یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

محمد جهانگیرزاده*: اخباری حکایت از آن داشت که نیروهای آمریکایی‌ها درخلیج‌فارس مدعی برخورد نیروهای ایرانی با ناو این کشور در خلیج‌فارس شده و وزارت خارجه جمهوری‌اسلامی ایران نیز به سرعت به تکذیب این خبر پرداخت.

نکته مهم در این بین آنکه آمریکا از طرح این مباحث به دنبال چه اهدافی است و در استراتژی بلندمدت این کشور اتخاذ چنین تاکتیک‌هایی در شرایط فعلی به چه منظوری صورت می‌گیرد؟

1 - به نظر می‌رسد با عنایت به سوابق آمریکا در خصوص زمینه‌سازی افکار عمومی برای تشدید مخالفت و استفاده از ابزارها و روش‌های غیرمعقول جامعه بین‌الملل این امر در راستای اتخاذ برخوردهای تند با ایران است.

2 - احتمال دارد شرایط اخیر آمریکا به ویژه با اوج‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و برتری محسوس دمکرات‌ها و جمهوریخواهان سیاستمداران کاخ سفید را متقاعد کرده باشند که در این فضای سیاسی نیازمند دادن یک شوک جدی به جامعه آمریکا بوده که آن را می‌توان به عنوان دادن تنفس مصنوعی بر کالبد بی‌جان و روح جمهوریخواهان تلقی کرد که در سایه غبار آلودکردن فضای سیاسی بین‌الملل به ترمیم شرایط سیاسی داخلی نامناسب جمهوریخواهان بپردازند؟

3 - گمان دیگر آنکه آمریکا به دنبال حضور پررنگ و جدی‌تر در خلیج ‌فارس و ارعاب بیشتر اعراب است. رابطه عمیق اعراب حاشیه خلیج‌فارس با آمریکا و مغازله طرفین حاکی از آن است که تعمیق این روابط و استفاده از منافع برای طرفین نیازمند تندکردن جهت‌گیری‌ها و اظهارات علیه ایران است.

اظهارات تند و پی‌درپی اعراب در خصوص جزایر سه‌گانه متعلق به جمهوری‌اسلامی ایران در خلیج‌فارس و حمایت‌های آشکار و نهان آمریکا از حکام این کشورها نشان دهنده عمق استراتژیک این رابطه و ضرورت یافتن کشورهای ثالث برای سوگیری مخاصمات است.

4 - آمریکائیان‌ طی زمان‌های طولانی یاد گرفته‌اند که البته شرایط را تندتر کنند تا بتوانند اقدام به اخذ امتیاز کنند. البته تاریخ معاصر ایران موید این نکته جدی است که اخذ امتیاز از جمهوری‌اسلامی ایران منتفی است ولی می‌توان با اطمینان تاکید کرد که جهت‌گیری اخذ امتیازات از کشورهای خلیج‌فارس مدنظر آمریکاست.

  نتیجه آنکه باید با رصدکردن شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی ضمن تنویر افکار عمومی جهانیان نسبت به اهداف آمریکا با قاطعیت، تدبیر و هوشمندی در مقابل این فتنه‌گری‌ها مقابله کرد.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و مجلس

کد خبر 48598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز