اهالی خیابان‌های قربان‌زاده و عزیز خانی در محله کیانشهر هر روز صبح را با دود کامیون‌ها و خودروهای نفت‌کش‌ مواجه می‌شوند.

نفت کش/محله کیانشهر

همشهری آنلاین-سارا جعفرزاده: سال‌هاست که خواب صبحگاهی بر چشم ساکنان خیابان های قربان‌زاده و عزیز خانی در محله کیانشهر حرام است. در این محله تعداد زیادی از رانندگان خودروهای سنگین ساکن هستند که به جای اینکه خودروی خود را در پارکینگ پارک کنند ترجیح می‌دهند در کوچه‌ای که منزلشان در آن قرار دارد این کار را انجام بدهند و دقیقا مشکل از همین جا آغاز می‌شود. اهالی این محله هر روز صبح با صدای هولناک روشن شدن  خودروهای دیزلی و سنگین از خواب بیدار می‌شوند اما موضوع  فقط به اینجا ختم نمی‌شود و تردد این خودروهای دیزلی مشکلات بسیاری را برای ساکنان این محله ایجاد کرده است.

آلودگی زیست محیطی

ساکنان محله کیانشهر از تردد خودروهای دیزلی از جمله کامیون‌ها و خودروهای نفت‌کش در این محله گله‌مند هستند. «مصطفی اصلانی» یکی از ساکنان خیابان قربان‌زاده در این باره می‌گوید: «از ساعت ۵ صبح شاهد تردد خودروهای سنگین در محله خود هستیم. اکثر خودروهای دیزلی به دلیل اینکه فرسوده و دود زا هستند، از باکشان نفت و گازوئیل روی سطح آسفالت می‌ریزد و همین موضوع باعث آلودگی و تخریب آسفالت می شود. بارها همسایه ها برای رفع مشکل با این رانندگان بارها درگیری‌های لفظی و حتی نزاع داشته اند که کارساز نبوده و این رانندگان  ادعا می‌کنند که حق دارند مانند هر شهروند دیگری خودروی خود را در مقابل منزلشان پارک کنند اما باید گفت به چه قیمتی؟

جریمه بازدارنده نیست

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی تردد خودروهای سنگین در ساعات غیر مجاز بدون مجوز در محدوده شهری ممنوع است. پلیس راهور منطقه ۱۵ اقداماتی را برای جلوگیری از تردد این خودروها انجام می‌دهد. «سرهنگ محمد رضا سلیمی» رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵ در این باره می‌گوید:‌ «ماموران راهنمایی و  رانندگی در صورت تردد و توقف غیر مجاز، خودروهای سنگین را جریمه می‌کنند اما با توجه به پایین بودن مبالغ جریمه باید گفت که حتی جریمه این رانندگان هم عامل بازدارنده‌ای نیست و تاثیر ندارد.» سلیمی می‌افزاید:‌ «از طرفی به دلیل سرقت‌های مکرر لوازم داخل خودروهای سنگین رانندگان آنها ترجیح می‌دهند خودرو خود را در مقابل منزل خود پارک کنند تا بتوا نند بیشتر مراقب اموال شخصی‌شان باشند. برخی از این رانندگان به وسیله دوربین از داخل منزل خودرو خودر ا رصد می‌کنند.»

شهرداری پای کار بیاید

با توجه به اینکه در محله کیانشهر در انتهای شهرک جمهوری پارکینگ عمومی روبازی برای خودروها در نظر گرفته شده اما رانندگان خودروهای سنگین به هیچ  وجه تمایل به پارک کردن خودرو خود در این مکان ندارند. سلیمی ادامه می‌دهد: «لازم است که در این زمینه شهرداری ورود کند و فضای بازی را در مرکز محله کیانشهر ایجاد تا کند تا رانندگان از لحاظ مسافت مشکلی نداشته باشند در حال حاضر یک پارکینگ در این محله وجود دارد که رانندگان به دلیل مسافت زیاد تا منزل مسکونی شان تمایل به پارک کردن خودرو خود در آنجا ندارد. از طرفی پرداخت هزینه ورودی پارکینگ برای همه رانندگان مقدور نیست.  درصورت ایجاد پارکینگ در یک جغرافیای مناسب از محله و در نظر گرفتن مبلغ معقول برای ورود به پارکینگ می‌توان شرایط بهتری برای رانندگان خودروهای سنگین فراهم کرد.»

کد خبر 479942

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha