اوایل تیر ماه بود که موج دوم کرونا بیمارستان‌های شهر را در شرایط اضطراری قرار داد.

کرونا

همشهری آنلاین_ مرضیه موسوی:   بخش‌هایی که تازه از بیماران کرونا خالی شده بودند دوباره به بخش ویژه کرونا تبدیل شدند. گرچه محدودیت‌های انگشت‌شماری دوباره در تهران آغاز شده اما آمار جان باختگان کرونا هنوز نگران‌کننده است. موج دوم کرونا بیش از هر قشری پرستاران و کادر درمان را از پا درآورده. تا نخستین هفته تیر ماه بیش از ۱۷۰ نفر از کارکنان شهدای تجریش به کرونا مبتلا شدند. وضعیت در بیمارستان مسیح دانشوری که نخستین مرکز بستری بیماران کرونا در تهران بود هم بهتر از این نیست.   

  • کرونا با شدت بیشتر برگشته

از اول اسفند ماه که شرایط فوق‌العاده در بیمارستان اعلام شد مرخصی‌هایشان هم لغو شد. دیدن خانواده و عزیزانشان را هم به روزهای بعد از کرونا موکول کردند؛ روزی که هنوز برای خیلی از آنها از راه نرسیده است. پرستاران و کادر درمان بیمارستان شهدای تجریش با گذشت بیش از ۵ ماه از شیوع کرونا روزهای تلخ و سختی را پشت سر می‌گذارند. رویارویی مستقیم آنها با مبتلایان به کرونا تعداد بیشتری از آنها را به این ویروس مبتلا کرده است.
  «سمیه عبداللهی» از پرستاران بیمارستان شهدای تجریش می‌گوید: «از اول تیر ماه دوباره شرایط بخش کرونا حاد شد. تعداد مبتلایان بیشتر شد و افراد زیادی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. بعد از فروکش نسبی موج اول کرونا، بخش‌های دیگر کم‌کم از کرونا تخلیه شدند. اما دوباره بخش جدید برای بیماران کرونا اضافه کردیم. اکنون نیمی از ظرفیت بیمارستان به کرونا اختصاص دارد.» او از مبتلایان جوان و کم‌سن و سالی می‌گوید که در موج اول کرونا تعدادشان کمتر بود: «کرونا بزرگ و کوچک نمی‌شناسد. در موج نخست کرونا تعداد افراد جوان و کم‌سن و سال در میان مبتلایان کمتر بود. اما در موج دوم شاهد ابتلای تعداد بیشتری از این قشر در بین مبتلایان هستیم. بنابراین منطقی نیست که جوان‌ترها تصور کنند در برابر این بیماری مصون هستند.»

سمیه عبدالهی /  پرستار بیمارستان شهدای تجریش
  • لباس‌ ایزوله

فشار کار روی کادر درمان بخش‌های کرونا بیشتر شده. ۵ ماه است که با لباس ایزوله و ماسک و در شرایط پرریسک به مبتلایان رسیدگی می‌کنند و شیفت‌های فشرده و دور از مرخصی را پشت سر می‌گذرانند. موج دوم کرونا در بیمارستان‌های شهر اغلب کادر درمان را هم مبتلا کرده است. عبداللهی می‌گوید: «هر روز که شیفت تازه را شروع می‌کنیم مقابل اسم همکارانمان با کلمه ترسناک مرخصی استعلاجی روبه‌رو می‌شویم و می‌فهمیم به کرونا مبتلا شده. مواجه شدن با این صحنه برای ما خیلی دردناک است. از طرف دیگر کارکنان یکی یکی مبتلا می‌شوند و به قرنطینه می‌روند و از تعداد نیروهایی که امکان خدمت‌رسانی به بیماران را دارند کم می‌شود. فشار کار روی دیگر اعضای کادر درمان بیشتر می‌شود و خستگی مضاعف آنها را هم از پا درمی‌آورد. کاش مردم می‌دانستند حتی یک ساعت تحمل لباس‌های ایزوله چقدر سخت است. ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها دیگر تنها مختص کارکنان بخش کرونا نیست و همکارانمان در دیگر بخش‌ها هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. این یعنی شیوع کرونا بسیار گسترده‌تر از قبل شده است.»

  • تعداد پذیرش بیشتر از ترخیصی‌ها

وضعیت در بیمارستان مسیح دانشوری هم بهتر از شهدای تجریش نیست. به گفته رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیمی از کارکنان بخش کرونای این بیمارستان تا نیمه تیرماه به کرونا مبتلا شده‌اند.  
«داود پیام طبرسی» می‌گوید: «شرایط بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری و دیگر بیمارستان‌های تهران از روزهای اول شیوع کرونا هم بدتر شده است. از طرفی کادر درمان هم یکی یکی به این بیماری مبتلا می‌شوند و توان ادامه فعالیت ندارند. به همین دلیل رسیدگی به این بیماران بسیار دشوار شده است. از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.» تخت‌های بیمارستان مسیح دانشوری برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا پر شده و تعداد افرادی که در این بیمارستان بستری می‌شوند نسبت به افرادی که ترخیص می‌شوند بیشتر است. طبرسی می‌گوید: «طبیعی است وقتی تعداد ترخیصی‌ها کمتر از تعداد پذیرش روزانه است با مشکل کمبود تخت برای مراقبت‌های ویژه از بیماران کرونا مواجه باشیم. اما این‌طور نیست که بیماری پذیرش نشود.»

 داود پیام طبرسی / رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری
  • دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم

کم شدن شدت موج دوم کرونا در تهران به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بستگی دارد و محدود شدن‌ تردد در شهر. پیام طبرسی توصیه‌هایی برای شهروندان دارد: «این روزها رعایت توصیه‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیریم و حتماً هنگام حضور در اماکن عمومی و میان جمعیت از ماسک استفاده کنیم. برای کم شدن شدت بیماری باید توصیه‌ها را همراه همدیگر و همزمان پیش ببریم. شاید استفاده از ماسک یا شست‌وشوی دست‌ها به تنهایی برای مهار این موج کافی نباشد. نیاز است محدودیت‌های برداشته شده دوباره برگردند. نیاز به کم شدن‌ تردد در شهر و کم شدن تجمعات داریم تا بتوانیم موج دوم این بیماری را کنترل کنیم.» به دلیل کم شدن تعداد کارکنان درمانی در بخش‌های کرونا بسیاری از کارکنانی که به کرونا مبتلا می‌شوند با بهتر شدن حالشان مجبور به برگشتن به کار می‌شوند و از استراحت کافی برخوردار نیستند. طبرسی می‌گوید: «یکی از مواردی که افراد را مقابل کرونا آسیب‌پذیر می‌کند خستگی مفرط است. کادر درمان این روزها فشار زیادی را تحمل می‌کنند و این خستگی مزید بر علت می‌شود تا جانشان بیشتر در خطر باشد.» با بازگشت موج دوم کرونا بسیاری از بیمارستان‌هایی که بخش‌های کرونا را به بخش عادی تبدیل کرده بودند دوباره مجبور به ایجاد بخش‌های کرونا شده‌اند.  

  • وعده‌هایی که محقق نشدند

قرار بود گوشه‌ای از زحمات کادر درمان بخش‌های کرونا این روزها با افزایش حقوق و تغییر وضعیت نیروهای قراردادی جبران شود. صحبت با تعدادی از پرستاران و کارکنان بخش کرونا خبر از محقق نشدن این وعده‌ها می‌دهد. از طرفی برای کارکنانی که نیروهای رسمی بیمارستان بودند امکانی برای ارتقای شغلی در نظر گرفته نشده است. در حالی که خواسته بسیاری از کارکنان بخش کرونا در این روزها ارتقای وضعیت شغلی است.
 امکان استفاده از مزایای بیمه تکمیلی برای کارکنان بیمارستان‌های دولتی هم از دیگر خواسته‌های این افراد برای ایجاد امنیت شغلی بیشتر در این روزهاست. بسیاری از پرستاران و کارکنان بیمارستانی به دلیل برخوردار نبودن از بیمه تکمیلی برای درمان باید هزینه‌های سنگینی بپردازند.  
در حالی که رویارویی مستقیم آنها با انواع بیماری‌ها خطر ابتلای آنها به انواع بیماری را افزایش می‌دهد.

کد خبر 533187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha