فرهنگی قوی روبه‌رو است.

شرکت فوجیتسو  مدعی است یکی از امتیازات عمده PalmSecure  بر اسکن‌کننده‌های اثر انگشت این ست که درصد قابل‌توجهی تا حد 8 درصد افراد به خاطر آسیب‌دیدگی یا فقدان انگشت نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.

و یک امتیاز دیگر این وسیله به گفته شرکت سازنده این است که بر خلاف آنچه که در فیلم‌های علمی- تخیلی دیده‌اید، با جدا کردن اعضای بدن نمی‌توان اسکن‌کننده کف دست را فریب داد.

به محض قطع دست، فشار خون در وریدهای آن افت می‌کند و شکل آنها تغییر می‌کند، و بنابراین اسکن‌کننده تایید را انجام نخواهد داد.

به گفته فوجیتسو این سیستم بر روی اجساد آزمایش شده است و مشخص شده است چون این سیستم جریان خون در رگ‌ها را تشخیص می‌دهد، در این حالت عمل نمی‌کند. همچنین این سیستم با عکس رنگی کف دست هم فریب نمی‌خورد.

کد خبر 56640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز