شهریار مشیری*: اختصاص سرانه به مدارس غیرانتفاعی در حالی که بسیاری از مدارس دولتی دچار کسری بودجه هستند کار عجیبی است.

بهتر است ـ درصورت وجود مازاد بودجه ـ به مدارس غیرانتفاعی کمک شود. نفس تاسیس مدارس غیرانتفاعی دریافت هزینه تحصیلی دانش‌آموزان از والدین آنها بوده است، زیرا براساس قانون اساسی، تحصیل تا مرحله دانشگاه در کشورمان مجانی است و دولت موظف به تامین اعتبارات مدارس و دانشگاه‌هاست.

درحالی که افزایش جمعیت دانش‌آموزی هزینه هنگفتی را بر بودجه آموزش و پرورش تحمیل می‌کرد، دولت در سال ۶۷ تصمیم گرفت با تاسیس مدارس غیرانتفاعی به‌طور داوطلبانه بخشی از هزینه‌های تحصیلی را برعهده والدین قرار دهد که توانایی مالی پرداخت این هزینه را دارند، بنابراین کسانی به مدارس غیرانتفاعی مراجعه می‌کنند که از توان مالی برخوردارند و کسانی که قادر به پرداخت هزینه تحصیلی فرزندانشان نیستند، به مدارس دولتی مراجعه می‌کنند و همین امر لزوم توجه بیشتر به مدارس دولتی و افزایش امکانات آنها را نشان می‌دهد.

نکته جالب توجه این است که با وجود تمام مشکلاتی که وزارت آموزش‌وپرورش در مدارس دولتی دارد، هزینه تمام شده برای هر دانش‌آموز در یک مدرسه دولتی ۳ برابر هزینه یک دانش‌آموز در مدرسه غیرانتفاعی است.

مدارس غیرانتفاعی با وجود دریافت پول از مردم تنها یک‌سوم هزینه مدارس دولتی را دارند. به عبارت دیگر، مدارس دولتی با امکانات کم آموزشی مانند نداشتن کلاس‌های فوق‌العاده، آزمایشگاه‌های تخصصی و...، سرانه هزینه آموزشی‌شان ۳ برابر مدارس غیرانتفاعی است.

سیستم دولتی قادر به مدیریت درست اعتبارات بخش آموزش و پرورش نیست و بسیاری از این اعتبارات با بریزو‌بپاش‌هایی که وجود دارد، هدر رفته و باعث بروز مشکلات در مدارس دولتی شده است.

یکی از راه‌‌حل‌های مشکلات مدارس دولتی تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری و ساخت مدارسی است که شهریه کامل دانش‌آموزان آن توسط دولت پرداخت شود. این کار حتی هزینه‌های دولت را به یک سوم هزینه‌های فعلی مدارس دولتی کاهش می‌دهد.

متأسفانه در بخش‌های دیگر نیز مانند آموزش عالی، سرانه‌ای که دولت به ازای هر دانشجو در دانشگاه‌های دولتی می‌پردازد، بین ۷ تا ۱۰ برابر سرانه‌ای است که دانشگاه آزاد برای دانشجویان خود می‌پردازد.

در بسیاری از کشورها مانند آمریکا دانشگاه‌های دولتی و خصوصی شهریه دریافت می‌کنند، مگر اینکه دانشجو توانایی پرداخت هزینه دانشگاه را نداشته باشد که در این صورت دولت باید تمام هزینه او را بپردازد.

در قانون ما نیز دولت موظف است وسایل و ابزار درس خواندن را از ابتدا تا پایان دوره پیش دانشگاهی بپردازد، بدون اینکه هزینه‌ای از آنها دریافت کند.

*عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

کد خبر 50919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز