خطری کتیبه‌های سنگی بقعه تاریخی سلطان‌محمود بندرآباد را تهدید نکرده و سارقان، کتیبه‌های جعلی را به سرقت برده‌اند.

بقعه سلطان محمود

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، چند روز پیش، سارقان به جان بقعه تاریخی سلطان محمود بندرآباد در اشکذر افتادند و کتیبه‌هایی را از بدنه این بقعه جدا و سرقت کردند. بعد از آن، میراث فرهنگی مدعی شد این سرقت ناکام بوده، زیرا همه کتیبه‌ها ساختگی بودند.

اظهارات میراث فرهنگی در این باره با تردید و شبهاتی از سوی برخی مردم روبرو شد، بنابراین به گنجینه سنگ میراث فرهنگی استان یزد رفتیم تا از سلامت کتیبه‌های اصلی مطمئن شویم.

مسئول موزه‌های استان یزد در حاشیه این بازدید گفت: در دهه ۸۰، حجم قابل توجهی از اقدامات علیه میراث فرهنگی انجام شد؛ کتیبه‌های ابنیه تاریخی دستخوش تخریب یا برای فروش از کشور خارج شد. همین علت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در اواخر سال ۹۰ تصیم گرفت، کتیبه‌های سنگی همه انبیه تاریخی را جدا کند.

الهه خاکباز الوندیان اضافه کرد: تمام سنگ‌های تاریخی شامل سنگ‌قبرها، سنگ‌فرمان‌ها و انواع دیگر سنگ‌ها براساس اولویت در معرض خطر بودن، از بناها جدا و کپی‌های برابر اصل مولاژ جایگرین آن‌ها شد. اصل این کتیبه‌ها وسنگ‌ها نیز در گنجینه سنگ‌های میراث فرهنگی با شرایط استاندارد نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: کتیبه‌ها و سنگ‌های بقعه سلطان محمود بندرآباد هم شامل این طرح بود و به همت جایگزینی مولاژهای برابر اصل، از خطر سرقت در امان ماند.

کد خبر 512896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha