شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

نیما علیزاده: در دو دوره گذشته، آلمان‌ها هیچ نقشی در رقابت قهرمانی نداشتند.

جام ملت‌های اروپا در سال‌های 2000 و 2004 برای فوتبال آلمان کابوس تلخی بود. این تیم در حالی امشب اولین مسابقه‌اش را مقابل لهستان برگزار می‌کند که بعد از آخرین قهرمانی در سال 1996، در هیچ مسابقه‌ای در جام ملت‌های اروپا پیروز نشده است و همین باعث شده تا بازیکنان و مربیان فشار روحی زیادی احساس کنند.

با این وجود آلمان به دلیل قرعه آسانش شانس اول قهرمانی معرفی شده است. یورگن کلینزمن سرمربی آلمان در جام جهانی 2006 در نامه‌ای الکترونیکی برای همکار سابق خود، یواخیم لو و بازیکنان تلاش می‌کند به آنها روحیه بدهد: «با توانایی‌هایی که از شما سراغ دارم، مطمئنم که یکی از امیدهای قهرمانی خواهید بود. اتحاد شما در جام جهانی گذشته تحول بزرگی در فوتبال بود و اگر همان راه را ادامه بدهید، مطمئن باشید که موفق می‌شوید.»

کارشناسان و هواداران آلمانی هم در آستانه شروع مسابقات، روزهای پراضطرابی را سپری می‌کنند. خیلی‌ها معتقدند اگر آلمان نتواند در اولین مسابقه‌اش پیروز شود، خاطرات تلخ
 دو دوره گذشته تکرار خواهد شد اما یواخیم لو می‌گوید: «قبول دارم که همگی ما کمی مضطرب هستیم، اما هدف ما ماندن در این تورنمنت تا روزهای پایانی است.»

ترکیب آلمان پس از بازی‌های تدارکاتی اخیر تقریباً مشخص شده است. هانس دیتر فلیک دستیار لو در این باره می‌گوید: «برای بازی امروز حضور لمن، لام، مرته‌ساکر، متسلدر، یانسن، بالاک، فرینگس، کلوزه و گومز قطعی شده، اما هنوز برای دو جناح چپ و راست بازیکن موردنظر را پیدا نکردیم.شاید از پودولسکی برای جناح چپ استفاده کنیم، اما در راست با وجود نمایش ضعیف شواین اشتایگر در 2 بازی گذشته به دنبال جانشین مطمئنی برای او هستیم.»

به طور حتم در این تورنمنت، میشائیل بالاک همانند جام جهانی 2006 امید اول ژرمن‌ها خواهد بود. او بعد از رفع مصدومیتش، در فصلی که گذشت نمایش فوق‌العاده‌ای در چلسی داشت و حالا همه امیدوار هستند در تیم‌ملی نیز همانند باشگاهش ظاهر شود.

بالاک در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی گفت: «اولین هدف ما، پاک کردن خاطرات تلخ دو دوره گذشته است، مطمئن باشید که به راحتی این کار را خواهیم کرد، زیرا تیم فعلی ما حتی به نوعی از تیم 2 سال گذشته در جام جهانی کامل‌تر است.»

اما در تیم‌ملی آلمان 2 بازیکن لهستانی‌الاصل حضور دارند؛ لوکاس پودولسکی و میروسلاو کلوزه. پودولسکی زبان لهستانی را بسیار عالی صحبت می‌کند و در خانه اکثر اوقات شبکه‌های تلویزیونی لهستان را نگاه می‌کند. او می‌گوید: «تمامی خانواده من در لهستان زندگی می‌کنند.

به همین خاطر این کشور اهمیت ویژه‌ای برای من دارد. با این وجود دوست دارم در بازی امشب برای تیم‌ملی آلمان بازی کنم و در پایان هم پیروز از زمین مسابقه بیرون بیاییم.»
اما جنگ روانی که لهستانی‌ها در آستانه دیدار مقابل آلمان به راه انداخته‌اند هم، جالب است.

روزنامه‌های لهستانی طی چند روز گذشته با کشیدن کاریکاتورهای بازیکنان و مربیان آلمان، آنها را مورد تمسخر قرار دادند تا جایی که بالاک در کنفرانس مطبوعاتی نسبت به این کار اعتراض کرد.

لئوبین هاکر، مربی مشهور هلندی که اولین مربی خارجی تاریخ تیم‌ملی فوتبال لهستان به حساب می‌آید، می‌گوید: «در چند روز گذشته بیش از یک میلیون نفر به من گفته‌اند که لهستان هیچ وقت مقابل آلمان پیروز نشده اما مطمئن باشید که این طلسم خواهد شکست.»

لئوبین هاکر که آلمان‌ها را به خوبی می‌شناسد در جام جهانی 1990 مربیگری تیم‌ملی هلند را برعهده داشت. او در آن جام در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل آلمان شکست خورد و حذف شد.

هاکر می‌گوید: «آلمان‌ها نتایج ضعیفی در دو دوره گذشته داشته‌اند و این هشدار را می‌دهم که اگر آنها بتوانند ما را شکست بدهند، زنگ خطری برای همه تیم‌های دیگر خواهد بود چراکه ژرمن‌ها در طول مسابقات قدرتمندتر می‌شوند.»

لهستان در مرحله مقدماتی توانست بالاتر از پرتغال به یورو 2008 صعود کند و پیش‌بینی می‌شود در آسان‌ترین گروه مسابقات، رقابت نزدیکی با کرواسی برای صعود به عنوان تیم دوم داشته باشد.

امید اول گلزنی لهستان به اسمولارک 27 ساله است که در مرحله مقدماتی توانست در 10 بازی، 9 گل به ثمر برساند. آخرین دیدار 2 تیم به جام جهانی 2006 بازمی‌گردد که آلمان با گل دقایق پایانی اولیور نویل به پیروزی یک بر صفر رسید.

کد خبر 54162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز