چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

یگانه خدامی: دنباله‌سازی دیگر به یک سنت در‌ هالیوود تبدیل شده است.

وقتی فیلمی پرفروش می‌شود و گیشه‌ها را چندین هفته در اختیار می‌گیرد، سینمایی‌ها قبل از اینکه کمپانی سازنده فیلم اعلام کند، حدس می‌زنند که باید منتظر قسمت دوم، سوم و حتی بیشتر هم باشند.

معمولا هم دنباله‌ها حتی اگر به قوت و زیبایی فیلم اول نباشند، فروش بسیار خوبی می‌کنند و کمپانی‌ها برای ادامه این سنت تشویق می‌شوند.

مرد عنکبوتی یکی از بارزترین نمونه‌های این دنباله‌هاست. این فیلم با فروش حیرت‌آور قسمت اول، کارش به قسمت 2 و 3 هم کشید و پس از گیشه موفقیت‌آمیز این سه فیلم، برای ساخت قسمت‌های بعدی هم برنامه‌ریزی شد.

به تازگی اعلام شده که قسمت 4 و 5 این فیلم و به طور همزمان ساخته می‌شود. خبری که باز هم نشان از استفاده کمپانی‌ها از محبوبیت قهرمان‌های سینمایی دارد.

هنوز هیچ چیز مشخص نیست

کمپانی «سونی پیکچرز» تصمیم گرفته است که مرد عنکبوتی 4 و 5 را همزمان با هم جلوی دوربین ببرد. کاری که رکوردی دیگر برای مرد عنکبوتی ثبت می‌کند.  از مدت‌ها پیش و حتی قبل از اکران قسمت سوم این فیلم پرطرفدار، ساخت قسمت چهارم آن قطعی شده بود و بعد هم، از قسمت پنجم صحبت‌هایی شد اما قرار بود این فیلم‌ها جداگانه ساخته شود. گویا زمان طولانی نگارش فیلمنامه مرد عنکبوتی 4، باعث شده که هر 2 قسمت این فیلم با هم ساخته شوند.   در واقع نویسنده این فیلمنامه هم‌اکنون مشغول نوشتن فیلمنامه هر دو قسمت است و به همین دلیل کمپانی سونی ترجیح داده که این فیلم را در ماراتنی نفس‌گیر بسازد.

این اتفاق درحالی افتاده که هنوز برای بازیگران و حتی کارگردان این قسمت‌ها تصمیم‌گیری قطعی نشده و معلوم نیست که بازیگران قبلی در این قسمت‌ها هم حضور دارند یا نه.
هم‌اکنون «جیمز واندر بلت»  اولین بار برای نوشتن مرد عنکبوتی دست به قلم شده است. او که نوشتن فیلمنامه «زودیاک» را به کارگردانی «دیوید فینچر» در کارنامه‌اش داشته، این فیلمنامه را براساس کمیک استریپ استیو دیتکو و استن لی، می‌نویسد.

نکته جالب آن است که سونی از واندربلت خواسته که بیشتر از دو شخصیت منفی برای این قسمت خلق نکند تا مشکلات فراوان فیلمنامه قسمت سوم مجموعه به وجود نیاید. در قسمت قبلی وجود سه شخصیت منفی و ماجراهای فرعی فراوان و افراط در استفاده از جلوه‌های ویژه صدمه‌های زیادی به فیلم زده بود.

واندر بلت نوشتن فیلمنامه مرد عنکبوتی را پس از دیوید کوئپ، آلوین سارجت و سام ریمی نویسنده فیلمنامه‌های قسمت اول و دوم برعهده گرفته و کمپانی سونی این بار هم با فیلمنامه‌نویسان زیادی مذاکره کرده بود اما به نظر می‌آید واندربلت به خاطر تبحر در خلق روابط، میان شخصیت‌ها انتخاب شد.

اما هنوز هیچ چیز درباره این دو قسمت مشخص نیست و حتی داستان فیلم هم تاکنون لو نرفته است. فقط پیش از تصمیم جدید کمپانی سونی اعلام شده بود که فیلم در سال 2009 به نمایش درخواهد آمد که با این اتفاق جدید ممکن است تاریخ نمایش هم عوض شود.

قدیمی‌ها می‌روند یا می‌مانند؟

ساخت قسمت‌های 4 و 5 و حتی 6 مرد عنکبوتی از مدتی پیش مشخص شده بود. سونی پیکچرز و مارول استودیوز در پی پولسازی مفرط سه گانه «مرد عنکبوتی» تأکید کردند که ساخت قسمت‌های بعدی آن در دستور کار است. اتفاقی که کارگردان و بازیگران فیلم به آن واکنشی مبنی بر استقبال از این پروژه‌ها و تمایل برای حضور در آنها نشان ندادند.

«سام ریمی» کارگردان مرد عنکبوتی که با این فیلم به شهرت رسید در این باره گفت: «مسلم است که ما اسپایدرمن 4، 5  و 6 هم خواهیم داشت اما بعید است که من نویسنده فیلمنامه آنها باشم زیرا فعلاً ذهنم مغشوش است و پاکسازی آن هم طول می‌کشد.» سام ریمی دلایل خاص خودش ر ا برای این تصمیم دارد. او گویا چندان به موفقیت قسمت‌های بعدی فیلم امیدوار نیست: ‌روایت داستان این قهرمان مسئولیت بزرگی است، چرا که کودکان به او به چشم یک قهرمان بزرگ می‌نگرند. بی‌تردید شما تمایل به ساخت فیلمی ندارید که آنها را ناامید کند. سام ریمی، حتی با وجود موفقیت‌های بزرگ سه فیلمش، گفت که این فیلم را چندان جدی تلقی نمی‌کند.

توبی مگوایر و دیگر بازیگران اصلی فیلم اعلام کردند که در قسمت چهارم بازی نخواهند کرد، مگر آنکه سام ریمی کارگردانش باشد: «اگر داستان خوبی در اختیار باشد و سام ریمی همچنان کارگردان قسمت‌های بعدی باشد، در مورد آن تصمیم‌گیری خواهم کرد و در غیر این صورت من حضور نخواهم داشت.» البته او قبل از این اعلام کرده بود که دوست ندارد در قسمت‌های بعدی این فیلم حضور داشته باشد. هرچند که خودش می‌گوید:« من دقیقاً چنین چیزی را اعلام نکردم. من همیشه تصور می‌کردم که این سری فیلم یک سه‌گانه خواهد بود و در نهایت همه ما با آن خداحافظی می‌کنیم ولی حالا که بحث از یک سه‌گانه جدید است، باید منتظر شرایط تازه در آینده بود.» مگوایر حتی برای اینکه مدتی از فضای مرد عنکبوتی و داستان‌های قهرمانانه آن دور باشد،  در فیلم robotech  بازی کرد. هرچند که این فیلم هم فضایی فانتزی داشت و در اصل برداشتی از یک کارتون دنباله دار ژاپنی درباره ربات‌های غول پیکر بود.

کریستین دانست هم نظر چندان مثبتی برای بازی در قسمت‌های بعدی این فیلم نداشته و تا کنون هم اظهار نظر قطعی در این باره نکرده است. البته همه می‌دانند که بخش بزرگی از موفقیت «مرد عنکبوتی» به بازیگران و کارگردان آن مربوط می‌شود و شاید به همین دلیل هم کمپانی سونی تاکنون برای اعلام نام کارگردان و بازیگران فیلم عجله نکرده و گویا قصد دارد نظر مثبت عوامل قبلی فیلم را برای حضور در قسمت‌های جدید به دست آورد تا مرد عنکبوتی 4 و 5 و شاید 6 موفقیت‌های قبلی‌اش را تکرار کند.

«تادمک فارلن» از 1988 تا 1990، داستان مصور «مرد عنکبوتی خارق‌العاده» را نوشت و به تصویر کشید.  او درباره فیلم‌های مرد عنکبوتی گفته است: « خیلی شگفت‌زده شدم. فکر می‌کنم آنها بیشتر راه را درست رفته اند. با خودم فکر می‌کردم باز هم یک فیلم احمقانه و نمایشی دیگر ساخته اند. ولی در واقع تحت‌تأثیر برخورد آنها با محدودیتها و موانع شخصیتی که باید مرتب از این ساختمان به آن ساختمان بپرد، قرار گرفتم. هرچند که به تازگی داستان مصورش نیست، در بعضی از قسمتهای فیلم، از جدیت آن حیرت می‌کردم. با خودم می‌گفتم در اینجا می‌توانستند این را بگویند که با مزه تر است. فیلم‌ها صحنه‌های هولناکی برای بچه‌ها دارد. دختر ۷ ساله‌ام را به دیدن آن بردم و او چشمانش را می‌بست. اگر او را از این هم ترسناک‌تر می‌ساختند بیشتر از او می‌ترسید.»

کد خبر 52550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز