مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نشین فینیکس اولین نمونه‌برداری‌ از خاک مریخ برای تجزیه و تحلیل آن را انجام داد تا هدف اصلی این مأموریت یعنی جستجوی آب یا نشانه‌های حیات بر روی سیاره قرمز را دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این نمونه کوچک در حد یک فنجان شامل توده‌ای از خاک است با پوششی از یک ماده سفید است، توجه دانشمندان را به خود جلب کرد و به نظر آنها می‌تواند نمک به جا مانده از تبخیر آب یا یخ باشد.

این نمونه خاک پنج‌شنبه ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) به‌وسیله بازوی روباتی فینیکس از سطح مریخ برداشته شد و درون بخشی از سفینه به نام "آنالیزور حرارتی و تحولی گاز"(TEGA) در هفته آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیتر اسمیت، پژوهشگر ارشد فینیکس در گزارشی به خبرنگاران در این باره گفت: "این کار برای ما بسیار مهم است. ما بسیار کنجکاو هستیم که بدانیم آیا یخ زیر سطح مریخ ذوب شده و خاک را تغییر شکل داده است یا نه."

نمونه‌برداری از سطح مریخ

تجزیه و  تحلیل این نمونه به دانشمندان امکان خواهد داد تعیین کنند که چه مقدار آب در خاک وجود دارد و چه مواد معدنی در خاک ناحیه قطبی مریخ - که فینیکس در ۲۵ مه (۵ خرداد) بر روی آن نشست - وجود دارد.

دانشمندان از این لحاظ به یافتن شواهدی در مورد وجود آب در مریخ علاقمند هستند که سعی دارند تعیین کنند آیا سیاره سرخ زمانی حاوی حیات بوده است یا نه.

فینیکس پس از سفری ۶۷۶ میلیون کیلومتری که ۱۰ ماه پیش شروع شد، بر روی مریخ فرود آمد.

این سفینه پیش از این تصاویری با وضوح بالا از غبار و شن‌های سطح مریخ را به کره زمین فرستاده بود. فینیکس از میکروسکوپ نوری استفاده کرد که ذراتی به کوچکی یک دهم قطر موی انسان را نشان می‌دهد.

دوربین بازوی روباتی فینیکس نیز تصاویری را ارسال کرد که بر اساس آنها به نظر می‌رسد در محل فرود آن یخ وجود داشته باشد. البته این ناحیه برای نمونه‌برداری در دسترس نیود.

نمایی از سطح مریخ از فینیکس -afp

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در طول دهه گذشته با استفاده از ناوگانی از مدارگردها و دو مریخ‌نورد در حال بررسی مریخ از لحاظ وجود آب یا شواهد حیات بوده است.کشف آب زیر سطح مریخ در سال ۲۰۰۲ بوسیله سفینه ادیسه بود که ناسا را برانگیخت ماموریت فینیکس را ترتیب دهد.

کد خبر 54202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز