دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

10 محوطه جدید باستانی در نزدیکی شهر سوخته کشف شد. این کشف محوطه های جدید تپه‌های شناسایی شده شهر سوخته را به عدد 137 رساند.

به گزارش گروه شهری روزنامه همشهری مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر سوخته در این باره گفت: هیأت بررسی و شناسایی موفق شد در محدوده کوچکی در اطراف محوطه باستانی شهر سوخته  10 تپه باستانی کشف کند که به نظر می رسد برخی از آنها روستاهای اقماری شهر سوخته بوده اند.خسروی در مورد تپه های تازه کشف شده گفت: از میان این تیم ها دو تپه باستانی متعلق به دوره تاریخی است و احتمال می رود یکی از آنها هخامنشی باشد.

علی رضا خسروی یادآور شد کشف سنگ حباب در یکی از تپه های دوره تاریخی که مشابهت زیادی به سنگ  حباب های کشف شده در دهانه غلامان دارد این احتمال را قوت بخشیده که این تپه تاریخی به دوره هخامنشی تعلق داشته باشد.دهانه غلامان یکی از شهرهای مهم دوره هخامنشی است که در 40 کیلومتری شهر سوخته واقع شده و باستان شناسان تاکنون در این محوطه موفق به کشف بقایایی از ساختمان های بزرگ حکومتی و مذهبی شده اند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر سوخته هم چنین گفت: 10 تپه باستانی تازه کشف شده در حدود 8 کیلومتری شهر سوخته کشف شده اند که این موضوع احتمال اقماری بودن آنها را بیشتر می کند.به گفته خسروی باستان شناسان احتمال می دهند که قریب به 700 تپه باستانی در نزدیکی شهر سوخته وجود داشته باشد و این در حالی است که تاکنون 137 تپه باستانی در این محوطه شناسایی شده اند.

شهر سوخته

شهر سوخته با محوطه ای معادل 150 هکتار در 55 کیلومتری شهر زابل واقع شده است.این شهر 3 هزار و دویست ساله ابتدا توسط باستان شناسان و محققانی از ایران و ایتالیا در سال 1346 شمسی به سرپرستی موریسیوتوزی مورد کاوش قرار گرفت.

شهر سوخته در همجواری یکی از دلتاهای رود هیرمند قرار دارد و از مهمترین مراکز دوران مفرغ در شرق ایران محسوب می شود.شهر سوخته زابل از پنج بخش شامل؛ گورستان، منطقه مسکونی، بناهای یادمانی، صنعتی و بخش مرکزی تشکیل شده است.

شهر سوخته با بیش از 5 هزار سال قدمت به عنوان بزرگترین محل استقرار شهرنشینان در نیمه شرقی فلات ایران نمونه ای منحصر به فرد و حکایت گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ دوره سیستان است.

در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیأتی ایرانی به سرپرستی دکتر سید منصور سید سجادی دور جدیدی از کاوش ها در این منطقه را آغاز کرد.

شهر سوخته با فعالیت باستان شناسان و محققان طی 9 فصل کاوش به جهانیان معرفی شده است.

البته کارشناسان معتقدند که تاکنون با انجام این 9 فصل کاوش تنها چهار درصد از شهر سوخته مورد حفاری و تحقیق قرار گرفته است.آثار به دست آمده از فصول مختلف کاوش در شهر سوخته وجود علوم و صنایع مختلف در این مکان را به اثبات رسانده است.

علم ریاضیات، صنعت جواهرسازی، انواع بازی های فکری، پیشرفت در علم پزشکی با انجام نخستین عمل جراحی مغز و سزارین و دامداری نمونه ای از دستاوردهای ساکنان سرزمین سیستان و به ویژه شهر سوخته در 5 هزار سال قبل محسوب می شود.دوره های دوم و سوم عصر مفرغ از دوره های شکوفای شهر سوخته به شمار می روند.

وجود اشیاء و سنگ هایی که مواد اولیه آن متعلق به منطقه شهر سوخته نیست حکایت از آن دارد که شهر سوخته در دوره ای که مردم در آن جا سکونت داشته اند با تعدادی از شهرها و مراکز باستانی همزمان روابط اقتصادی محکمی داشته است.

سرپرست تیم باستان شناسی شهر سوخته درباره آخرین یافته های کاوش در این شهر باستانی گفت: تحقیقات روی آثار مکشوفه از مناطق مسکونی و گورستان شهر سوخته نشان می دهد مردم در چهار دوره استقراری بین سال های 1800 تا 3200 قبل از میلاد در این شهر سکونت داشته اند.دکتر سید منصور سید سجادی یکی از دلایل نام گذاری شهر سوخته به این نام را سوختن شهر طی دو مرحله در حدود سال های 2700 و 2400 قبل از میلاد ذکر کرد.

او گفت: عمده فعالیت  باستان شناسان و محققان در فصل نهم، کاوش در گورستان، بناهای یادمانی و منطقه مسکونی متمرکز بوده است.

سجادی با بیان این که کاوش در شهر سوخته چهار نسل به طول می انجامد، گفت: باستان شناسان در طول فصول کاوش تاکنون تنها توانسته اند درصد کمی از این شهر باستانی را مورد کاوش و تحقیق قرار دهند.

کد خبر 525

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز