همشهری آنلاین: محمد البرادعی تاکید کرد که آژانس قادر به تایید عدم انحراف مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده‌ ایران است


به گزارش ایسنا، محمد البرادعی با بیان این مطلب، موضوع مطالعات ادعایی را موضوع باقی‌مانده‌ای خواند که باعث نگرانی جدی است. وی گفت که آژانس همچنان در حال بررسی اطلاعات ارایه شده از سوی ایران است و همکاری کامل ایران و اجرای پروتکل الحاقی را درخواست کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه (13خرداد) در بیانیه‌ آغازین خود در نشست تابستانی شورای حکام با تاکید بر اینکه بسیاری از اسنادی که ایران را به پیگیری برنامه‌ تسلیحات هسته‌‌ای متهم می‌کند، به شکل الکترونیکی است، گفت: باید خاطرنشان کنم که آژانس بیشتر این اطلاعات در رابطه با مطالعات ادعایی را فقط به شکل الکترونیکی دریافت کرده و متاسفانه اجازه ارایه کپی آنها به ایران را نداشته است.

وی گفت: انتشار اسنادی که از نظر اشاعه حساس نیستند از جمله اسنادی که نشانگر ارتباطاتی میان سه مقوله‌ مربوط به مطالعات ادعایی است، می‌تواند به وضوح به آژانس در تحقیقاتش کمک کند.

البرادعی افزود: ایران تاکید دارد که هیچ‌گاه برنامه تسلیحات هسته‌ای نداشته است و اسناد مرتبط با این اتهامات جعلی و دستکاری شده هستند.

مدیرکل آژانس در عین حال گفت: باعث تاسف است که ما پیشرفتی را که امیدوار بودیم در رابطه با یک موضوع مهم باقی‌مانده، یعنی شفاف سازی در خوشه‌ای از اتهامات و سوالات دبیرخانه درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه‌ هسته‌‌ای ایران حاصل کنیم، به دست نیاورده‌ایم.

البرادعی با ذکر اینکه «موضوعات موسوم به مطالعات ادعایی همچنان باعث نگرانی جدی است» افزود: این موضوع در میان مواردی است که شورای امنیت سازمان ملل آژانس را مامور به روشن شدن آن کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد: ایران در تاریخ23 ماه مه ( سوم خرداد) اطلاعات بیشتری را درباره فعالیت‌های هسته‌‌ای خود به دبیرخانه ارایه کرده است که آژانس همچنان در حال ارزیابی آنهاست.

وی تصریح کرد: دبیرخانه آژانس به ارزیابی اطلاعات و توضیحاتی که ایران ارایه داده است از جمله اطلاعات مضاعفی که در تاریخ 23 مه (سوم خرداد ) دریافت شد، ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی البرادعی در ادامه با ذکر این ادعا که ایران هنوز با اجرای همه معیارهای شفاف ساز که لازمه روشن شدن این خوشه اتهامات و سوالات است موافقت نکرده است، مدعی شد: ایران هنوز برای آژانس دسترسی به اسناد و افرادی را که دبیرخانه درخواست کرده فراهم نکرده است و همچنین توضیحات قابل توجهی را که برای حمایت از اظهاراتش لازم است ارایه نکرده است.

وی افزود که چنین توضیحاتی برای ارزیابی از ماهیت حال و گذشته برنامه‌ هسته‌‌ای ایران حیاتی است. آژانس متوجه است که ایران ممکن است اطلاعات مکملی را به ویژه در خصوص آزمایش‌های مواد با قدرت بالای انفجار و فعالیت‌های مرتبط با برنامه‌های موشکی داشته باشد که می‌تواند ماهیت فعالیتهای نسبت داده شده را روشن‌تر کند.

مدیرکل آژانس ادامه داد: در همین حال آژانس به تلاش برای روشن کردن صحت اسناد مرتبط با مطالعات اتهامی و دیگر موضوعات عمده مرتبط ادامه می‌دهد.

البرادعی در ادامه با تاکید بر عدم وجود مدرکی دال بر انحراف برنامه‌ ایران گفت: اجازه دهید تاکید کنم که آژانس هم اکنون هیچ اطلاعاتی غیر از سند اورانیوم فلزی در خصوص طراحی یا تولید واقعی اجزای فلزی هسته‌‌ای یا دیگر اجزای کلیدی سلاح هسته‌‌ای توسط ایران در اختیار ندارد. علاوه بر این آژانس هیچ نشانه‌ای را دال بر استفاده فعلی از مواد هسته‌‌ای در ارتباط با مطالعات ادعایی مشاهده نکرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون پنج سال است که از آغاز دوره فشرده راستی آزمایی برنامه‌ی هسته‌‌ای ایران می‌گذرد. اگرچه پیشرفت قابل توجهی در روشن کردن بسیاری از وجوه به ویژه در ارتباط با برنامه غنی سازی اورانیوم حاصل شده است اما ضروری است که آژانس قادر به نتیجه‌گیری در خصوص ماهیت برنامه‌ ایران در نزدیک‌ترین تاریخ ممکن باشد.

مدیرکل آژانس ادامه داد: این امر در وهله اول به ایران بستگی دارد که شفافیت لازم را ارایه داده و به طور کامل (فعالیت‌هایش را) اعلام کند. من یکبار دیگر از ایران می‌خواهم در این زمینه به طور کامل همکاری کند.

البرادعی ابراز امیدواری کرد که بدون تاخیر بیشتر فضای لازم برای برقراری گفت‌وگویی قابل توجه و جامع میان ایران و طرف‌های مرتبط با مساله‌ هسته‌‌ای تهران ایجاد شود.

وی گفت: جدای از شفاف سازی در خصوص همه‌ سوالات و اتهامات ذکر شده در این گزارش نیاز است ایران پروتکل الحاقی را اجرا کند تا آژانس قادر به تایید فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران شود.

البرادعی تاکید کرد: تضمین‌های آژانس درباره فعالیت‌های حال و گذشته ایران، کلید احیای اعتماد به ماهیت برنامه‌ هسته‌‌ای ایران است. من باید روشن کنم که اگر چه آژانس می‌تواند به راستی‌آزمایی و ارایه‌ تضمین در خصوص فعالیت‌های حال و گذشته هسته‌‌ای ایران بپردازد، اما نگرانی‌ها در خصوص نیات آینده‌ی ایران فراتر از راستی‌آزمایی است و نیاز است توافقنامه‌هایی در خصوص تدابیر اعتماد سازی و امنیتی حاصل شود.

مدیر کل آژانس در نطق آغازینش در خصوص دستور کار نشست جاری شورای حکام صحبت کرد و مسایلی از جمله گزارش سالانه، برنامه همکاری فنی آژانس، عدم اشاعه هسته‌‌ای از جمله در موارد مربوط به توافقنامه پادمان‌های جامع و پروتکل‌های الحاقی و گزارش اجرای پادمان‌ها و بیانیه‌ی پادمان‌ها در سال 2007 و اجرای پادمان‌ها در جمهوری خلق کره، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی لیبی ، جمهوری عربی سوریه، کاربردهای هسته‌‌ای از جمله امنیت غذا، درمان سرطان، پروژه رآکتور آزمایشی گرما هسته‌‌ای، ایمنی و امنیت هسته‌یی از جمله کنوانسیون ایمنی هسته‌‌ای، برنامه‌ریزی فوریت‌ها و همچنین مسایل مدیریتی از جمله بودجه را در زمره مسایلی که در راس دستور کار این نشست قرار دارند، نام برد.

البرادعی در بخش ‌دیگری از سخنانش درباره‌ سوریه گفت: اکنون توافق شده است که تیمی از آژانس در تاریخ 22-24 ژوئن (1-3 مرداد) از سوریه دیدن کنند.

البرادعی همچنین از آمریکا و رژیم صهیونیستی به دلیل عدم ارایه‌ اطلاعات درباره تردیدهایشان نسبت به برنامه‌ای در سوریه پیش از حمله به خاک این کشور به شدت انتقاد کرد.

نشست تابستانی شورای حکام از امروز آغاز و تا پایان هفته ادامه دارد.

کد خبر 53969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز