چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نشست کمیته سنای آمریکا برای بررسی گزارش ژنرال پترائوس، فرمانده نظامیان آمریکایی و کروکر سفیر این کشور در عراق در حالی ادامه یافت

که در پنجمین سالگرد اشغال بغداد توسط ایالات متحده، در این شهر قانون منع آمد و شد برقرار شد. سفارت آمریکا در بغداد هم با اعلام خبر حمله خمپاره‌ای به منطقه سبز در پایتخت عراق که محل سکونت هیات‌های دیپلماتیک و بسیاری از دولتمردان است، گزارشی درخصوص تلفات این حملات ارائه نکرد.

همچنین 16 نفر بر اثر ادامه درگیری‌های نیروهای امنیتی و شبه نظامیان در شهرک صدر کشته شدند.در همین ارتباط یک منبع بیمارستانی  از زخمی شدن 27نفر دیگر خبر داد. دیوید پترائوس، ژنرال 4 ستاره ارتش آمریکا که فرماندهی نیروهای مستقر در عراق را برعهده دارد روز سه‌شنبه در گزارش خود به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به اهدافش در عراق دست نیافته است.

پترائوس در اولین جلسه‌ ارائه‌ گزارش به کنگره‌ با اعتراف به شکننده‌بودن دستاوردهای آمریکا در عراق گفت: اوضاع در عراق رضایت بخش نیست و چالش‌های فراوانی بر جای مانده است. پترائوس گفت: از زمان آخرین گزارش من و رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق در باره اوضاع این کشور به کنگره 7ماه می‌گذرد و در این فاصله اوضاع امنیتی در عراق با فراز و نشیب‌هایی که داشته، بهبود یافته است.

وی اظهار داشت: از ماه سپتامبر سال گذشته تا کنون میزان خشونت و تلفات بین غیرنظامیان به گونه‌ای چشمگیر کاهش یافته است. عناصر القاعده و دیگر گروه‌های افراطی ضربات شدیدی متحمل شده‌اند و توانمندی نیروهای امنیتی عراق افزایش یافته است.
پترائوس ادامه داد: البته اعزام نیروی اضافی آمریکا به عراق به اوضاع امنیتی نامتوازن در این کشور منجر شده است.ژنرال دیوید پترائوس گفت: من به سلسله مراتب فرماندهی توصیه می‌کنم کاهش تعداد نیروهای اضافی آمریکا در عراق را ادامه دهیم. اما پس از عقب نشینی آخرین هنگ تیم رزمی نیروهای اضافی در ماه ژوئیه 45 روز فرصت برای تثبیت و ارزیابی اوضاع اختصاص دهیم.

ارتش آمریکا در حال حاضر در حال خارج کردن 5 تیپ از عراق است که اوایل سال گذشته به این کشور اعزام شدند. قرار است نیروهای آمریکایی با 140 هزار سرباز در عراق باقی
بمانند.در جلسه‌ ارائه‌ گزارش به کمیته‌های نیروهای مسلح و روابط خارجی سنا سفیر آمریکا در بغداد نیز گفت: اگر چه امنیت در بسیاری از مناطق عراق پیشرفت کرده و نیروهای امنیتی عراق مسئولیت‌هایی را برعهده گرفته‌اند، ولی اوضاع عراق بیش از حد پیچیده و چالش برانگیز است.

رایان کروکر گفت: این احتمال وجود دارد که نیروهای آمریکایی با فعالیت‌های مجدد القاعده درعراق یا درگیری بیشتر با شبه نظامیان از جمله نیروهای مقتدی صدر مواجه شوند.
وی مدعی شد: عوامل خارجی می‌توانند در داخل عراق خشونت را موجب شوند و اقدامات دیگر همسایه‌های این کشور می‌تواند اوضاع امنیتی عراق را تضعیف کند.

 کروکر همچنین گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر تلاش آمریکا برای دایر کردن پایگاه‌های دائمی در عراق را رد کرد.  روزنامه گاردین روز سه‌شنبه نوشته بود که توافق شده است که پس از انقضای مهلت مجوز سازمان ملل، پایگاه‌های دائمی براساس توافق بین واشنگتن و بغداد درعراق دایر شود اما کراکر گفت: براساس این توافقنامه هیچ پایگاه دائمی در عراق دایر نخواهد شد.

اعتراض‌هادر سنا هم ادامه دارد
دراین نشست در حالی که ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی درعراق به پرسشی درباره زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق پاسخ می‌دادیکی ازمعترضان چند بار فریاد زد: نظامیان آمریکایی را به خانه بازگردانید. این اتفاق درست زمانی رخ داد که ژنرال پترائوس در حال صحبت درخصوص زمان دقیق بازگشت نیروهای آمریکایی از عراق بود. شدت فریاد این مرد به اندازه‌ای بود که تمرکز پترائوس را به هم ریخت و وی مجبور شد سخنان خود را قطع کند و با نوشیدن آب خنک منتظر بازگشت آرامش به جلسه و قرائت گزارش خود باشد. در نهایت پلیس فرد معترض را از محل برگزاری نشست بیرون کرد.پیش از آن هم، هنگام سخنرانی جان مک کین، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یکی از معترضان فریاد زد: آقای مک کین هیچ راه حل نظامی برای جنگ در عراق وجود ندارد.

کد خبر 48300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز