یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

مهدی معزی: روند بازی‌ پیش‌بینی برد را آسان کرده بود. پرتغال حمله می‌کرد و ترکیه دفاع.

اما استرس زدن گل نمی‌گذاشت تا لوئیس فیلیپه اسکولاری (که در فوتبال اروپا به فیل بزرگ معروف است) روی نیکمت پرتغال آرام بگیرد. هر صحنه کافی بود تا کارگردان تلویزیونی این بازی، تصویر بسته اسکولاری را نشان دهد.

اسکولاری که برای این بازی، دستور حمله را از اول بازی صادر کرده بود، در نیمه اول حتی یک گل هم از تیمش دید؛ ولی کمک داور این بازی پرچم را به نشانه آفساید بالا برد تا نتیجه بدون گل همچنان ادامه داشته باشد. گلی که مدافع پیش تاخته این تیم زد بیشتر به خاطر این بود که پرتغال با شیوه تهاجمی 3-3-4 وارد زمین شده بود و ده دقیقه ابتدایی بازی را کاملا در اختیار خود داشت. وقتی هم که بازیکنان این تیم صاحب توپ می‌شدند، صدای سوت تماشاگران حاکی از حضور زیاد هواداران تیم ترکیه در استادیوم بود. اما این تماشاگران مجبور بودند که یک بازی یک‌طرفه را ببینند.

پرتغالی‌ها که روی ضد‌حملات بسیار سریع عمل می‌کردند، روی ضربه‌ آزاد دیدنی رونالدو تیر دروازه حریف را برای نخستین بار به لرزه درآوردند. رونالدو که قبل از این بازی طی 55 بار حضور در ترکیب تیم ملی پرتغال 20 بار برای این تیم گلزنی کرده بود در این بازی سخت به‌دنبال بازکردن دروازه حریف بود. جابه جایی رونالدو و سیمائو در اواخر نیمه اول، خط دفاعی ترکیه را بدجور دچار سردرگمی کرده بود. بعد از رونالدو نوبت نونو گومژ بود تا نقش او را ادامه دهد. در نیمه‌ دوم، یک بار شوت او و یک بار هم ضربه سرش به دیرک دروازه خورد تا اسکولاری و تماشاگران پرتغالی فقط حسرت بخورند و ترک‌ها نفس راحت بکشند.

در حالی که کلیه آمارهای بازی خبر از برتری یک طرفه پرتغالی‌ها می‌دادند، دوباره په په مدافع میانی این تیم در دقیقه 61 و روی همکاری زیبا و یک و دو با نونو گومژ توانست دروازه حریف را باز کند تا این بار دیگر خبری از آفساید نباشد و فندل، داور این بازی دست خود را برای گل اول بازی به سمت میانه میدان نشان دهد. ترک‌ها که در ادامه، دل به ضربات ایستگاهی و اعلام خطای پنالتی توسط داور آلمانی بسته بودند، در دقایق پایانی رو به بازی مستقیم و فرستادن توپ روی دروازه پرتغال آوردند. همین امر موجب ‌غافلگیری آنها در ثانیه‌های پایانی بازی و به ثمر رسیدن گل دوم پرتغالی‌ها روی یک ضد‌حمله شد. این گل را رائول میرالس که به‌عنوان بازیکن جانشین به جای سیمائو به زمین آمده بود، در دقیقه 91به ثمر رساند. گل رائول میرالس نشان می‌داد که دیگر این بازی را باید به اسم پرتغالی‌ها نوشت.

هشتمین بازی رو درروی دو تیم هفتمین برد را به کارنامه پرتغال‌ها برد. بردی که لوئیز فیگو و اوزه‌بیو اسطوره‌های فوتبال پرتغال هم شاهد آن بودند. اسکولاری که در این بازی استرس زیادی را متحمل شده بود، آخر بازی خیلی هیجانی شده بود:« ما تکنیک خوبی از خود به نمایش گذاشتیم و از نظر فیزیکی هم خوب ظاهر شدیم. باید از تیم پزشکی تشکر کنم که فوق‌العاده کار کردند و بازیکنان را به فرم ایده‌آل‌شان رساندند. وقتی یک تیم پویا باشد و با همکاری و حمایت بازیکنان عمل کند و به پیروزی دست پیدا نکند، هیچ دلیلی برای انتقاد از آن تیم وجود ندارد. ما 50 درصد راه صعود به مرحله‌ حذفی را طی کرد‌ه‌ایم. اگر 6 امتیاز کسب کنیم، 50 درصد دیگر راه هم پیموده خواهد شد.» سرمربی پرتغال درمورد رونالدو هم گفت:«وقتی نونو گومژ از زمین بیرون می‌آمد، از او خواستم که بازوبند کاپیتانی را به رونالدو بدهد تا او روحیه‌ اش بیشتر شود که همین طور هم شد.» او درباره بازی تیمش هم ادامه داد:« از نظر دریبل، پاس و گلزنی ما فوق‌العاده بودیم.

من در چندین رقابت معتبر حضور داشته‌ام و می‌دانم که پیروزی در بازی اول چه قدر اهمیت دارد. حالا ما باید به تماشای ویدئو بازی تیم‌ جمهوری چک بنشینیم. آنها با یک شکل متفاوت‌تر بازی می‌کنند. پیروزی در مقابل جمهوری‌چک می‌تواند بسیار مفید باشد. چرا که ما را راهی مرحله‌ بعدی مسابقات خواهد کرد.» اما آن طرف فاتح تریم، معلوم نبود چه چیزی را دیده بود که گفت:« شایسته باخت نبودیم اگرچه در برابر یکی از بهترین تیم‌های اروپا بازی می‌کردیم با این حال می‌توانستیم یک امتیاز بگیریم. اما بازیکنان ما نتوانستند بازی را حفظ کنند. ما در این بازی بدشانس بودیم.»

کد خبر 54262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز