سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

آیدا ابوترابی: حتماَ برایتان پیش آمده است که کاغذ و یا روزنامه‌ای را بردارید و با آن قایق کوچک و یا کلاهی مثل کلاه ملوان زبل و یا حتی موشک و نمکدان بسازید.

اما آیا می‌دانید ساختن همین شکل‌های ساده که تنها به کمک یک تکه کاغذ و چند بار تا زدن به وجود می‌آیند، یک هنر قدیمی و شناخته شده به نام «اوریگامی» است که کاربردهای زیادی در علم‌های مختلف مثل کیهان‌شناسی، ریاضیات، بیولوژی و علوم مهندسی  دارد؟!

لغت «اوریگامی» در زبان ژاپنی از دو کلمه «اورو» به‌ معنی خم‌کردن و «گامی» به ‌معنی کاغذ گرفته شده است و در واقع به روش ساخت شکل‌های مختلفی گفته می‌شود که تنها با استفاده از کاغذ و تا کردن به وجود می‌آیند.

گفته می شود که حدود 1900 سال پیش، کاغذ برای اولین بار در چین ساخته شد؛ بعد از آن سال‌ها طول کشید تا در اختیار عموم مردم قرار گیرد. اما از همان ابتدای اختراع کاغذ، هنر اوریگامی در چین رواج پیدا کرد و به تدریج کامل و پیچیده‌تر شد. چینی‌ها چندین قرن اسرار تولید کاغذ و روش‌های تا کردن آن را نزد خودشان حفظ کرده‌اند تا اینکه  حدود قرن ششم میلادی این صنعت توسط راهبان بودایی از چین به ژاپن رفت و بعد از آن هم دویست سال طول کشید تا این علم به نقاط دیگر دنیا برود.

   با توجه به اینکه در گذشته کاغذ وسیله ای نایاب بود و در اختیار همگان قرار نداشت، این هنر، به ویژه برای ژاپنی‌ها، معنایی تشریفاتی و سمبلیک داشت و نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی افراد بود. اما در چند قرن اخیر، اوریگامی با علاقه بیش از حد مردم ژاپن مواجه شد و همین امر باعث پیشرفت هر چه بیشتر آن شد و به تدریج به جزیی از زندگی مردم تبدیل شد؛ به طوری که امروزه کمتر کسی در ژاپن وجود دارد که با این علم آشنایی نداشته باشد.

 در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز این هنر با علم روز ترکیب شد و با استقبال و حمایت دانشگاه‌های بزرگی مثل دانشگاه ام.آی.تی در آمریکا و دانشگاه کمبریج در انگلستان تحول اساسی پیدا کرد. امروزه در ساخت بسیاری از وسیله‌ها مثل اتومبیل و تلسکوپ و ساختمان، از اوریگامی استفاده می‌شود و این علم به اندازه‌ای مطرح شده است که در بسیاری از مدرسه‌ها و دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود و هر ساله مسابقه‌های زیادی هم در این زمینه برگزار می‌شود. در ایران سال گذشته  در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مسابقه اوریگامی برگزار شد که با استقبال خوبی هم مواجه شد.

 اما یادگیری اوریگامی، جدا از کاربردهای علمی و هنری که دارد، در شکوفایی و تقویت ذهنی افراد نیز مؤثر است. طبق تحقیقات زیادی که درباره اوریگامی صورت گرفته است، انجام آن باعث رشد مغز و پیدا کردن نظم و ترتیب در کارها، هماهنگی اندیشه و عمل، هماهنگی بین چشم و دست، افزایش شکیبایی و صبر و توانا شدن در نتیجه‌گیری‌های منطقی و ریاضی می‌شود. وقتی شما مشغول ساخت مدل‌های اوریگامی هستید، چون مجبورید با هر دو دست کار کنید، تمام مغزتان فعالیت می‌کند. به همین دلیل مغز پالس‌های محرک بیشتری را دریافت می‌کند که این امر باعث افزایش خلاقیت می‌شود.

   پرنده دریایی یکی از معروف‌ترین نمادهای «اوریگامی» در دنیاست که امروزه از آن به عنوان نماد بین‌المللی صلح یاد می‌شود. بعد از جنگ جهانی دوم، دختری به نام ساداکو، که در اثر بمباران شیمیایی بیمار شده بود، برای رهایی از بیماری تصمیم می‌گیرد 1000پرنده کاغذی بسازد؛ چرا که اعتقاد داشت این پرنده‌ها به سلامتی او کمک می‌کنند. به تدریج این کار ساداکو در بین همه بیماران رایج شد و بعدها نیز پرنده کاغذی به عنوان پرنده صلح و آزادی در جهان معروف شد.

درباره اوریگامی کتاب‌های زیادی نوشته شده است و در آنها ارتباط آن با علم‌هایی مثل ریاضی و معماری و روش ساخت شکل‌های مختلف توضیح داده شده است. شما هم اگر به این یادگیری هنر کاغذ و تا علاقه‌مند شده‌اید، می‌توانید سری به اینترنت بزنید و با جست‌وجوی کلمه ORIGAMI طرز ساخت شکل‌های زیبایی را یاد بگیرید که بدون شک از آنها لذت می‌برید!

کد خبر 52406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز