دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک عضو هیئت مدیره اتحادیه کاغذ فروشان در نشست بررسی کاغذ و ارتباط آن با نشر میزان مصرف سالانه کاغذ در ایران را یک و نیم میلیون تن اعلام کردکه تنها 30 درصد ‌آن تولید داخل است.

به گزارش همشهری آنلاین  در این نشست که عصر شنبه در سالن کارنامه نشر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد ،‌داود رحیمی زاده عضو هیئت مدیره کاغذ فروشان ضمن اعلام این آمار گفت: وزارت بازرگانی به پیشنهاد اتحادیه کاغذ فروشان از سال 86 میز کاغذ را در وزارت بازرگانی تشکیل داده است تا سیاست کلی نظام را برای تنظیم بازار براساس نیاز کشور بررسی کند و مشخص شود کشور به چه میزان واردات کاغذ نیاز دارد.

وی  مهمترین فعالیت این میز  را تاثیرگذاری روی واردات و تعیین قیمت و توزیع کاغذذکر کرد و گفت: اعضای این میز هم شامل گمرک، سازمان حمایت از واردکنندگان، اتحادیه فروشندگان و وزارت ارشاد است.

 رحیمی‌زاده از نظارت ادامه دار دولت بر بازار کاغذ سخن گفت و یادآور شد:« من از بحران کاغذ خبر ندارم. پس از قطع یارانه در سال 86 با توجه به همکاری صنف کاغذ با وزارت بازرگانی خوشبختانه با هیچ مشکلی روبرو نبودیم و این وضعیت یک ثبات نسبی پیدا کرد.»

در این میزگرد نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی وازاعضای فعال تعاونی ناشران تهران هم حضور داشت که در پاسخ به این پرسش که آیا براستی قطع یارانه دولتی در واردات کاغذ باعث شفاف شدن وضعیت نشر در کشور شد و آیا امروز می توان مدعی شد که دولت به هیچ وجه کاغذ یارانه ای وارد کشور نمی کند؟

نادر قدیانی در پاسخ به این پرسش گفت:« وجود این همه ناشر به دلیل رویایی کشور در دهه گذشته با قشر زیادی از دانشجویان تحصیل کرده بود. آن زمان داشتن مدرک لیسانس و اندکی تجربه باعث می شد که به راحتی کارت نشر صادر شود و این وضعیت تا آنجا پیش رفت که در ایران 8500 مجوز نشر صادر شد. 

اما در مسئله ورود کاغذ به کشور، کاغذهایی که دولت تا مهرماه سال 86 وارد کشور کرد به سال مالی 85 و نیمه اول سال 86 بازمی‌گردد و دولت از آبان ماه دیگر کاغذ یارانه وارد کشور نکرده است.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت هنوز یارانه هایی را برای شهرهایی چون مشهد و قم درنظر می‌گیرد یا خیر، گفت:«‌ با توجه به حجم بالای کتابهایی مذهبی؛ دولت برای اینکه از گران شدن کتابها جلوگیری کند درصدی یارانه به آنها اختصاص داده بود. اما درحال حاضر یارانه برای واردات کتاب وجود ندارد.»

قدیانی با تاکید بر این نکته که پیش از سال 86 این نگرانی وجود د اشت که کسانی از رانتهای موجود به نفع خود استفاده کنند اما پس از 86 این جو از بین رفت، بر وجود نوعی ثبات نسبی در بازار کاغد ایران تاکید کرد و گفت:« ماحصل تلاشها به ثبات نسبی وضعیت کاغذ در کشور منجر شده است. ازسویی سیکل واردات کاغذ یک سیکل کاملا آزاد و قانونی است به گونه‌ای که هر واردکننده در این حوزه می تواند با مجوز دولت کاغذ وارد کند. تنها واردکنندگان این حوزه تجار نیستند بلکه شرکت تعاونی نشر در سراسر کشور کاغذ را آزادانه وارد کشور می کند. بنابراین هیچ محدودیتی برای ورود کاغذ وجود ندارد.

نادر قدیانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت وعده داده بود که پس از قطع یارانه به درخواست ناشران، یارانه را در مسیرهای دیگر هدایت کند؛ اما هیچ گاه مشخص نشد اعتبار 140 میلیارد تومانی واردات کاغذ در سال 86  صرف چه موضوعاتی شد، گفت:«‌ قطع یارانه به معنی حمایت غیرمستقیم از اهل قلم است.خرید کارت الکترونیکی و... ازجمله راههایی است که به تقویت کتاب فروشی های کشور منجر می شود.»

 رحیمی زاده درباره سهم کنونی دولت در واردات کاغذ گفت:«‌ هنوز دولت در واردات کاغذ سهم دارد اما این اتفاق تنها به دلیل کنترل بازار دنبال می شود.»

قدیانی در ادامه جلسه با تاکید بر این نکته که اختصاص یارانه در زمان انتخاب این روش و با توجه به وضعیت کشور در آن زمان انتخاب درستی بود اما امروز دیگر کارآمد نیست؛ گفت:«‌ دولت یارانه را قطع نکرد بلکه روش تزریق آن را به بازار نشر تغییر داد تا در اختیار ناشران واقعی قرار گیرد و راههای سواستفاده بسته شود.»

گزارش همشهری آنلاین حاکیست ، پیش از آغاز بحث مجری و مدیر نشست به ارائه آماری از چگونگی وضعیت کاغذ و تعداد ناشران درایران پرداخت و گفت: آمار نشان می دهد در کشور وسیع و پرجمعیتی مانند چین تنها 220 ناشر و در کشور بزرگ دیگری مانند آمریکا 1500 ناشر فعالیت می‌کنند و این در شرایطی است که نشر در این کشورها از نمونه های موفق جهانی در مقیاس بین‌‌المللی است. اما بررسی‌ها در کشور ایران حکایت از فعالیت بیش از 8500 ناشر دارند که این تعداد ناشر محصول تولیدی خود را تنها در 2000 ویترین کتابفروشی عرضه می‌کنند.

وی در بحث یارانه دولت برای سیستم نشر ایران؛ یادآور شد: یارانه کاغذ که امروز دیگر از سیستم نشر ایران حذف شده است؛ باعث شده بود و که افراد سودجو به این صنف وارده شوند و به این ترتیب بخشی از کاغذهایی که با یارانه دولتی وارد کشور می شود هم در اختیار 150 تا 200 ناشر واقعی قرار گیرد و هم بخش اعظم آن سر از بازار سیاه درآورد. درنهایت اعتراض بسیاری از ناشران به این وضعیت باعث شد تا دولت به این نتیجه برساند که یارانه کاغذ را قطع کند. 

کد خبر 50931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز