همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان این‌که در حوزه‌های عملیاتی و اجرایی حتما باید نوآوری و خلاقیت اتفاق بیافتد، گفت: نوآوری یک موضوع تصادفی، اتفاقی و یک حادثه و یا بخت و اقبال نیست.

به گزارش سما، دکتر محمدباقر قالیباف روز پنجشنبه 22 فروردین در پایان همایش فصلی مدیران شهرداری تهران که با حضور تمامی مدیران شهرداری در سالن همایش‌های برج‌میلاد برگزار شد، با بیان این مطالب، گفت: نام گذاری سال‌ها که از سال 74 توسط  مقام‌معظم رهبری آغاز شد سنت حسنه‌ای است که نبایدش از آن غافل شویم.

وی با اشاره به یادداشتی که به مناسبت سال "نوآوری و شکوفایی" در روزنامه همشهری نوشته بود،[الزامات نوآوری و شکوفایی] اظهار داشت: اگر از سال 74 تک‌تک نام‌گذاری سال‌ها را کنار هم قرار دهیم، در نهایت به خروجی‌ای می‌رسیم که آن تفکر و خواست مقام معظم رهبری و برخاسته از ذهن منظم ایشان برای اداره جامعه اسلامی در ابعاد مادی و معنوی است.

به گفته قالیباف، مقام معظم رهبری توسعه را با دو تبصره الزامی تعریف کرده‌اند که تبصره اول این است که توسعه توام با عدالت باشد و تبصره دیگر این که توسعه ملی و بومی باشد و در نهایت خروجی آن باعث ارتقای کیفیت زندگی مادی و معنوی شود.

شهردار تهران در ادامه افزود: درست است که هر شعار در هر سال می‌تواند ما را متمرکز کند و برنامه‌های کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت ما را اولویت دهد اما غافل نشویم که این‌ها مجموعه‌ای از یک کار مدیریتی است.

وی در ادامه گفت: نوآوری و شکوفایی مولفه‌ها ، الزامات و بایدها و نبایدهایی دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم.

قالیباف افزود: من حس می‌کنم سازمان‌ها و نهادهای اجرایی در مقابل هر گونه تغییر مقاومت می‌کنند و متاسفانه این موضوع مقداری هم در کشور ما تبدیل به فرهنگ شده است.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از مشکل‌ها و چالش‌های جدی ما شکاف بین تدبیر و تغییر است. ما همیشه در مقابل تغییر مقاومت می‌کنیم، در صورتی که اگر تغییرات را خوب اداره کنیم، منشا هر تحولی در سازمان همین تغییرات است.

وی گفت: موضوع نوآوری و شکوفایی را در سه سطح می‌توان مد نظر قرار داد. در سطح اول باید تلاش کنیم تا در سال نوآوری فاصله بین مسائل علمی و عملی را به هم نزدیک کنیم زیرا اگر کار اجرایی بر بسترعلم حرکت نکند به بیراهه رفته ایم و همچنین اگر کار علمی ما واقعیت گریزی در محیط اجرایی داشته باشد کارها پیش نمی‌رود.

قالیباف افزود: سطح دوم، تبدیل کردن شهرداری از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی است که البته ما این بحث را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم‌.

شهردار تهران با مهم خواندن تغییر در رویکردها و رسالت‌های شهرداری تهران افزود : سطح سوم که مهم است و تا کنون به آن اشاره نکرده‌ام این است که باید یک دگرگونی جدی و اساسی در مجموعه شهرداری و مردم، با هم به وجود بیاوریم.

ما تاکنون خود را مجموعه خدمات دهنده به مردم معرفی کرده‌ایم که البته خدمت‌رسانی وظیفه ماست و متقابلا مردم نقش خدمات گیرنده دارند که این حرف یعنی ما یک جامعه زنده، پویا، خلاق و جستجوگر را به یک جامعه منفعل تبدیل می‌کنیم زیرا جامعه‌ای که فقط خدمت گرفت، منفعل است.

بنابراین ما وظیفه داریم مردم را توانمند کنیم و اگر این اتفاق بیافتد می‌توان ادعا کرد که نوآوری و شکوفایی صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مدیران شهرداری تهران، گفت : همان طورکه قبلا گفته‌ام امسال دیگر طرح جهادی نداریم و نوع کار ما چاله پر کردن و جوی آب درست کردن نیست زیرا کارهایی را که در سال‌های گذشته در طرح جهادی انجام می‌دادیم امسال روش جاری ماست.

از این رو امسال باید در حین عمق دادن و کیفیت بخشی، به کارها جهش بدهیم زیرا برنامه سال 87 شهرداری کاملا این بستر را برای شما مدیران فراهم کرده است.

قالیباف معتقد است در حوزه طرح‌های موضعی و موضوعی همان رویکرد محله محوری و مشارکت مردم و تمرکززدایی در شهرداری تهران باید اساس کار قرار گیرد تا مردم در نهایت احساس کنند کیفیت زندگی در محله آن‌ها تغییر کرده‌است.

شهردار تهران، گفت: امسال متمرکز به طرح‌های موضعی و موضوعی هستیم به طوری که برنامه و بودجه ما هم بر این اساس تنظیم شده است.

به گفته وی، در سال جاری بیش از 300 طرح موضعی و موضوعی در شهر تهران داریم که بستر آن کاملا فراهم شده است و برای انجام آن، هم پول و هم امکانات وجود دارد و مشکلات جاری موجود نیز باید حل و فصل شود.

قالیباف گفت: امسال سالی است که باید در آن تدبیر مقام معظم رهبری در حوزه نوآوری و شکوفایی را به اثبات برسانیم.

شهردار تهران در ادامه توجه به بحث تمرکززدایی را هم مهم دانست و خاطر نشان کرد : نباید در مقابل این بحث مقاومتی صورت گیرد بلکه باید شهرداری مرکز بخشی از اختیارات خود را به مناطق و همچنین شهرداران مناطق هم بخشی از اختیارات‌شان را به شهرداران نواحی واگذار کنند.

وی همچنین توجه به حوزه‌های حمل و نقل ترافیک با تاکید بر حمل و نقل عمومی ، اجتماعی و فرهنگی، عمران و سرمایه گذاری را خواستار شد و گفت : هم چنین توجه به بحث بافت های فرسوده هم از موارد مهمی است که باید در دستور کار مدیران قرار گیرد. ما در این حوزه هرگز نگاه اقتصادی نداریم.

قالیباف افزود: به صراحت می گویم به نظر من کاری که در حوزه بافت های فرسوده انجام شده در گذشته توسط هیچ شهرداری به هردلیلی انجام نشده است و ما باید در این حوزه شهروندان را پای کار بیاوریم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تعداد دفاتر خدمات الکترونیک در شهر تهران باید به 73 دفتر برسد، گفت: طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران هم بسیار مهم هستند که باید مورد توجه مدیران قرار گیرند.


شهردار تهران با اشاره به اینکه تعداد دفاتر خدمات الکترونیک در شهر تهران باید به 73 دفتر برسد ، گفت: طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران هم بسیار مهم هستند که باید مورد توجه مدیران قرار گیرند.


شهردار تهران با اشاره به اینکه تعداد دفاتر خدمات الکترونیک در شهر تهران باید به 73 دفتر برسد ، گفت: طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران هم بسیار مهم هستند که باید مورد توجه مدیران قرار گیرند.

وی در ادامه گفت : باید برنامه 5 ساله شهرداری را تا شهریور ماه نهایی کنیم تا بودجه های آینده شهرداری بر اساس آن تنظیم شود.

قالیباف با بیان اینکه جزیره ای بودن شهرداری را خفه می کند ، گفت: باید در این زمینه سیستمی عمل کنیم . از سوی دیگر انتظار می رود شهرداران نواحی ، دیگر زیر مجموعه معاونت خدمات شهری منطقه نباشند بلکه مستقیم زیر نظر شهردار منطقه و عضو شورای منطقه باشند.

شهردار تهران با تاکید بر بحث ملاقات های مردمی ، خطاب به معاونان شهرداری و شهرداران مناطق ، گفت: روزهای دوشنبه در اتاق شهرداران مناطق از صبح تا ظهر باید بر روی شهروندان باز باشد و معاونان شهرداری نیز در مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران ( 1888) حضور یابند.

وی افزود: ما باید اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه خود بدانیم و در کنار آن به معیشت ، امنیت شغلی و آموزش کارکنان توجه کنیم.

قالیباف ادامه داد: در خصوص معیشت کارکنان ، کلیات طرح صندوق ذخیره در شورای اسلامی شهر تصویب شده که در صورت تصویب کل طرح امیدواریم تا دو سال آینده برای تمامی اعضای صندوق تولید ثروت شود و به اندازه حقوقشان به آن ها کمک شود.

شهردار تهران با بیان اینکه من مکلفم عدالت را رعایت کنم و شما قناعت را ، خطاب به مدیران شهرداری، گفت: ظرفیت های بسیار زیادی در شهر و شهرداری تهران وجود دارد که با توجه به این ظرفیت ها می توانیم هم شهرداری، هم کارکنان و هم شهروندان را بهتر اداره کنیم.

کد خبر 48360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز