پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

تابو امبکی رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی روز گذشته در ادامه تلاش‌های همه جانبه برای پایان دادن به موج خشونت‌ها در زمیبابوه با رقبای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دیدارکرد.

امبکی پس از دیدیار با مورگان تسوانگیرای رهبر حزب مخالف با رابرت موگابه رئیس‌جمهور زیمبابوه دیدار کرد. دیدار وی با موگابه حدود سه ساعت و نیم در دفتر کار موکابه در بولاوایو – دومین شهر بزرگ زیمبابوه – به طول انجامید اما خبری در مورد جزئیات آن در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داده نشد.

 در همین حال بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار جدی نسبت به شرایط جاری در زیمبابوه خواهان برقرار شدن شرایط لازیم برای انجام انتخابات ریاست‌جمهوری شد. میشل مونتاس سخنگوی بان با اظهار این مطلب افزود که شرایط کنونی و ادامه خشونت‌ها و دستگیری رهبران حزب مخالف باعث بی‌اعتباری انتخابات خواهد شد و در صورتی که این اقدامات ادامه پیداکند باید نسبت به برگزاری عادلانه انتخابات تردید کرد.

از سوی دیگر دو تن از مقامات آفریقایی نسبت به منصفانه بودن انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه ابراز تردید کرده‌اند و سازمان ملل در مورد تشدید بحران اقتصادی در این کشور هشدار داده است.

مارویک کومالو، رئیس هیات تعیین شده از سوی پارلمان آفریقای متحد برای نظارت بر انتخابات زیمبابوه، گفت که این گروه گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از خشونت ماموران دولتی علیه مخالفان رابرت موگابه، رئیس‌جمهور، دریافت کرده است.

قرار است مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه روز 27 ژوئن برگزار شود و مورگان تسوانگیرای، رهبر حزب جنبش برای تغییرات دمکراتیک و رابرت موگابه نامزدهای این انتخابات هستند.

مرحله اول انتخابات در ماه مارس گذشته برگزار شد و در حالی‌ که طرفداران تسوانگیرای تاکید داشته‌اند که وی توانسته است به حد نصاب بیش از نیمی از آرای ریخته شده به صندوق‌ها دست یابد، کمیسیون دولتی انتخابات اعلام کرد که هیچ‌کدام از دو نامزد اصلی به حد نصاب لازم برای پیروزی در انتخابات نرسیده‌اند.

کومالو گفته است که شرایط فعلی با وضعیت قبل از برگزاری مرحله اول انتخابات تفاوت اساسی دارد و برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که اعضای حزب حاکم زانو پی اف با ارعاب مردم می‌کوشند زمینه پیروزی موگابه را فراهم آورند. در این گزارش‌ها آمده است که فعالان حزب حاکم رای‌دهندگان را به‌ خصوص در مناطق روستایی تهدید کرده‌اند که درصورتی که به ی موگابه رای ندهند، کشته خواهند شد.

دولت زیمبابوه به ناظران اعزامی برخی کشورهای دوست و همچنین پارلمان آفریقای متحد اجازه داده است تا بر رای‌گیری روز 27 ژوئن نظارت کنند اما از پذیرش ناظرانی از کشورها و سازمان‌های غربی خودداری ورزیده است.

پارلمان آفریقای متحد از نمایندگان منتخب پارلمان‌های 53 کشور عضو اتحادیه آفریقا تشکیل یافته و زیمبابوه نیز عضو آن است. همچنین، کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل، گفته است که زیمبابوه نه تنها به انتخاباتی آزاد بلکه به تلاشی گسترده برای آشتی ملی نیاز دارد.

 عنان، که از جمله شخصیت‌های آفریقایی است که خواستار برگزاری انتخابات منصفانه در زیمبابوه شده‌اند، افزوده است که پیروزی در انتخاباتی مخدوش برای کسی مشروعیت سیاسی به همراه نمی‌آورد. در همان حال، دولت زیمبابوه اعلام کرده که دستور ممنوعیت توزیع مواد غذایی و داروهای ضد‌بیماری ایدز توسط امدادگران خارجی و سازمان‌های غیردولتی را لغو کرده است.

 این دستور اوایل ماه جاری و پس از آن صادر شد که موگابه این سازمان‌ها را به طرفداری از مخالفان دولت متهم کرد. همزمان، سازمان ملل متحد هشدار داده است که پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری، تولید ذرت در زیمبابوه، که غذای اصلی مردم این کشور را تشکیل می‌دهد، سی درصد کمتر از سال گذشته باشد.

کد خبر 55480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز