گروه ورزشی: قرعه‌کشی مرحله گروهی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در قاره آسیا انجام شد و ۱۰ تیم حاضر حریفان خود را شناختند.

این مراسم در خانه فوتبال آسیا در کوالالامپور برگزار شد و علی دایی سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران نیز در آن حضور داشت.

براساس این قرعه‌کشی در گروه یک رقابت‌ها بحرین، ازبکستان، قطر، ژاپن و استرالیا و در گروه دوم تیم‌های عربستان سعودی، کره‌شمالی، امارات متحده عربی،‌ ایران و کره‌جنوبی قرار گرفته‌اند.

کره‌جنوبی و عربستان سخت‌ترین حریفان تیم‌ملی فوتبال کشورمان در مرحله گروهی رقابت‌های جام‌جهانی به حساب می‌آیند. موضوعی که روز گذشته بسیاری از اهالی فوتبال روی آن صحه گذاشتند.

مجید جلالی در این خصوص می‌گوید: «کره‌شمالی و امارات برای ما مشکل‌ساز نخواهند بود. فوتبال ظریف و دفاعی امارات و همچنین فوتبال خالی از خلاقیت کره‌شمالی مقابل نمایش فیزیکی و تاکتیکی ایران حرفی برای گفتن ندارد، اما با این حال 2 حریف قدرتمند به نام‌های کره‌جنوبی و عربستان دغدغه اصلی ایران برای صعود به جام جهانی هستند.

عربستان قدرتمندترین حریف ایران

از میان ۵ تیمی که زیر فشار بازی‌های انتخابی جام جهانی مربیان خود را عوض کردند، تنها عربستان بود که توانست صعود کند و به جمع ۱۰ تیم مرحله آخر بپیوندد.

عراق، عمان، کویت، سوریه و عربستان تیم‌هایی بودند که مربیان خود را در جریان بازی‌ها عوض کردند اما عربستانی‌ها که تنها یک امتیاز برای صعود لازم داشتند با آوردن دوباره ناصر الجوهر به آسانی به دور بعد رسیدند.

هلیو دوس‌آنجوس برزیلی با تیم عربستان در جام ملت‌های آسیا تا فینال پیش آمد ولی با باخت به عراق به مقام دوم رسید.

دوس‌آنجوس با عربستانی‌ها در گروه چهارم انتخابی جام‌جهانی هم خوب پیش رفت و تنها شکست سنگین ۳ بر صفر بود که تیمش را پایین‌تر از ازبکستان قرار داد، اما همان اختلاف یک امتیازی با صدرنشین و در حالی که دو تیم از گروه بالا می‌آمدند، بهانه اخراجش شد تا باز هم ناصر الجوهر روی نیمکت بنشیند.

جالب اینکه عربستان در بازی‌های بعدی برنده شد و در بازی آخر هم ۴ بر صفر ازبکستان را برد تا به عنوان سرگروه وارد مرحله بعدی بازی‌ها شود.عربستان با شکست‌دادن ازبکستان، انتقام باخت خود را گرفت تا با سرگروهی به کار خود در گروه چهارم پایان دهد و این پایان بحران عربستان برای صعود به مرحله گروهی رقابت‌ها بود. آنها متفاوت‌تر از گذشته خود را به این مرحله رسانده‌اند.

امارات، نه‌چندان سخت

موفقیت‌های فوتبال امارات در دهه ۸۰ آغاز شد و در سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۸ تیم امارات متحده عربی نایب‌قهرمان جام خلیج‌فارس شد. تداوم روند موفق این تیم منجر به صعود به جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا شد.

در واقع آنها ۴ سال پیش از حضور در جام جهانی ۱۹۹۰ هم فاصله اندکی تا صعود به جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک داشتند ولی آخرین بازی برای صعود را به عراق باختند.

در حال حاضر تمام تلاش فدراسیون فوتبال امارات متوجه کسب نتایج خوب در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ است. آنها حریف تکراری ما در این مرحله از رقابت‌ها به شمار می‌آیند.

تیم ملی ایران در مرحله قبلی مقدماتی جام جهانی ۲ بار برابر امارات قرار گرفت که بازی رفت در کشور امارات به تساوی منجر شد و در تهران چندی پیش ایران با ۲ گل مقابل امارات به پیروزی رسید.

گل‌هایی که جواد نکونام و غلامرضا رضایی آنها را به ثمر رساندند. آنها برای صعود به مرحله گروهی با سوریه رقابت تنگاتنگی را از سر گذراندند که در نهایت به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به تیم ملی سوریه موفق به صعود به مرحله بعدی رقابت‌ها شدند.

صعود همزمان کره‌جنوبی و شمالی

بازی حساس دو تیم کره‌جنوبی و شمالی برای بار دوم به تساوی رسید تا دو تیم صعود آرامی در کنار هم به دور بعدی بازی‌های انتخابی جام جهانی داشته باشند.

دو تیم که در بازی رفت در شانگهای به تساوی ۲ بر ۲ رسیدند، در طول بازی‌ها رتبه اول و دوم جدول را در دست داشتند و مدعیان صعود بودند.

با اتمام بازی در سئول هر دو تیم کره‌جنوبی و شمالی با ۱۲ امتیاز بالای جدول را در دست گرفتند اما کره‌جنوبی‌ به دلیل تفاضل گل بهتر در جای اول ایستادند.

نکته جالب توجه اینکه رقیبان سنتی در آسیا در آخرین مرحله از رقابت‌های انتخابی جام جهانی نیز در یک گروه قرار گرفته‌اند که به نظر می‌رسد کره‌جنوبی حریف سخت‌تری برای دایی محسوب می‌شود تا کره‌شمالی.

علی دایی: به صعودمان اعتقاد دارم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از پایان قرعه‌کشی  دوم گروهی مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰، قرعه ایران را کمی مشکل‌تر از گروه اول دانست اما گفت، ایران قدرت لازم برای صعود را دارد.

دایی که در مراسم قرعه کشی حاضر بود به خبرنگاران گفت: «هر دو گروه تقریباً متعادل هستند اما فکر می‌کنم گروه ایران کمی مشکل‌تر باشد.» وی افزود: «این برای دومین‌ بار است که با امارات روبه‌رو خواهیم شد.

برای فوتبال امارات و برونو متسو مربی تیم احترام زیادی قائلم اما تلاش می‌کنیم همان دو امتیاز را هم دیگر از دست ندهیم و در هر دو بازی در تهران و ابوظبی برنده شویم.»

دایی درباره بازی اول برابر عربستان هم گفت: «از ۱۲ روز دیگر در اسپانیا اردو می‌زنیم و با چند تیم دیدار دوستانه برگزار می‌کنیم.

تلاش می‌کنیم تا قبل از پرواز به عربستان به حداکثر آمادگی برسیم.» او کره‌جنوبی را هم از قدرت‌های سنتی آسیا خواند و گفت: «کره از لحاظ نفری برتری خاصی در آسیا دارد. آنها در کار گروهی هم خیلی خوب کار می‌کنند.

کره شمالی هم خیلی بهتر از گذشته شده است. من دوبار تجربه بازی در پیونگ یانگ را دارم که البته در هر دو بازی برنده شدیم. امیدوارم بازهم بتوانیم همان نتایج را تکرار کنیم.»

دایی درباره تغییرات احتمالی در تیم‌ملی ایران و احتمال دعوت دوباره از بازیکنان باشگا‌ه‌های اروپایی گفت: «ما شرایط مجزایی برای انتخاب بازیکنان نداریم و همه را با ملاک آمادگی ارزیابی و به تیم دعوت می‌کنیم.

من نمی‌توانم بگویم کدام بازیکن در تیم خواهد بود، اما تیم خوبی داریم و از این بابت خوشحالم. من به صعود تیمم به جام‌جهانی اعتقاد دارم و این بزرگترین امیدواری من است.»

وی افزود: «مردم ایران عاشق کشورشان هستند و فوتبال را با همه وجود دوست دارند. امیدوارم با کمک همه طرفداران و رسانه با خوشحالی دسته جمعی به جام‌جهانی برویم.»

کد خبر 56217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز