سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

مینا شهنی: پروتکل درمان ضایعات ریوی مصدومان شیمیایی بازبینی می‌شود.

سید محمد میرهاشمی، رئیس مرکز رسیدگی به مصدومان شیمیایی، در این‌باره گفت: بازبینی پروتکل درمان ریوی جانبازان با گردآوری نتایج درمانی این گروه از جانبازان کشور توسط پزشکان متخصص مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

او با اشاره به این‌که تمامی پزشکان معرفی شده از سوی بنیاد شهید در این بازبینی شرکت خواهند کرد گفت: تمامی پزشکان طرف قرارداد، با شرکت در این گردهمایی نتایج حاصل از انجام کارهای درمانی روی بیماران‌شان را که عموما جانبازان شیمیایی جنگ هستند،  با یکدیگر در میان می‌گذارند و  از این طریق تلاش خواهد شد تا مناسب‌ترین روش درمانی حاصل شود.

میر هاشمی افزود: سعی خواهد شد تا با پیگیری روش‌های درمانی که در این سال‌ها از سوی پزشکان پیش گرفته شده‌، یک منشور درمانی مشترک نوشته شده و از این پس برای درمان جانبازان ضایعه ریوی مطابق منشور مورد نظر روش‌های درمانی در نظر گرفته شود.

به گفته رئیس مرکز رسیدگی به مصدومان شیمیایی بنیاد شهید کشور بررسی نتایج عوارض جانبی نشان داده‌است که برخی داروهای استفاده شده عوارض گوارشی شدیدی برای جانبازان شیمیایی در بر داشته‌‌است. در این گردهمایی تلاش خواهد شد که داروهایی با عوارض کمتر در نظر گرفته شود.

بنابر آمارهای ارائه شده از سوی  بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکنون ۵۰‌هزار جانباز شیمیایی احراز هویت شده و از مزایای این نهاد استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر برخی آمارها حکایت از ۵۰ هزار متقاضی استفاده از شرایط جانبازان شیمیایی  دارند که هویت جانبازی آنان از سوی بنیاد شهید احراز نشده و نتوانسته‌اند تحت پوشش قرار گیرند.

تقاضاهای مکرر این گروه از افراد و عدم‌پذیرش این تقاضاها از سوی بنیاد شهید سبب بروز نارضایتی‌هایی شد؛ اما هر بار مسئولان بنیاد شهید در برابر این نارضایتی‌ها اعلام می‌کردند که احراز هویت جانبازی تنها از طریق قوانین و آیین‌نامه‌ها انجام شده و کسانی می‌توانند تحت پوشش بنیاد شهید قرار بگیرند که شرایط لازم را کسب کنند.

حسین دهقان، رئیس بنیاد شهید و امور ایثاگران، در آخرین مصاحبه مطبوعاتی‌اش در روزهای پایانی سال گذشته در جمع خبرنگاران با رد آمار ۵۰ هزار نفری کسانی که ادعای مصدومیت شیمیایی داشته‌اند، تاکید کرد: بنیاد شهید تمامی جانبازان شیمیایی را تحت پوشش دارد و هر کسی که مدعی است در مناطق جنگی حضور داشته و بر اثر بمباران شیمیایی دچار مشکلات جسمی شده درصورت انجام آزمایشات و تائید مراجع ذیصلاح می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد، در غیراین‌صورت تمامی تقاضاهایی که خارج از این روش به عمل‌ آید مورد پذیرش نخواهد بود.

در بودجه سال گذشته دولت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجازه داده بود تا هزینه‌ای را برای درمان بیماران ریوی در نظر بگیرد.

به گفته برخی کارشناسان دولت از این طریق تلاش کرده‌بود تا  مشکل کسانی را که مدعی‌اند  در معرض بمب‌های شیمیایی قرار گرفته‌اند اما تحت پوشش بنیاد شهید نیستند، حل کند اما در قانون بودجه امسال این مجوز وزارت بهداشت لغو شد.

در قانون بودجه پارسال در بند (و) ماده ۱۴ آمده بود که 5درصد از قیمت هر نخ سیگار داخلی و ۱۰ درصد از قیمت سیگارهای وارداتی به حساب عمومی واریز شده و وزارت بهداشت می‌توانست بخشی از این بودجه را صرف درمان بیماران ریوی کند.

محمد امین لو، معاون امور مجلس وزارت بهداشت در این باره معتقد است: وظیفه وزارت بهداشت و وزارت رفاه در تبصره درمان رایگان مصدومان شیمیایی در بودجه ٨٧ حذف شده است، چرا که درگذشته براساس این حکم قانونی مصدومان شیمیایی که شیمیایی بودن آنها توسط بنیاد احراز نشده بود، با مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تحت درمان رایگان قرار می‌گرفتند.

به گفته وی از این پس با این افراد همانند بیماران عادی رفتار می‌شود و درصورت بیمه نبودن، تحت پوشش بیمه بستری قرار می‌گیرند و فرانشیز می‌پردازند.

کد خبر 48137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز