شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

گروه سیاسی: جمعه شب ششم اردیبهشت ماه جاری شبکه‌های تلویزیونی العربیه و الجزیره در خبری فوری به نقل از خبرگزاری رویترز اعلام کردند که یک کشتی که با ارتش آمریکا قرارداد دارد، به سوی یک قایق ایرانی آتش گشوده است.

رویترز این خبر را به نقل از یک مسئول دفاعی آمریکا نقل کرد و نامی از این مقام نظامی آمریکایی نبرد.

خبر شلیک کشتی آمریکایی به سوی قایق‌های ایرانی در اولین ساعات پس از انتشار در خبرگزاری‌های ایران تکذیب شد.

با این وجود خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام آگاه اشاره کرد که درصورت رخداد این حادثه، نیروهای آمریکایی احتمالا به قایق‌های غیرنظامی و یا ماهیگیری شلیک کرده‌اند.

با این وجود سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه درباره این حادثه تصریح کرد: درخصوص درگیری و یا شلیک ناو آمریکایی به سوی قایق یا قایق‌های ایرانی گزارش یا خبری دریافت نشده است.

وی افزود: در محدوده آبهای منطقه یکم دریایی سپاه پاسداران در استان هرمزگان تا این لحظه گزارش و یا خبری مبنی بر شلیک یا حمله ناوآمریکایی به قایق ایرانی دریافت نشده است.

تنگسیری گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استوار‌تر از گذشته با قدرت و ایمان، بر حضور مقتدرانه در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس ادامه می‌دهد و برخی سیاست‌های رسانه‌ای ناشی از ترس در برابر اراده ملت و نیروهای مسلح ایران سبب می‌شود هر از چندگاهی برخی مانورهای رسانه‌ای در این خصوص صورت گیرد.

مقامات آمریکایی هم روز جمعه ششم اردیبهشت اعلام کردند که یک کشتی غیرنظامی تحت اجاره وزارت دفاع این کشور برای جلوگیری از نزدیک شدن ۲ قایق ناشناس، به سوی آنها شلیک کرده است.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی هم که نخواست نامش فاش شود، گفته بود که احتمالا این قایق‌ها ایرانی بودند. خبر برخورد بین کشتی آمریکایی با قایق‌های ایرانی باعث افزایش بهای نفت به میزان ۳ دلار در بازار جهانی شد.

در همین حال سخنگوی  ناوگان پنجم دریایی آمریکا بی‌درنگ به این خبر واکنش نشان داد و گفت:«ما نمی‌توانیم که گمانه زنی کنیم که آنها چه ملیتی داشتند. ما شواهدی نداریم که تعیین کنیم آنها چه کسانی بودند.»

در همین حال یک مقام آگاه ایرانی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که خبر هرگونه تعرض کشتی آمریکایی به سوی قایق متعلق به جمهوری اسلامی ایران را تکذیب می‌کند.

23 فروردین87؛حادثه دوم

نیروی دریایی ایالات متحده روز بیست و سوم فروردین ماه گذشته نیزاز نزدیک‌شدن 3قایق تندرو به یک ناو گشتی آمریکایی در خلیج فارس خبر داده بود.  شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از منابعی که نامشان فاش نشد، گزارش داده بود که قایق‌های ایرانی تا ۲۰۰ متری ناو آمریکایی تایفون پیش رفته‌اند.

نتان کریستین سن، یکی از سخنگویان ناوگان پنجم آمریکا در بحرین، همچنین گفته بود:ناو جنگی تایفون در حال گشت‌زنی در شمال خلیج فارس بود که3قایق تندرو، که هویت آنها نامشخص بوده، به آن نزدیک شده اند که پس از شلیک اخطار توسط ناو آمریکایی، دور شده‌اند.

در پی انتشار این خبر، یک مقام مسئول در سپاه پاسداران تاکید کرد: طبق روال معمول، قایق‌های گشتی مرزبانی ایران از ناو آمریکایی که در حال عبور از آبراه خلیج فارس بود، سؤال‌هایی معمولی که ویژه عبور از آبراه منطقه است، مطرح کردند و ناو آمریکایی نیز پس از پاسخ به سؤال‌های قایق‌های گشتی ایران به مسیر عادی خود ادامه داد.

این مقام مسئول با ابراز تعجب از موضع‌گیری شبکه آمریکایی سی ان ان وجود هرگونه درگیری میان قایق‌های ایرانی و ناو آمریکایی را در روز پنجشنبه 23 فروردین رد و تکذیب کرد.

17 دی86؛ نخستین حادثه

علاوه براین 2  واقعه‌ای که دراوایل سال‌جاری رخ دادند نخستین حادثه از این‌دست در دی ماه سال 1386 و درآستانه سفر بوش به خاورمیانه به وجود آمد. موضوع حادثه روز 17 دی ماه از آنجا آغاز شد که شناورهای ایرانی در تنگه هرمز اقدام به رهگیری ناوچه‌ها ی آمریکایی کردند.

بعد از ظهر دوشنبه ،17 دی ماه، سی ان ان و فاکس نیوز برنامه عادی خود را قطع کردند و گزارش دادند که 5قایق ‏تندرو سپاه پاسداران ایران به 3کشتی نیروی‎ ‎دریایی آمریکا در تنگه هرمز نزدیک شده و با پیام رادیویی ‏یکی از کشتی‌ها را تهدید کرده‌اند که دقایقی دیگر منفجر خواهند شد.

چند ساعت بعد از انتشار این خبر توسط وزارت دفاع آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد: ‏‏این یک مسئله عادی است که هر از گاهی برای طرفین اتفاق می‌‌افتد و بعد از شناسایی‎ ‎2طرف قضیه حل ‏و فصل می‌شود.‏

سایت فارسی بی‌بی سی هم نوشت: برخی‎ ‎تحلیلگران می‌گویند ماجرای اخیر را می‌توان تلنگری از سوی ‏جمهوری اسلامی‎ ‎ایران در آستانه سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه تعبیر کرد که نشان می‎ ‎دهد اگر ‏جورج بوش به‌دنبال ایجاد جبهه‌ای علیه ایران در این منطقه است، این کشور نیز در مقابل توان به خطر ‏انداختن منافع ایالات متحده را در این‎ ‎منطقه دارد.‏

پنتاگون ادعا کرد ناوهای آمریکا در محدوده آب‌های بین‌المللی بوده اند، هر چند خط تمایز مرزی ‏میان ایران و عراق در تنگه هرمز چندان مشخص نیست. یکی از مقامات آمریکایی گفت: قایق ‏های سپاه پاسداران تا 200 متری ناو یو اس اس پورت رویال، ناوشکن یو اس اس هوپر و ناو ‏تندروی یو اس اس اینگراهام نزدیک شده است.‏

تلویزیون دولتی ایران هم به نقل از یک منبع مطلع از نیروی ‏دریایی سپاه پاسداران گفت: برخورد شناورها و ناوهای آمریکایی خارج از عرف معمول نبوده ‏است. به گفته این منبع مطلع، شناورهای ایرانی از ناوهای آمریکایی درخواست کردند که خودشان ‏را معرفی کنند، آنها هم این کار را کرده‌  و به مسیر خود ادامه داده‌اند.‏

آمریکا عذرخواهی کند

پس از آنکه مشخص شد موضوع اخطارهای قایق‌های ایرانی و انداختن جعبه به آب‌های خلیج فارس ازسوی آنان سناریویی بیش نبوده است جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه 23 دی ماه 86 آمریکا را متهم کرد که به ایران هراسی در خلیج فارس دامن می‌زند و خواستار عذرخواهی واشنگتن به‌دلیل حادثه تنگه‌هرمز شد.

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به خبرنگاران در تهران گفت: برخی جناح‌های داخلی آمریکا همچنان به‌دنبال سیاست ماجراجویی هستند تا به سفر بوش برای گسترش ایران هراسی کمک کنند.

کد خبر 49998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز