مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک منجم آماتور سریع‌ترین جرم طبیعی چرخان شناخته شده در منظومه شمسی را کشف کرد

یک منجم آماتور سریع‌ترین جرم طبیعی چرخان شناخته شده در منظومه شمسی را کشف کرد. این سنگ فضایی که به اندازه‌ یک خانه است و با سرعت زاویه‌ای حدود یک دور در دقیقه به دور خود می گردد، در اردیبهشت امسال از نزدیک‌ترین فاصله نسبت به زمین عبور کرد.

بنا بر اعلام سایت نجوم، شاید سرعت چرخش رکوردشکن این سیارک به لحاظ علمی چندان هم شگفت‌آور نباشد، اما این کشف که از یک پروژه‌ رصدخانه‌ آموزشی به دست آمده نشان می‌دهد که مجهز کردن مدارس و مراکز عمومی به تلسکوپ‌های حرفه‌ای می‌تواند به نتایج نجومی رکوردشکن منجر شود.

«پاول روچ»(Paul Roche) سرپرست این پروژه (پروژه‌ تلسکوپ Faulkers) می‌گوید:" اگرچه در حال حاضر داشتن چنین رکوردی می‌تواند خوشایند باشد اما ما مصمم و امیدواریم با تجهیز و ترغیب تعداد دیگری از مدارس این رکورد را نیز بشکنیم."

این پروژه مستلزم دسترسی مدارس و منجمان آماتور وحرفه‌ای به دو تلسکوپ با تیغه‌ برش در رصدخانه‌هایی در هاوایی و استرالیا است. سیارک تازه کشف شده به‌ نام «2008 HJ»، اولین بار در تاریخ 5 اردیبهشت ماه امسال به وسیله یک تلسکوپ روبوتیک در نیومکزیکو شناسایی شد و سپس به عنوان هدفی مستعد برای رصد از طریق وب‌ ‌سایت پروژه‌ Faulkers انتخاب شد.
 
«ریچارد مایلز»(Richard Miles)، پژوهشگر بازنشسته‌ پتروشیمی و نایب رییس انجمن نجومی بریتانیا (BAA)، 5 روز پس از کشف اولیه سیارک 2008 HJ در تاریخ 10 اردیبهشت ماه، موفق شد به کمک تلسکوپ 2 متری کنترل از راه دور Faulkers در استرالیا سرعت چرخشی آن ‌را برابر با یک دور در دقیقه اندازه‌گیری نماید. همچنین سرعت حرکت این سیارک نسبت به زمین در حدود 45 کیلومتر در ثانیه برآورد شده است.

این سیارک فقط برای چند روز و زمانی که به فاصله 8/2 برابر فاصله‌ ماه از زمین رسید قابل مشاهده بود. رصدهای انجام شده در این مدت کوتاه نشان داد که 2008 HJ هر 7/42 ثانیه یک دور به دور خودش می‌چرخد و از این رو از سوی اتحادیه بین‌المللی نجومی (IAU) به عنوان یک «چرخنده‌ فوق‌ سریع» تایید شده ‌است.

در واقع سیارک 2008 HJ با سرعت بسیار زیاد خود موفق شد تا رکورد پیشین متعلق به سیارک 2000 DO8 را درهم کوبد. سیارک 2000 DO8 که هشت سال قبل کشف شده است هر 78 ثانیه یک ‌بار به‌دور خود می‌چرخد.
 
مشاهدات ریچارد مایلز پیش‌بینی می‌کند که سیارک 2008 HJ بایستی یک شیء سنگی فشرده در ابعاد 12 متر در 24 متر، اما احتمالا با جرمی بیش از 5000 تن باشد. سرعت چرخش این سیارک تاییدی بر این نظریه است که هرچه سیارک کوچکتر باشد با سرعت بیشتری به دور خود می‌چرخد.

کد خبر 54234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز