مجلس شورای اسلامی فوریت طرح لزوم بازرسی و انگشت‌نگاری از اتباع آمریکایی را در مبادی ورودی کشور با 197 رأی موافق تصویب کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در صورت تبدیل این طرح به قانون، دولت موظف می‌شود امکانات لازم را در مبادی ورودی کشور برای بازرسی دقیق و انگشت‌نگاری از اتباع آمریکایی که وارد ایران می شوند تعبیه و از طریق گماردن مأموران خبره، با داشتن بایگانی کامل از سوابق، از ورود افراد و عناصر نامطلوب آمریکایی و مخل به امنیت کشور جلوگیری کند.

در تبصره این ماده واحده آمده است: به محض لغو مقررات مشابه در آمریکا، این قانون به حالت تعلیق درخواهد آمد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از طراحان این طرح با اشاره به انگشت‌نگاری از اتباع، هیأت‌های ورزشی، علمی و حتی مسئولان ایرانی که قصد ورود به خاک آمریکا را دارند، گفت: بر اساس حق عمل متقابل، این حق و وظیفه مجلس است که قانون بازرسی و انگشت‌نگاری از اتباع آمریکایی در مبادی ورودی را مصوب کند.

وی درباره فوریت این طرح گفت: به تازگی مجالس نمایندگان و سنای آمریکا قانونی را تصویب کردند و رئیس‌جمهور این کشور نیز با شتاب غیرمعمول بلافاصله آن را تأیید کرد که بیانیه‌ای علیه ملت ایران است.

بروجردی این قانون را فراتر از تحریم ایران دانست و افزود: در واقع این قانون این حق را به دولت آمریکا می دهد که در همه شئون جمهوری اسلامی ایران دخالت کند در حالی که طبق بیانیه الجزیره دولت آمریکا متعهد است در امور داخلی ایران دخالت نکند.

وی علت تصویب قانون مذکور را سرپوش نهادن بر شکست‌های پی‌درپی اخیر آمریکا در منطقه و جهان به ویژه در عراق، افغانستان و لبنان و پرونده هسته‌ای ایران دانست و افزود: آمریکایی‌ها امروز با وجود شعار مبارزه با تروریسم در اوج ناکامی هستند.

کد خبر 5272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز