یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مذاکراتی میان نمایندگان دولت چین و فرستادگان دالایی لاما انجام می‌گیرد.

روزنامه تاگس اشپیگل در نسخه اینترنتی خود گزارش داد، انتظار نمی‌رود این اجلاس نتایج چندانی در پی داشته باشد، به طوری که هم‌اکنون در چین سکوت خبری در این باره حکمفرماست.

با یک روز تاخیر، امروز برای اولین بار پس از 10 ماه فرستادگان دالایی لاما دوباره با نمایندگان رهبری پکن ملاقات دارند. نشست میان لودی گیالتزن (Lodi Gyaltsen) و کلسانگ گیالتزن (Kelsang Gyaltsen) با نمایندگان دولتی چین که غیررسمی توصیف شده، قرار است در شهر پرجمعیت شنزن در استان گوانگدونگ آغاز شود.

دولت تبعیدی تبت در شهر شمالی دارامسالا هند اعلام کرد تمرکز مذاکرات بر روی تازه‌ترین بحران‌های تبت خواهد بود. طرف پکنی هنوز این امر را تایید نکرده است. رسانه‌های دولتی این کشور نیز اشاره‌ای به دستور کار این نشست نکرده‌اند.

در همین حال روز گذشته حملات این رسانه‌ها به دالایی لاما تجدید شد. آنها رهبر روحانی تبتی‌ها را متهم کردند که در پس اعتراض‌های اخیر در تبت قرار دارد. روزنامه «شیزانگ ریبائو» دالایی لاما را که در تبعید در هند به سر می‌برد، «قانون‌شکن» توصیف کرد و افزود: «دار و دسته» او تبتی‌ها را به درگیری‌های سنگین اواسط ماه مارس در لهاسا وارد کرد، درگیری‌هایی که بنا به اعلام منابع رسمی موجب کشته شدن 19 تن شد.

در این گزارش آمده است، از زمان شورش‌های 1959 دالایی لاما همواره تلاش کرده است چین را دو پاره کند.

این در حالی است که دولت تبعیدی تبت سخن از کشته شدن بیش از 200 تن از زمان آغاز ناآرامی‌ها در هفت هفته پیش در تبت به میان آورده است. بارها از چین به خاطر بحران تبت خواسته شده بود گفت‌وگوها با دالایی لاما را از سر بگیرد.

از سال 2002 شش دور مذاکره میان نمایندگان دالایی لاما و دولت چین انجام گرفته، اما هیچ پیشرفتی در این گفت‌وگوها حاصل نشده است.

آخرین دور مذاکرات ژوئیه 2007 در شهرهای شانگهای و نانجینگ انجام گرفت که یک روز و نیم به طول انجامید.

کد خبر 50774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز