مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: اختلاف نظرهای ایجاد شده درخصوص تعرفه‌های جدید درمانی ناشی از مشکلات زیربنایی و محتوایی است.

دکتر رضا حسن‌زاده پرداختن به بحث تعرفه‌ها را منوط به در نظر گرفتن دو بعد محتوایی و شکلی دانست و افزود: بیشترین بحث‌های مطرح شده در سطح جامعه مربوط به بحث شکلی قضیه است و کسی به بحث محتوایی بخش سلامت و بهداشت توجه ندارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، وی یادآور شد: در طبقه بندی قیمتی بخش سلامت باید ۳ مؤلفه را همزمان در نظر گرفت. بحث اول مربوط به تعیین تعرفه توسط حاکمیت است، یعنی حاکمیت قیمت نهایی کالا را تعیین کند، بحث دیگر مربوط به قیمت تمام شده یک کالاست و بحث آخر مربوط به بهای عرضه شده آن کالا است و اگر به این سه مولفه تواما توجه نشود، جامعه دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: کالای بخش سلامت دارای سه ویژگی اصلی است. اول تقارن اطلاعات فروشنده و خریدار و داشتن دانش کافی این دو، دوم ورود و خروج فراهم‌کنندگان کالا به بازار بدون قید و شرط و سوم داشتن کالای فاقد برون زدایی یعنی سود یا ضرری از آن کالا بر دیگران وارد نشود که در جامعه ما این سه ویژگی وجود ندارد و به همین دلیل بحث بازار سلامت ما دچار شکست بازار است.

به گفته وی در بخش بهداشت و درمان هم مقوله سلامت، هم سازمان‌های بیمه گر و هم بحث سیاستگذاری باید در نظر گرفته شود تا بازار دچار شکست نشود، در غیراین صورت در این بازار نمی‌توان بهای واقعی یک کالا را تعیین کرد.

کد خبر 48760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز