چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: بحث خدمت سربازی در ایران از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌های ایرانی را در بر می‌گیرد، همیشه مورد توجه بوده است.

طی سالیانی که از قانون انجام خدمت نظام وظیفه می‌گذرد، تنها در یک مورد در این قانون تغییر ایجاد شد و آن هم تصمیم مجلس شورای اسلامی برای فروش خدمت سربازی بود.

این مصوبه که بسیار مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفت، تنها یک سال اجرایی شد و پس از آن مسئولان نیروهای مسلح به‌دلیل ایجاد تبعیض میان خانواده‌های متمکن و غیرمتمکن خواستار لغو آن شدند و عملاً این قانون به فراموشی سپرده شد، اما موضوع خدمت سربازی همچنان در کانون توجه جوانان ایرانی قرار داشته و دارد، زیرا این دوره 2 ساله تعیین‌کننده مسیر زندگی آینده آنان است. بی‌تردید توجه جوانان و خواست آنها برای تغییر در خدمت سربازی باعث شد که اخیراً تصمیم گرفته شود که مدت خدمت سربازی کاهش یابد.

در همین رابطه با سردار کمالی، رئیس مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح گفت‌وگویی کرده‌ایم که زیر می‌خوانید.

  • به چه علت طرح کاهش خدمت نظام وظیفه تنها 2 سال اجرا می‌شود؟

- مدت خدمت سربازی با توجه به عوامل مختلف از جمله تعداد مشمولان، نیاز نیروهای مسلح و... تامین می‌شود. با بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده، طی 2 سال آینده مشکل خاصی جهت تامین نیرو نخواهیم داشت، اما بعد از آن ممکن است با توجه به شرایط، میزان خدمت افزایش، کاهش و یا به حالت خود باقی بماند.

  • فروش خدمت سربازی که مصوبه مجلس بود مورد استقبال قرار گرفت، اما فقط یک سال اجرایی شد. علت متوقف کردن این طرح چه بوده است؟

-   خدمت سربازی تکلیف ملی و قانونی است و تمام افرادی که از سلامتی مساعدی برخوردارند، باید این دوره را بگذرانند. فروش خدمت نظام وظیفه تنها برای عده‌ای خاص و افراد متمکن جامعه بوده و لذا ستاد نیروهای مسلح با آن مخالف بوده، هست و خواهد بود. بنابراین اگر شرایط مساعدی وجود داشته باشد، کاهش دوران خدمت به‌خودی خود کافی است.

  • بسیاری معتقدند که بیشتر وقت سربازان در دوران سربازی در حال حاضر به بطالت می‌گذرد. آیا برنامه‌هایی برای پر کردن وقت سربازان در نظر گرفته شده است؟

- این گفته صحت ندارد. نیروهای مسلح مأموریت خاص خود را دارند، وظیفه آنان تمرین مستمر و آمادگی دفاعی برای تامین امنیت کشور است و همه افراد در رابطه با تخصصی که دارند، به کار گرفته می‌شوند، همچنین سعی ما بر این است از افرادی که تخصصشان در رابطه با علوم انسانی است، نیز به‌صورت مفید استفاده کنیم.

  • به‌نظر شما چه زمانی زمینه حرفه‌ای شدن ارتش ایران فراهم می‌شود؟

- در کشورهای دیگر سربازی حرفه‌ای یا مزدور مطرح است، نه ارتش حرفه‌ای. برخی کشورها به‌دلیل اینکه در داخل مرزهایشان با مشکل امنیت و دفاع روبه‌رو نیستند، بنابراین برای قانع کردن افراد و سربازان به‌منظور جنگیدن در کشورهای دیگر مجبور به پرداخت پول به آنها هستند، به همین منظور سربازی را از حالت اجباری به‌صورت داوطلبانه درآورده‌اند. اما در کشور ما که بحث دفاع و امنیت ملی مطرح است، افراد باید به‌صورت الزامی دوره خدمت نظام وظیفه را بگذرانند.

کد خبر 48225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز