مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

سحر قاسم‌نژاد: ظاهرا گرمای تیرماه از راه رسیده ونرسیده به بازار نه چندان بسامان خودروهای وطنی سرایت کرده و خریدوفروش انواع و اقسام تولیدات خودروسازان داخلی را بیشتر از پیش رونق داده هر چند در این میان نمی‌توان از نقش محرومیت صاحبان رقبای خارجی ازجیره 120 لیتری بنزین به سادگی چشم پوشید.

 به هر حال فعلا در بازار تابستانی خودرو کفه تقاضا به نفع عرضه کنندگان داخلی سنگین است و قیمت تولیدات ریز و درشت ایرانی کماکان روی نردبان ترقی قدم بر می‌دارد، ضمن اینکه گل سرسبد فهرست پرطرفدارها هم همچنان پژو 206 و زانتیا هستند که بسیار گران‌تر از ارزش قیمت واقعی به فروش می‌روند. این 2 خودرو در همین 3 ماه سپری شده از سال، رشد محسوسی را تجربه کردند که قطعا دلیلی جز کاهش تولید ندارد چون براساس یک قانون عرضه وتقاضا هر کالای کمیابی طرفدار بیشتری به سوی خود جذب می‌کند.شاید همین اقبال هم اخیرا سایپا یکی از 2 غول خودروسازی کشور را به صرافت تولید نوع جدید زانتیا انداخته است.

کمبود عرضه

جلال ریخته گر قدیمی‌، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران وفروشندگان خودرو کمبود عرضه در برابر تقاضا را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید:علاوه بر توقف تولید تیپ 5 پژو 206، عرضه اندک تیپ‌های 2و6 تکافوی نیاز وتقاضای بازار را نمی‌کند.قدیمی‌می‌افزاید:تولید فعلی تیپ 6 خودرو 206 فقط 30 درصد تقاضای موجود را پاسخ می‌دهد از سوی دیگر تیپ 2 این خودرو هم 40 درصد کمتر از نیاز بازار تولید می‌شود.

او همین برتری تقاضا را عامل اصلی افزایش قیمت پژو 206 توصیف می‌کند و می‌گوید: متأسفانه تولید کننده‌های خودرو به آمار دقیقی که از میزان تقاضای بازار از سوی اتحادیه نمایشگاه داران وفروشندگان خودرو ارائه می‌شود توجه نمی‌کنند.

 قدیمی ‌تاکید می‌کند: سنگینی کفه ترازوی عرضه و تقاضا به نفع تولیدکنندگان، قیمت تولیدات خودروسازان داخلی را  افزایش داده ضمن اینکه در همین مدت تغییر ذائقه گروهی ازمصرف کنندگان خودروهای وارداتی واقبال آنها از محصولات داخلی در داغ‌تر شدن بازار خودروهای ایرانی مؤثر واقع شد.

بازارخودروهای داخلی

به گفته او حذف سهمیه سوخت خودروهای به‌اصطلاح لوکس 10 تا 15 درصد از صاحبان این خودروها را تشویق کرده به سمت استفاده از تولیدات داخلی متمایل شوند.رئیس اتحادیه نمایشگاه داران وفروشندگان خودرو می‌گوید: این گروه از خودرو داران به این نتیجه رسیده اند که پرداخت چند ده میلیون تومان در کنار پرداخت هزینه بنزین آزاد وخدمات فروش نه چندان سامان‌یافته مقرون به صرفه نیست.

قدیمی‌می‌افزاید: در حال حاضر تمام تولیدات داخلی به جزخودرو  «روا»  در بازار پرطرفدار هستند و با تقاضای مناسبی مواجه هستند. او احتمال ایجاد تغییرات محسوس در بازار خودرو وبه خصوص انواع وارداتی را دور از انتظار نمی‌داند با این حال معتقد است رکود حاکم بر خرید وفروش خودروهای خارجی دست کم برای مدتی ادامه خواهد داشت.

توپ در زمین قیمت‌های جهانی

اما نکته جالب این‌که خودروسازان بزرگ در تشریح دلایل افزایش قیمت تولیدات خود توپ را به زمین قیمت‌های جهانی بعضی افراد سود‌جو می‌اندازند.آن چنان که مهرداد بذرپاش مدیر گروه خودروسازی سایپا می‌گوید: علت افزایش قیمت خودرو در بازارهای داخلی رشد قیمت جهانی مواد است.به گفته او شماری افراد فرصت طلب و سودجو هم از فضای ایجاد شده در حاشیه بازار خودرو استفاده می‌کنند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

از سوی دیگر در شرایطی که فعالان بازار عرضه محدود را عامل اصلی افزایش قیمت خودرو می‌دانند احمد قلعه بانی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران معتقد است: تولید انواع خودرو متناسب با تعداد مشتری برنامه ریزی می‌شود و برای هر نوع خودرو، متفاوت است.جان کلام آنکه تا اطلاع ثانوی بازار خودروهای داخلی گرم وسکه باقی خواهد ماند و در نتیجه خبری از کاهش قیمت‌ها نخواهید شنید علاوه بر این فراموش نکنید که عصر طلایی پژو 206 وزانتیای دهه نودی در بازار ایران کماکان ادامه دارد.

کد خبر 56052

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز