گروه شهری: تصویر زنی 25 تا 30 ساله که 5هزار سال قبل در شهر سوخته می‌زیسته و از چشم مصنوعی استفاده می‌کرده است بازسازی می‌شود.

کاوشگران در دهمین فصل از کار خود در شهر سوخته چشمی مصنوعی را کشف کردند که تخمین زده می‌شود متعلق به زنی 25 تا 30 ساله بوده و متعلق به  4 هزار و 800 سال  پیش است.

اینک گروه باستان‌شناسان متشکل از کارشناسان ایرانی ، ایتالیایی و انگلیسی بنا دارند تصویر صاحب این چشم را با کمک دانشگاه سیستان و بلوچستان بازسازی کنند.

جنس این چشم مصنوعی که متعلق به زنی تنومند، کشف‌شده درقبر شماره 6705 منطقه گورستان شهر سوخته، با توجه به بررسی های اولیه قیر طبیعی که با نوعی چربی جانوری مخلوط شده اعلام و نتیجه قطعی به آزمایش‌های بعدی موکول شده است.

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این‌باره به همشهری گزارش داد: این چشم دارای 2سوراخ جانبی واقع در 2سو جهت نگهداری و اتصال آن به حدقه چشم است. در روی این چشم مصنوعی ریزترین مویرگ‌های داخل چشم توسط مفتول‌‌های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی‌متر طراحی شده‌اند.

همچنین میراث آریا در این باره خبر داده است که یازدهمین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی شهر سوخته با حضور هیأتی از 20 باستان شناس و متخصص میان رشته‌ای از مرکز تحقیقات ملی ایتالیا، موزه هنرهای شرقی رم و دانشگاه نیوکاسل از 19‌آبان‌ماه آغاز شد.

بنابراین گزارش، سید منصور سید سجادی، سرپرست گروه باستان‌شناسی شهر سوخته درباره  بازسازی تصویر زنی که چشم‌ مصنوعی داشته گفته است: آنالیزهای مربوط به چشم ساخته شده به منظور شناسایی قطعی مواد تشکیل دهنده، تهیه مولاژ جمجمه و چشم مصنوعی در فصل جدید کاوش و تحقیقات انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در عین حال با پژوهش‌های علمی، تحقیقاتی بر روی موی اسکلت‌های شهر سوخته از سوی تیم انسان‌شناسی دانشگاه نیوکاسل به منظور دستیابی به نحوه تغذیه و رشد جسمانی ساکنان این شهر می‌توان عملیات بازسازی تصویر این زن را انجام داد.

کد خبر 36274

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز