چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز جدید این شرکت به نام ویستا، دارای سیستم امنیتی خاصی در مقابل کپی برداری غیرمجاز خواهد بود.

طبق خبر اعلام شده در سایت این شرکت و خبرگزاریها، مایکروسافت هرگونه کپی برداری غیرمجاز از این نسخه از ویندوز را ممنوع اعلام کرده است.
بر اساس این خبر، کپی های غیر مجاز از ویندوز ویستا در مرحله اول، تعدادی از قابلیت‌های خاص ویندوز ویستا نظیر تکنولوژی گرافیکی جدید آن را نخواهند داشت.

چنانچه پس از سی روز کاربر اقدام به خرید ویندوز نکند، کلیه امکانات ویندوز غیرفعال شده و فقط می‌تواند با اینترنت اکسپلورر به اینترنت وصل شده و صفحات وب را مشاهده کند و ایمیل های تحت وب را استفاده کند و برنامه Outlook  نیزغیر فعال خواهد شد.

در این حالت کاربر حتی امکان استفاده از My Document‌ خود را نخواهد داشت و عملا دسترسی به دیسکهای مختلف را از دست می دهد.
البته مایکروسافت ویندوز را کاملا غیرفعال نخواهد کرد و پس از این مرحله کاربر مرتبا پیامهایی مبنی بر خطاهای بحرانی ( Critical Errors) دریافت خواهد کرد.
ضمنا ویستا دارای سیستم تست کپی رایت بصورت اتوماتیک بوده که ویندوز را از لحاظ رعایت حقوق کپی رایت شرکت مایکروسافت تست کرده و در صورت وجود مشکل آنرا به کاربر گوشزد میکند. البته مایکروسافت تاکید کرده که این سیستم تست اتوماتیک ارتباطی با سایت و سرورهای شرکت مایکروسافت ندارد.
پیش از این نیز مایکروسافت در نسخه‌های قبلی سیستم عاملهای خود بارها تصمیم گرفته بود که این سیستم را برقرار کند ولی به دلایل مختلف با شکست مواجه شده بود. اما ظاهرا این بار قصد دارد با قدرت هرچه تمامتر در مقابل کپی برداری غیر مجاز از برنامه‌هایش جلوگیری کند.
طبق تحقیقاتی که چندی پیش توسط مایکروسافت صورت گرفته، 35 از مصرف کنندگان محصولات این شرکت به صورت غیر مجاز و از نسخه‌های کپی استفاده می‌کنند که عمده آنها در آسیا و آفریقا هستند. مایکروسافت پس از مشاهده این آمار  تصمیم گرفت با نصب نرم افزار ضد دزدی اتوماتیک بر روی نرم‌افزارهای خود ، تمام نسخه‌های کپی را شناسایی و آنها را از رده خارج کند. سیستم ضد دزدی مایکروسافت به صورت اتوماتیک به سایت مایکروسافت وصل شده و اطلاعات مربوط به سیستم را در اختیار کارشناسان قرار میداد و در صورت غیر مجاز بودن نرم‌افزار ابتدا پیام اخطار برای کاربر فرستاده میشد و در نهایت نرم‌افزار غیر فعال می‌شد.
با معرفی این نرم‌افزار، مایکروسافت بلافاصله با واکنش بسیاری از کاربران و شرکتها مواجه گردید مبنی بر این که دسترسی مایکروسافت از طریق اینترنت به اطلاعات کاربران نوعی دزدی اطلاعات محسوب شده و غیر قانونی است. این موضوع حتی با شکایت چند شرکت نیز مواجه گردید که دادگاه ایالتی آمریکا مایکروسافت را از اینکار بر حذر داشت و اعلام کرد در صورتیکه مایکروسافت از این نرم‌افزار استفاده کند به عنوان یک شرکت پخش کننده Spam ‌ شناخته خواهد شد و با جرایم زیادی مواجه خواهد شد.
به همین دلیل مایکروسافت در خبر جدید خود تاکید کرده است که نرم افزار ضد دزدی آن به صورت مستقل کار کرده و هیچ ارتباطی با سرورهای این شرکت ندارد.

با تمام تدابیر وضع شده از سوی مایکروسافت ، مشخص نیست که ویندوز ویستا بتواند در مقابل نرم‌افزارهای کپی برداری غیر مجاز و شرکتهای فعال در این زمینه مقاومت کند ولی مایکروسافت امیدوار است با کاهش آمار از 35 درصد ، بر درآمدهای خود بیافزاید.

سید محمد تقی رسولی
Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 5366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز