چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

علی کهن نسب: مسابقه‌های یورو 2008 در اوج هیجان خود قرار دارد. در این حال جدا از نتیجه و جدال تیم‌ها برای صعود، آمارهای حاشیه‌ای رقابت‌ها می‌تواند برای خوانندگان جذاب باشد.

 یکی از این آمارهای جالب گزارشی از بلندقدترین و کوتاه‌ترین‌های یورو 2008 است.

به گزارش سایت‌های اینترنتی یوفا، بسیاری از بلندقدهای مسابقه‌های فوتبال یورو 2008، قدی معادل بازیکنان حرفه‌ای بسکتبال و والیبال دارند و در ورزشی مانند فوتبال، که ظرافت تکنیکی و تاکتیکی عامل اصلی در سنجش بهترین‌های آن است، باید این حق را به هواداران فوتبال داد که به آنها لقب‌هایی چون آسمان‌خراش، برج، دکل و... بدهند.شاید برای یک دروازه‌بان فوتبال بلندی قد نه تنها یک عیب به حساب نیاید، بلکه مزیت مهمی نیز باشد، اما جالب است بدانید در میان سه نفر اول این رده‌بندی تنها یکی از آسمان‌خراش‌ها در درون دروازه می‌ایستد.

آندریاس ایساکسون

یان کولر

   آسمان‌خراش‌ها

«آندریاس ایساکسون»، دروازه‌بان تیم ملی سوئد، با قدی معادل 199 سانتی‌متر، بلندترین دروازه‌بان حاضر در یورو 2008 و دومین بازیکن قد بلند این رقابت‌هاست. او در رده باشگاهی نیز از دروازه‌ تیم فوتبال منچسترسیتی انگلیس محافظت می‌کند.

اما بلندقدترین بازیکن یورو 2008 یک مهاجم است. «یان‌کولر» از تیم ملی جمهوری چک با 202 سانتی‌متر قد، این عنوان را از آن خود کرد. این آسمان‌خراش، که عضو باشگاه نورنبرگ آلمان است، در تیم چک بیشتر نیمکت‌نشین است. شاید اگر چرخ روزگار می‌چرخید و او بسکتبالیست می‌شد، اکنون یکی از یاران اصلی تیم ملی بسکتبال جمهوری چک بود. این بازیکن بلندقد پس از شکست و حذف تیم چک در برابر تیم ملی ترکیه، به دلیل افزایش سن  در رقابت‌های بین‌المللی آینده در ترکیب این تیم حضور نخواهد داشت.

کوپه

اما برای این که مدافعان نیز در این رده‌بندی جایگاهی داشته باشند، نام «متز ساکر»، مدافع بلندقامت ژرمن‌ها در رده سوم آسمان‌خراش‌های یورو 2008 قرار گرفت. او در باشگاه «وردربرمن» آلمان مدافع مستحکم بوندس‌لیگاست.

در میان دروازه‌بان‌های تیم‌های شرکت‌کننده در جام ملت‌های اروپا، پس از دروازه‌بان سوئد، «ادوین فان‌درسار»، سنگربان تیم ملی هلند و منچستریونایتد و «پیتر چک» همتای او در درون دروازه تیم ملی جمهوری چک و چلسی انگلیس با 197سانتی‌متر قد در رده‌های بعدی قرار دارد.

ضمن این که کوتاه‌قدترین دروازه‌بان حاضر در این رقابت‌ها، «گریگوری کوپه» دروازه‌بان تیم ملی فرانسه بود که 180 سانتی‌متر قد دارد. این میزان قد هرچند برای یک دروازه‌بان چندان مناسب نیست، اما این فیزیک بدنی اروپایی‌هاست که باعث به‌وجود آمدن این آمار شده است، چرا که مثلاً در جام ملت‌های آسیا دروازه‌بان‌هایی با قدی به مراتب کمتر در درون دروازه می‌ایستند.

لوک دنیز کاردنیز

پیتر چک

   کوتاه‌قد های جام دوازدهم

شاید در فوتبال، یک بازیکن کوتاهی قد را بتواند با ظرافت‌های تکنیکی خود و هماهنگی در تاکتیک تیم جبران کند؛ چرا که بیشتر وقت‌ها بازیکن‌هایی با قد کوتاه و متوسط هستند که با دریبل‌های خود هواداران را به وجد می‌آورند. کوتاه‌قدترین بازیکن یورو 2008، «پیتر فلورنتین»، هافبک تیم ملی رومانی است. او قدی معادل 166 سانتی‌متر دارد و 36 سانتی متر اختلاف قد با «یان کولر». او در بلغارستان و تیم باشگاهی «زسکا صوفیه» از مؤثرترین بازیکن‌های تیم است.

بالاتر از او چهار بازیکن با قد 169 سانتی‌متر وجود دارند که سهم ترک‌ها دو بازیکن است. «گوک دنیز کارادنیز»، مهاجم و «متین تومر»، هافبک تیم ملی ترکیه، هم‌قد هستند. دو بازیکن دیگراین رده «کازولاسانتی»، هافبک تیم ملی اسپانیا و «پیوتر تروچوسکی» هم پست او در تیم ملی آلمان است.

پیوترتروخفسکی

به هرحال کارشناس‌های جام ملت‌های اروپا ، هیچ آماری را جا نمی‌گذارند. آنها حتی روی نکته‌‌ای مانند قد بازیکن‌ها نیز دقت دارند. به همین دلیل اروپایی‌ها را دقیق‌ترین افراد و مسابقه‌های یورو را جام جهانی بدون آرژانتین و برزیل نامیده‌اند؛ مسابقه‌ای که در حد بالای نظم و هماهنگی برگزار می‌شود.

کد خبر 56009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز